Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Temperatuur tijdens vergisting hoger dan bedoeld, kan dat kwaad?

Gestart door Peter MB, 21-03-2022 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Peter MB

Nog even vraag naar aanleiding van mijn bier wat nu in mijn klimaatkast staat. Wil hier niet gelijk een nieuw topic voor openen en het forum te veel vervuilen met mijn korte vragen.

Mijn temperatuur sensor van mijn inkbird lag in de kast en niet tegen het vat aan (leermoment). De eerste 2 dagen borrelde hij heel mooi en best hard. Toen ik de temp ging meten kwam ik er achter dat mijn vat bijna 24 graden was en de temperatuur die ik ingesteld had was 20. Kan dit kwaad?

Hij zit nu met een spons en een spanbandje om het vat op 20 graden.

Fractus

Je plaatje is verdwenen dus weet niet meer welk gist je hebt gebruikt. De gist maakt veel meer bijproducten aan bij een hogere temperatuur dus je kunt meer smaakjes van je gist verwachten. Afhankelijk van het gist kan dit fruitig zijn, of alcoholisch tot zelfs velpon (lijmlucht). Maar niet gevreesd, meestal komt het allemaal wel goed :) Gewoon bottelen en kijken wat er gebeurt, veel smaakjes en geurtjes trekken na verloop van tijd weg.

Peter MB

Bedankt,

Deze gist is het: Biergist Fermentis SafAle BE-256 (Abbaye)

Edwin brouwt

De be-256 mag tot 26 graden gaan van de fabrikant, maar ik denk dat het wel een lekker bananig bier wordt  ;) :D

Jacques

Citaat van: Peter MB op 21-03-2022  17:24 uNog even vraag naar aanleiding van mijn bier wat nu in mijn klimaatkast staat. Wil hier niet gelijk een nieuw topic voor openen en het forum te veel vervuilen met mijn korte vragen.

Toch is het verstandiger om een nieuw topic te starten. De vraag die je nu stelt heeft namelijk niets met de oorspronkelijke vraag van doen. Ik splitst daarom het topic.

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 21-03-2022  21:04 uDe be-256 mag tot 26 graden gaan van de fabrikant, maar ik denk dat het wel een lekker bananig bier wordt  ;) :D

Anders dan met veel andere esters is dat je meer banaan krijgt bij een lagere vergistingtemperatuur (17 à 18 °C).

Peter MB

Bedankt Jacques, zal de volgende keer gelijk een nieuw topic aanmaken.

Wat wordt er bedoeld met banaan?

Mijn bier heeft dus hooguit anderhalve dag op 24 graden staan gisten. Klimaatkast zelf stond op 20 graden ingesteld.

Fractus

Banaan als de geur van bananenschuimpjes, die snoepjes. Ik ruik zelf veel banaan in La Trappe blond bijvoorbeeld. Het is een bepaalde ester die wij associeren met banaan, en die door de gist aangemaakt wordt.

Peter MB

Oke, ik hoef me dus niet gelijk zorgen te maken en kan dus goed meevallen.

Jacques

Citaat van: Peter MB op 22-03-2022  11:56 uOke, ik hoef me dus niet gelijk zorgen te maken en kan dus goed meevallen.

Het kan zijn dat je meer andere esters krijgt.

Citaat van: Fractus op 21-03-2022  18:04 u... De gist maakt veel meer bijproducten aan bij een hogere temperatuur dus je kunt meer smaakjes van je gist verwachten. Afhankelijk van het gist kan dit fruitig zijn, of alcoholisch tot zelfs velpon (lijmlucht). Maar niet gevreesd, meestal komt het allemaal wel goed :) Gewoon bottelen en kijken wat er gebeurt, veel smaakjes en geurtjes trekken na verloop van tijd weg.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.