Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ondanks fouten toch een goed bier?

Gestart door Inorde, 29-05-2006 15:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Inorde

Hallo,

We hebben afgelopen weekend onze tweede lichting bier gebrouwen. Echt beginners dus. We hebben 2x 16 liter gemaakt, maar het was eigenlijk de bedoeling dat we 2 x 20 liter overhielden.

Nu hebben we tijdens het brouwen twee fouten gemaakt die van invloed zijn op het SG:
- Veel te kort gespoeld: volgens de "les" moesten we 1:20 spoelen, we hebben 30 minuten gespoeld
- Veel te langzaam geheveld: we gebruikten dikke slangen die zich alleen maar lieten aanzuigen met grof geweld, hierdoor kwam in het begin wat van de eiwitbodem mee die in de filter-handdoek bleef zitten. Daardoor konden we maar langzaam hevelen.
Tevens gebruikten we gloednieuwe branders die waarschijnlijk meer water laten verdampen dan de 2 liter die we extra berekend hadden (op 20 liter) Hiervoor ga ik nog aan het rekenen, zodat we dit in de toekomst kunnen voorkomen.

Fout 1 zorgt er volgens mij voor dat we minder suikers uit de maischpan meenemen.
Fout 2 en de nieuwe branders zorgen ervoor dat er meer water verdampt is dan de bedoeling, waardoor we meer suikers per liter overhouden.

Al met al komen we wel gewoon uit op het geplande SG, alleen hebben we minder bier. Kunnen we er vanuitgaan dat ons biertje alsnog gaat slagen?

Edwin

Ja hoor.

Je hebt 'gewoon' een lager brouwzaalrendement zoals dat heet. Kun je ook prima bieren mee maken hoor! Je hebt alleen wat minder bier dan gepland, da's alles. Als je je leerpunten omzet in een verbetering van je brouwzaalrendement, dan zul je meer bier overhouden. Niks aan de hand dus.

Wat helpt bij de dikke slangen: een 'knijper' of kraantje ertussen zetten om de stroom te temperen. Werkt prima.

Edwin

Oscar

Het feit dat de branders nieuw zijn hoeft niet de reden te zijn dat er meer verdampt, deze zullen gewoon goed branden, dus je zult ze misschien iets zachter moeten zetten...en daarentegen is heftig koken wel goed, maar dan wel met je hoeveelheid water rekening houden.

Maar de start is goed want je let al meteen op het rendement van je brouwerij !! Bij sommige brouwers komt dat later pas.....Als je nu ook goed op de samenstelling/kwaliteit/hygiene let heb je binnen de kortste keren het brouw vak al redelijk tot goed onder de knieen.

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Inorde, leuk weblog! Puntje: het is het wort en niet  d e  wort. Maar als dat alles is wat je fout doet....

En zoals de anderen al zeiden: als je zachter had gekookt had je meer wort gehad met een lager SG. Nu krijg je dus minder bier met minder alcohol. Tip: maak een apparaat waarmee je het volume van je ketel kunt bepalen, bijvoorbeeld een houten stok met inkervingen, dan kun je beter de hoeveelheid wort bepalen.

Zijn jullie al toe aan een sjieke gist, of worden de eerste bieren met Brewferm korrelgist bereid?

Oscar

Citaat van: MO op 29-05-2006  15:41 uof worden de eerste bieren met Brewferm korrelgist bereid?

Mocht het antwoord op deze vraag "Ja" zijn dan raad ik je dit af...ik heb hier afgelopen weekend meerdere malen een slechte recentie van gehoord (lage vergistingsgraad, vergist maximaal door tot 1020....)

Groeten en gezondheid
Oscar

Inorde

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Zo te horen moet het wel goedkomen. Het bier wat we nu gemaakt hebben is cursusbier, en hiervoor hebben we inderdaad Brewferm korrelgist gebruikt. Voor ons volgend biertje gaan we op internet rondkijken. Waarschijnlijk gaan we een leuk recept uitzoeken waarvoor je zelf gist moet opkweken.

Oscar

Citaat van: Inorde op 29-05-2006  21:12 uVoor ons volgend biertje gaan we op internet rondkijken. Waarschijnlijk gaan we een leuk recept uitzoeken waarvoor je zelf gist moet opkweken.

Bespaar jezelf een hoop gersurf... je het de grootste informatiebron over bier al gevonden. Recepten/bewezen recepten zijn hier ook te vinden (kun je meteen lezen wat de resultaten van andere waren).

Werk er wel naar toe om in de toekomst zelf recepten te "ontwikkelen" en zo daadwerkelijk iets nieuws te creeëren... dat is naar mijn idee een zeer grote uitdaging.

Groeten en gezondheid
Oscar

Edwin

Verder adviseer ik je niet meteen met opkweken van gisten te beginnen. Dat kan altijd nog. Neem eens een Wyeast om met een andere gist dan een Brewferm-gist te werken. Ook andere korrelgisten kunnen prima bieren opleveren.
Goed gist opkweken vraagt extreem veel hygiëne en goed gistmanagement.

Edwin

Edgar

Citaat van: Edwin op 31-05-2006  11:50 uVerder adviseer ik je niet meteen met opkweken van gisten te beginnen. Goed gist opkweken vraagt extreem veel hygiëne en goed gistmanagement.

Zoveel brouwers, zoveel meningen :) Ik heb daar toch heel andere herinneringen aan.

Zo Ontzettend Ingewikkeld is het Echt Niet om gist op te kweken. Laat je niet afschrikken als je er vertrouwen in hebt dat je dat kunt. Met moutextract,  een spafles, spiritus, kokend water en wat gezond verstand is het een koud kunstje om van bijvoorbeeld een Westmalle Dubbel een leuke starter op te kweken. Ik zeg begin gelijk goed (en avontuurlijk, want het is heel spannend) en kweek als je er zin in hebt. Het wordt dan misschien geen 'Perfecte Starter', maar beter en leuker dan een zakje strooien waarschijnlijk wel. Als het opkweken mislukt kan je altijd nog één van de 7 populaire uitgedroogde gisten gebruiken.

Een Wyeast XL kan je zonder meer in 20 liter licht wort gooien, als je dat goed belucht. Enkel een beetje spiritus en een stuk keukenrol nodig om pouch en schaar schoon te maken. Je krijgt gegarandeerd, mits je de temperatuur in de gaten houdt, een veel beter bier dan je ooit gedacht had.

Inorde

Ik zal eens met mijn collega-brouwers gaan overleggen. We zijn momenteel nog bezig met het maken van apparatuur.

Wat is precies het verschil tussen eerst een giststarter maken en gewoon korrelgist toevoegen? Volgens mij toch alleen de snelheid waarmee het proces op gang komt? Wij hebben in ieder geval afgelopen weekend de gist een dag van tevoren bij appelsap gedaan om het alvast op gang te laten komen. Daarna het wort gelucht en nu staat het te gisten.

Het is voor ons nog een beetje aftasten naar hoe alles precies moet. Maar als je alles goed schoonhoudt moeten er toch niet al te veel problemen optreden volgens mij.

Edwin

Over het maken van giststarters is hier op het forum al heel veel geschreven. Met name opgekweekte gisten en reinculturen hebben een giststarter nodig om zich goed te kunnen vermenigvuldigen.
Je kunt daarbij beter een giststarter maken met moutextractpoeder dan met appelsap. In de eerste zitten meer voedingstoffen voor de gist. Zoek maar eens bij brouwproces in de eerste draad. Daarin heeft MO een duidelijk overzicht gemaakt. Ook voor gist(starters)

Edwin

Vergelijkbare Topics (7)

15436

Reacties: 13
Gelezen: 4536

38327

Reacties: 33
Gelezen: 6299

32175

Reacties: 18
Gelezen: 3278

23477

Reacties: 4
Gelezen: 1729

4417

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 11
Gelezen: 5311

28-05-2006 22:34 u
door oranjeboombiertje
41664

Reacties: 5
Gelezen: 1076

33907

Reacties: 9
Gelezen: 3089

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.