Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe lang mag je wachten met gist toevoegen?

Gestart door Miss Beertje, 27-07-2021 12:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Miss Beertje

Hallo

Vanmorgen ben ik fris begonnen aan een nieuwe batch. Ik heb een pakket gekregen voor 20 liter. Tot nu toe ben ik altijd met 20 liter begonnen in mijn 27 liter ketel en het aantal liters water bij dit pakket is 24 liter, dus ik dacht dat kan er ruim in. Toen ik de ketel aan het vullen was zat ik met 24 liter aan het streepje MAX. Ik denk dat gaat nooit passen als ik hier ook nog mout bij in doe (BIAB). Dus ik heb alles door de helft gedaan en wil nu in twee keer brouwen. En het uit eindelijk wél in één gistvat van 30 liter laten vergisten. Als ik de eerste halve batch terugkoel en deze zonder gist toevoegen in de koelkast zet en ik begin aan de andere halve batch, kan ik het dan nadien samen in het gistvast doen en daarna gist enten? Hoe lang mag hier tussen zitten?

Ik brouw pils, en heb mijn vergistingskoelkast op 12 graden staan.

Alvast bedankt voor het lezen!

Gossi

Het is niet erg om wat langer te wachten. Als je goed schoon werkt bij het afkoelen kan er in principe niets verkeerd gaan.
Maar je kunt ook alvast de gist er bij doen. Dat is niet erg. De tweede batch stort je nadien gewoon bij.

Miss Beertje

Citaat van: Gossi op 27-07-2021  13:11 uHet is niet erg om wat langer te wachten. Als je goed schoon werkt bij het afkoelen kan er in principe niets verkeerd gaan.
Maar je kunt ook alvast de gist er bij doen. Dat is niet erg. De tweede batch stort je nadien gewoon bij.

Okee dankjewel!

Miss Beertje

Er kan denk ik geen nacht tussen de beide batches zitten denk ik... ? ::)

Derp

In theorie denk ik dat het prima kan. Er zijn ook mensen die na de hoofdgisting nog suiker bijstorten, of die een tweede batch op de slurry van de vorige vergisten.

Ideaal zal het niet zijn, je gist is al bezig en je vat gaat een keer extra open. Maar het gaat denk ik wel goed.

Miss Beertje

Citaat van: Derp op 27-07-2021  15:11 uIn theorie denk ik dat het prima kan. Er zijn ook mensen die na de hoofdgisting nog suiker bijstorten, of die een tweede batch op de slurry van de vorige vergisten.

Ideaal zal het niet zijn, je gist is al bezig en je vat gaat een keer extra open. Maar het gaat denk ik wel goed.

Dan denk ik dat ik morgenvroeg heel vroeg mijn nest uit kom om de andere halve batch te maken, want de eerste halve is er pas over drie kwartier toe om gekoeld te worden. Dan wordt het zo laat.. Ik denk dat ik de eerste helft in het gistvat doe en deze op 12 graden zet. Nog geen gist erbij. Morgenvroeg komt dan de andere helft, gist erbij en waterslot erop.

Ik ben op tijd begonnen maar aaalles wat fout kon gaan ging fout....  :stom:

Bedankt!

beermenke

Citaat van: Gossi op 27-07-2021  13:11 uHet is niet erg om wat langer te wachten. Als je goed schoon werkt bij het afkoelen kan er in principe niets verkeerd gaan.
Citaat van: Miss Beertje op 27-07-2021  12:07 uHallo

Vanmorgen ben ik fris begonnen aan een nieuwe batch. Ik heb een pakket gekregen voor 20 liter. Tot nu toe ben ik altijd met 20 liter begonnen in mijn 27literketel en het aantal liters water bij dit pakket is 24 liter, dus ik dacht dat kan er ruim in. Toen ik de ketel aan het vullen was zat ik met 24 liter aan het streepje MAX. Ik denk dat gaat nooit passen als ik hier ook nog mout bij in doe (BIAB). Dus ik heb alles door de helft gedaan en wil nu in twee keer brouwen. En het uit eindelijk wél in één gistvat van 30 liter laten vergisten. Als ik de eerste halve batch terugkoel en deze zonder gist toevoegen in de koelkast zet en ik begin aan de andere halve batch, kan ik het dan nadien samen in het gistvast doen en daarna gist enten? Hoe lang mag hier tussen zitten?

Ik brouw pils, en heb mijn vergistingskoelkast op 12 graden staan.

Alvast bedankt voor het lezen!
Ik zie geen enkel voordeel om te wachten, gewoon de gist bij de eerste batch en de 2e batch na koelen toevoegen. Heb je al een lekkere starter aan de gang. Minimaal risico dus gewoon later toevoegen.

Miss Beertje

Citaat van: beermenke op 27-07-2021  15:23 uIk zie geen enkel voordeel om te wachten, gewoon de gist bij de eerste batch en de 2e batch na koelen toevoegen. Heb je al een lekkere starter aan de gang. Minimaal risico dus gewoon later toevoegen.

Ik gebruik gistkorrels.. Die gaan bij mij meestal gelijk aan de gang. Als het waterslot morgenvroeg al flink bezig is durf ik er eigenlijk niet meer bij.. Is het als alles morgen 12 graden is niet veiliger om dan gist toe te voegen?

Derp

Citaat van: Miss Beertje op 27-07-2021  16:28 uIk gebruik gistkorrels.. Die gaan bij mij meestal gelijk aan de gang. Als het waterslot morgenvroeg al flink bezig is durf ik er eigenlijk niet meer bij.. Is het als alles morgen 12 graden is niet veiliger om dan gist toe te voegen?
Na koelen is het eigenlijk een race tussen gist en bacteriën. Je wilt dat de gist zo snel mogelijk de zuurstof en suikers verbruiken voordat de bacteriën kans krijgen dat te doen. Sommige bacteriën vermenigvuldigen zich wel 6x sneller dan gist. Ook past het gist de zuurgraad van je wort/jongbier aan. De pH gaat omlaag, wat bacteriën niet fijn vinden en das dus mooi voor ons.

Dus eens met voorgaande schrijver, zou hem meteen toevoegen.

En dat vandaag alles fout ging.. je wordt een echte expert straks. :) Heb zelf ook alles gehad van gemiste SG's en het per ongeluk 10 minuten meekoken van de mout tot en met het spuiten van het koelspiraal in het gekoelde wort. Tot nu toe is het altijd lekker bier geworden. En het zullen zeker niet mijn laatste fouten zijn geweest vrees ik.

Rinus

Ik wacht na de brouw dag sowieso tot de volgende ochtend met overhevelen naar het gist vat.
Dit doe ik om een helderder wort te krijgen en het maakt mijn brouw dag wat minder gehaast, plus schoonmaken is pas de volgende dag. Belangrijk is natuurlijk dat je er wel voor zorgt dat er geen vliegjes oid in je wort terecht kunnen komen.

Miss Beertje

Citaat van: Derp op 27-07-2021  16:48 uNa koelen is het eigenlijk een race tussen gist en bacteriën. Je wilt dat de gist zo snel mogelijk de zuurstof en suikers verbruiken voordat de bacteriën kans krijgen dat te doen. Sommige bacteriën vermenigvuldigen zich wel 6x sneller dan gist. Ook past het gist de zuurgraad van je wort/jongbier aan. De pH gaat omlaag, wat bacteriën niet fijn vinden en das dus mooi voor ons.

Dus eens met voorgaande schrijver, zou hem meteen toevoegen.

En dat vandaag alles fout ging.. je wordt een echte expert straks. :) Heb zelf ook alles gehad van gemiste SG's en het per ongeluk 10 minuten meekoken van de mout tot en met het spuiten van het koelspiraal in het gekoelde wort. Tot nu toe is het altijd lekker bier geworden. En het zullen zeker niet mijn laatste fouten zijn geweest vrees ik.

Haha prachtig verhaal (Dus hoe meer gepruts, hoe eerder een expert!  ;D)
Maar ook een duidelijk verhaal! Thnx! Ik ga dus gist toevoegen. Het hele zakje doen? Dat is voor 20 liter, ik heb nu nog maar 6 liter klaar (viel me erg tegen, ik heb overal de helft van gebruikt. Het smaakte bij meting ook mierzoet..)

Miss Beertje

Citaat van: Rinus op 27-07-2021  16:53 uIk wacht na de brouw dag sowieso tot de volgende ochtend met overhevelen naar het gist vat.
Dit doe ik om een helderder wort te krijgen en het maakt mijn brouw dag wat minder gehaast, plus schoonmaken is pas de volgende dag. Belangrijk is natuurlijk dat je er wel voor zorgt dat er geen vliegjes oid in je wort terecht kunnen komen.

Okee! Dank voor de tip, is misschien ook wel iets voor mij.

Jacques

Citaat van: beermenke op 27-07-2021  15:23 uIk zie geen enkel voordeel om te wachten, gewoon de gist bij de eerste batch en de 2e batch na koelen toevoegen. Heb je al een lekkere starter aan de gang. Minimaal risico dus gewoon later toevoegen.

Deze manier van werken is gebruikelijk bij commerciële brouwerijen. Het risico op infecties wordt hierdoor aanzienlijk verkleind.

Jacques

Citaat van: Rinus op 27-07-2021  16:53 uIk wacht na de brouw dag sowieso tot de volgende ochtend met overhevelen naar het gistvat.

Dat kun je beter niet doen. Door te zorgen dat je wort snel aan het gisten is, is het risico op infecties aanzienlijk kleiner. Door de vergisting daalt de pH en wordt koolzuur en alcohol gevormd. Er zijn maar weinig micro-organismen die onder deze omstandigheden gedijen. Wort waaraan geen gist is een luilekkerland voor heel veel micro-organismen.

Voor helder bier is het bezinken van eiwitten niet nodig. De grote eiwitten (trub) kun je beste in je kookketel achterlaten. De kleinere eiwitten kun je beter niet verwijderen. De gist kan ze gebruiken als voeding.
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat de vergisting beter verloopt in licht troebele wort dan in heldere wort.

Vergelijkbare Topics (7)

18756

Reacties: 6
Gelezen: 2740

31-10-2011 22:26 u
door orangeloo
10079

Gestart door Albertus

Reacties: 16
Gelezen: 6008

1468

Gestart door roco

Reacties: 3
Gelezen: 8332

44755

Reacties: 44
Gelezen: 1656

34106

Reacties: 4
Gelezen: 1476

25433

Reacties: 50
Gelezen: 19782

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.