Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Rare vergisting pompoenbier met m15

Gestart door knifeman, 19-09-2019 23:25 u

Vorige topic - Volgende topic

knifeman

Ik brouwde dinsdag een pompoenbiertje. Niet te zwaar sg1.050 bij verlaten ketel. Eind sg zou rond de 1.017 zijn. Ik gebruikte  de mangrove m15 gist . De vergisting kwam extreem snel op gang... tegen de ochtend stond het te gisten als een gek...maar na 2 dagen even snel gedaan... ook behaald alcoholpercentage volgens de plato ondermaats... is dit typisch voor deze gist ? Attentuation op de verpakking zegt laag, maar aangezien dit een gist voor 'empire ales" en stouts had ik er meer van verwacht...

hansHalberstadt

Hoe lang heb je gemaischt en hoeveel pompoen heb je gebruikt per kg mout? kan zijn dat zetmeelafbraak uit de pompoen nog niet voltooid was. Dan krijg je veel onvergistbare restanten dus hoog eind SG.

knifeman

De pompoen is een uur geroosterd en dan bij kook toegevoegd. Maischen een uur op 65 zoals het recept voorschreef.

knifeman

En in totaal zat er 1.2 kg pompoen op een 4.5 kg graan in. Ik begin te denken dat het maisch rendement te laag was en sg inderdaad bedriegt met de pompoen erbij.

hansHalberstadt

Ok, dus helemaal niet meegemaischt.

knifeman

knifeman

Heb er nog een bak suiker ingekapt en dat gist rustig door. Dus geen gestokte gist gewoon te weinig vergistbare suikers

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.