Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste keer brouwen met mout, enkele vragen

Gestart door Erwtje, 23-05-2018 15:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Erwtje

Beste brouwgenoten,

Afgelopen maandag heb ik een mooie brouwdag gehad. Na tweemaal met vloeibaar extract te hebben gebrouwen heb ik voor het eerste vanaf mout gebrouwen. Een erg mooie ervaring met veel leerzame momenten. Toch bleef ik na afloop nog met enkele vragen zitten, ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.

Het bier dat ik heb gebrouwen is het mout pakket Milk Stout van Arsegan. Ik weet wel welke ingrediënten er in het pakket zaten, maar niet precies hoeveel van alles omdat dat nergens stond vermeld. Maischen was vrij simpel, eerst op 67 graden voor 75 minuten en dan 78 graden voor vijf minuten. Toen filteren en spoelen tot 24 liter (sg 1050). Daarna koken voor 90 minuten, met na 5 minuten de hop en na 80 minuten UltraMoss. Dit gaf me uiteindelijk iets meer dan 19L wort met een sg van 1062, net iets hoger dan de opgegeven waarde van 1059. Verlies van vocht kan ik nu goed inschatten, maar het brouwzaalrendement niet omdat ik de exacte ingrediënten niet weet. Mocht iemand dat wel weten, dan hoor ik het graag!

Bij het filteren/spoelen had ik zo'n 5.5 liter spoelwater op 78 graden klaar staan. Dat bleek net niet genoeg. Mijn filterbed was al aan het droogvallen dus ik heb uiteindelijk warm kraanwater gebruikt voor het laatste beetje spoelen. Ik heb gelezen dat te warm spoelen niet goed is voor de smaak, maar wat is het gevolg van koud spoelen? Neemt dan je spoelwater minder suikers mee?

In de laatste tien minuten van het koken heb ik UltraMoss toegevoegd aan het wort. Op het forum kom ik veel verhalen tegen over het nut hiervan. In ieder geval zou het kunnen helpen met het neerslaan van de eiwitten. Na het koken heb ik dan ook even gewacht voor ik ging koelen. Als het goed is zou ik hier dan de warme trub moeten krijgen waar de eiwitten gaan vlokken en neerslaan. Maar tijdens en na het koken heb ik hier niets van kunnen ontdekken, ook geen laag op de bodem van de pan. Is dit überhaupt we iets dat ik mocht verwachten? Kan het zijn dat ik dit niet kon zien door bijna zwarte kleur van het wort?

Voor het koelen heb ik een koperen spiraal gebruik, 5 meter lang en 12 mm diameter. De snelheid van het koelen viel me wat tegen, het duurde toch wel drie kwartier om tot 20 graden te koelen. Ik heb de ingaande slang eerst nog door een ijsbad laten lopen om het koelen wat te versnellen, maar weet niet of dat uit heeft gemaakt. Is drie kwartier koelen reëel, of zou dit sneller moeten kunnen?

Groet,
Erwtje

Koen S

Drie kwartier om te koelen tot 20° is normaal.
De trub met de eiwitten zie je pas na het koelen, ook als je wort pikzwart is. Best is na het koelen nog een uur of zo te wachten (onder gesloten deksel) en dan pas te hevelen: dan is de trub zeker goed uitgezakt.  :duimop:

Fermon

Suiker lossen minder goed op in koud water, daarom spoelwater van rond de 80C°. Koud water zal normaal gesproken dus iets minder suikers meenemen.
Jij eindigt wat hoger in je SG, dit kan komen dat jij toch meer suikers uit de mout haalt dan de mensen van aresgan bedacht hebben. Dit is je brouwzaalrendement, die verschilt bij elke brouwer. Je zal een paar keer moeten brouwen om deze te bepalen (je apperatuur bepaalt dit).

BrouwMark

Citaat van: Koen S op 23-05-2018  16:11 uDrie kwartier om te koelen tot 20° is normaal.

Ik red dat toch wel in 15-20 minuten in de winter tot max een half uurtje op een zomerdag hoor.

Roer je wort rond in tegengestelde richting van de koelspiraal en roer met je koelspiraal ook door de pan om zo veel mogelijk (tegenstromend) contact tussen warm wort en koude koelspiraal te krijgen. Als je hem gewoon laat staan krijg je een kleine koude laag wort tegen je spiraal aan en blijft de rest relatief heet. Voel maar eens (voorzichtig) aan de uitgaande kant, die wordt heet als je roert en blijft lauw als je dat niet doet.

Erwtje

Dank voor de antwoorden!

Citaat van: Koen S op 23-05-2018  16:11 uDe trub met de eiwitten zie je pas na het koelen, ook als je wort pikzwart is. Best is na het koelen nog een uur of zo te wachten (onder gesloten deksel) en dan pas te hevelen: dan is de trub zeker goed uitgezakt.  :duimop:

Goede tip, zal ik de volgende keer aan denken. Nu maar hopen dat de eiwitten goed uitzakken tijdens het gisten en dat ik ze kan achterlaten bij het lageren.

Citaat van: BrouwMark op 23-05-2018  16:53 uRoer je wort rond in tegengestelde richting van de koelspiraal en roer met je koelspiraal ook door de pan om zo veel mogelijk (tegenstromend) contact tussen warm wort en koude koelspiraal te krijgen. Als je hem gewoon laat staan krijg je een kleine koude laag wort tegen je spiraal aan en blijft de rest relatief heet. Voel maar eens (voorzichtig) aan de uitgaande kant, die wordt heet als je roert en blijft lauw als je dat niet doet.

Ik merkte inderdaad een aardig verschil in de temperatuur. Dichter bij de spiraal koud, maar ook dieper een koudere wort. Roeren klinkt als een mooie oplossing, maar kan dat zomaar ongestraft? Geen problemen met zuurstof of infecties in je bier?

BrouwMark

Citaat van: Erwtje op 23-05-2018  21:42 u... kan dat zomaar ongestraft? Geen problemen met zuurstof of infecties in je bier?

Ik heb het natuurlijk over rustig roeren, niet hard schuimig kloppen of zo  :). Dat kan net zoveel kwaad als een whirlpool roeren voor het centraal bezinken van je trub en hopresten. Niks niet veel dus.

Infecties landen net zo hard in je wort als zonder roeren, het sneller koelen en dus kortere blootstellingstijd scheelt dus zelfs infectiegevaar.

Overigens: de spiraal zo aansluiten dat het koude water van boven naar beneden stroomt. De bovenste laag van je wort wordt zo sneller koud dan de onderste laag en gaat zakken. Het warme wort wervelt dan naar boven om ook gekoeld te worden, zo ontstaat dus een stroming. Andersom aangesloten wordt het wort onderaan koud en bovenaan blijft de warme laag er op staan.

Vergelijkbare Topics (7)

42700

Gestart door Sjoerd

Reacties: 10
Gelezen: 1130

34571

Gestart door lier

Reacties: 10
Gelezen: 3355

27219

Gestart door Vazoem

Reacties: 3
Gelezen: 2017

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.