Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

"Zwaar" bier na koken verdunnen in de vergistingsfles

Gestart door jaapz, 15-01-2017 11:20 u

Vorige topic - Volgende topic

jaapz

Ik heb momenteel een erg kleine "brouwerij" omdat ik de ruimte niet heb voor wat groters. Ik brouw op het gasfornuis (wokbrander) in een pan waar maximaal 15L in in kan. Dus maak ik elke keer batches van ongeveer 10L. Nu wil ik graag wat opschalen omdat de flesjes zo snel weer weg/leeg zijn...

Dus ik vroeg mij af, wat voor effecten het op het bier heeft als ik een zwaar bier brouw van 10 L, om deze vervolgens te verdunnen met water tot 15 of 20L? Heeft dat effect op bijvoorbeeld de hoputilisatie? Is dit ├╝berhaupt een goed idee? Stel dat ik het zou doen, waar moet ik dan om denken?

Neetje

Zoek een bij geheel forum - high gravity brouwen. (rechter bovenhoek)

Gerb

Als gevolg van de hogere dichtheid tijdens het koken zul je een minder efficiente omzetting naar bitterheid krijgen.
Daarnaast kan je een donkerder kleur verwachten door de hogere dichtheid. Dit zijn wat mij betreft niet echt dingen waar je wakker van hoeft te liggen.

jaapz

Bedankt, ziet er inderdaad uit dat het dus wel mogelijk is. Ik ga meestal toch niet voor enorm bittere bieren dus dat het iets minder efficient werkt is voor mij niet zo'n probleem.

Ronnie

jaapz

Citaat van: Ronnie op 16-01-2017  17:29 uJaap, i.v.m. de rekenwijze kijk eens op deze draad

Bedankt, dat topic ga ik even doorlezen

P3SM

Ik doe hetzelfde met mijn 25 ltr ketel waarbij ik ongeveer 4 liter extra water toevoeg na/tijdens het koelen om wat meer opbrengst te hebben.

Om mijn recepten door te rekenen gebruik ik Brewtarget als software en hier kun je bij de ketel specificatie aangeven hoeveel "Final Top Up Water" je gebruikt. De software houdt dan rekening met dit extra water aan het einde voor de SG, IBU en EBC berekeningen!

Wellicht dat dit bij BrouwHulp/visie ook kan?

Zooms

Citaat van: P3SM op 20-01-2017  12:15 uIk doe hetzelfde met mijn 25 ltr ketel waarbij ik ongeveer 4 liter extra water toevoeg na/tijdens het koelen om wat meer opbrengst te hebben.

Om mijn recepten door te rekenen gebruik ik Brewtarget als software en hier kun je bij de ketel specificatie aangeven hoeveel "Final Top Up Water" je gebruikt. De software houdt dan rekening met dit extra water aan het einde voor de SG, IBU en EBC berekeningen!

Wellicht dat dit bij BrouwHulp/visie ook kan?

Ja natuurlijk, alleen dan zonder gebruik van dure Engelse termen. ;D

Vergelijkbare Topics (7)

18125

Gestart door orangeloo

Reacties: 4
Gelezen: 2373

10-08-2011 22:57 u
door orangeloo
2922

Reacties: 17
Gelezen: 8367

38386

Reacties: 3
Gelezen: 1071

08-01-2019 16:23 u
door Serge VL
30169

Reacties: 11
Gelezen: 5648

7097

Reacties: 28
Gelezen: 10384

41664

Reacties: 5
Gelezen: 1076

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.