Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier temperatuur na bottelen

Gestart door mvanroem, 06-01-2017 12:01 u

Vorige topic - Volgende topic

mvanroem

hallo,

Ik heb 3 weken mijn bier op 21 graden laten rusten in een kunststof gistingsvat.
https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/gistingsvaten-emmers/gistingsvaten-plastic/kunststof-vat-31-liter-wit-groen-waterslot.html

Ik ga zondag bottelen.
Waar laat ik de flesjes dan staan voor minstens 2 weken?
Is het aanbevolen om ze wegtezetten op een stabiele temperatuur? Zo ja, welke temperatuur?
Ik heb een koelkast omgebouwd met de Chinese STC1000.
En moeten ze worden neergezet of mogen ze ook liggen?

Ik hoor graag jullie advies.

Hay

Als je gistkast toch vrij is zou ik ze daar inzetten en dan zo rond de 20 graden (kamertemperatuur).
Ik zet ze altijd rechtop maar of ze ook mogen liggen weet ik eigenlijk niet.

Haagse Wouter

Je kan ze gewoon op kamertemperatuur bewaren. Dus je kunt ze in een kamer zetten die verwarmd wordt. Zolang het geen bier is met een lastig hergisting op fles (heel hoog alcohol percentage en zo, dat de fles sowieso al moeite heeft met op druk te komen) maak ik zelf me niet druk om temperatuurwisselingen.
Maar in die koelkast met een STC-1000 kan ook. Doe ik ook vaak als die leeg is, dan staat het tenminste niet in mijn leefgedeelte maar in de kelder. En dan is de temperatuur nog stabiel ook.

Je kan ze zowel liggend als rechtop bewaren. Dat maakt voor de hergisting niet uit. Maar je kan dan wel gist in je kroonkurk krijgen. Je kan dan wanneer het klaar is flink schudden en vervolgens het bier rechtop zetten en een tijdje laten rusten.

Jacques

Het mooiste is om na het bottelen het bier weg te zetten bij een temperatuur tussen de 20 en 25 ºC. Maar gewoon in een slaapkamer bij 17 ºC tot 20 ºC kan ook. Het duurt dan alleen langer voordat de hergisting op fles is afgerond.   

Vergelijkbare Topics (7)

40027

Reacties: 7
Gelezen: 1284

25376

Gestart door Herder

Reacties: 7
Gelezen: 3673

12807

Reacties: 45
Gelezen: 20375

43504

Reacties: 3
Gelezen: 774

4106

Gestart door karinara

Reacties: 3
Gelezen: 2277

30-03-2006 19:40 u
door karinara
35508

Reacties: 33
Gelezen: 5732

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.