Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nagisten, welke temperatuur en hoe lang voor bovengistende bieren

Gestart door Braspan, 09-10-2016 11:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Braspan

Hi allemaal,

Wij hebben nu redelijk wat bier gemaakt met mooie resultaten, echter proberen we het bier nog wat helderder te krijgen en de smaakjes als esters wat meer weg te ebben.

Voorheen deden we de hoofdgisting 10 dagen op 22 graden, hevelden we over, en gingen we vervolgens over naar lageren op 12 graden voor nog eens 10 graden.

Nu willen we na 7 dagen overhevelen, 14 dagen nagisten op 22 graden om het gist de ongewenste smaken wat meer op te laten ruimen, gevolgd door nagisten gedurende 2 weken. Echter lees ik, ook in dit forum, tegenstrijdige berichten over de temperatuur voor bovengistende bieren. Over het algemeen zegt men 12 graden, maar ook worden 0 graden en tussen 2-6 graden genoemd.

Graag jullie advies.

Gr,
Berry

Brouwers

Je haalt paar dingen door elkaar. Lageren doe je over het algemeen bij lagere temperaturen hoewel warm lageren ook mogelijk is, nagisten doe je bij dezelfde of soms iets hogere temperaturen als de hoofdgisting. De reden dat je geen enduidig advies kan vinden op het forum is dat er helemaal geen consensus bestaat over dit onderwerp. Ten eerste is de duur van de hoofd en nagisting afhankelijk van het gisttype en de enthoeveelheid, ten tweede zijn er mensen die het overhevelen aanraden om autolyse te voorkomen maar ook mensen die zeggen dat het alleen maar leidt tot extra oxidatie en dat autolyse wel meevalt met de gistkwalitiet van tegenwoordig. Dan heb je nog het stukje lageren waar de meningen ook nog eens varieren. Sommige mensen zijn van mening dat coldcrashen zorgt voor frisser bier, een gerenomeerde Nederlandse brouwer met brouwerij in Belgiƫ is van mening dat coldcrashen alleen bedacht is om je gisttanks sneller leeg te krijgen en dat het ten koste gaat van de kealiteit van je bier omdat de gist extra stresst. Hij past zelf een langere koude lagering op 12 graden toe van 2-6 weken. Een commerciele brouwer actief hier op het forum raadt juist warme lagering aan.

Het enige advies dat ik je kan geven is zelf proberen wat je het beste bevalt.

Lageren gaat trouwens weinig doen aan de hoeveelheid esters. Als je vind dat je teveel esters in je bier hebt dan zou ik koeler gaan vergisten. 22 graden is voor mij al aan de warme kant. Is natuurlijk sterk gist afhankelijk verder.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.