Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wegspoelen of niet van geïnfecteerd bier

Gestart door PeterVH, 14-05-2016 14:48 u

Vorige topic - Volgende topic

PeterVH

Beste brouwers,

Vorige week een tweede weizen gebrouwen die ik gisteren gebotteld heb. Ik heb voor de eerste keer een giststarter gebruikt op aanwijzingen hier van het forum. Gebruikt gist is korrelgist WB06. Na vijf dagen hoofdgisting op 19C was het sg van 1058 naar 1025 gegaan. Toen bedacht ik me ook dat ik de dagen daarvoor helemaal niet op het waterslot gelet heb. Omdat de gistkast wel naar bier rook, heb ik er verder niet bij nagedacht...

Toen nog stapsgewijs naar 22 ºC gebracht en vrijdagmiddag bij een SG van 1013 gaan bottelen. Er bevond zich nog steeds schuim op het bier en ook de koolzuur was in ruime mate aanwezig. Nog steeds geen lamp die ging branden.
Besloten om met 4 g suiker te bottelen omdat zo'n 40% van de gewenste hoeveelheid koolzuur aanwezig was. Dit keer voldoende water gebruikt. Toch wel een hele aparte ervaring: bottelen met koolzuur  :-\

In mijn gist bleken bruine punten te zitten. Die zitten ook langs de rand van het vat en zijn bijna niet schoon te krijgen. Het bier smaakt ook een heel klein beetje zuur. Maar ja, dat was de vorige keer ook en dat was juist zo lekker.

Alles overdenkende ben ik bang dat ik toch een infectie in mijn bier heb. Ondanks dat het de hele dag in een glas heeft gestaan, blijft er koolzuur aanwezig. In de flessen zit nu ook een ringetje van schuim wat volgens de boeken duidt op een infectie. Ik ben bang dat ik mijn gistvat niet goed geb afgesloten omdat ik mij ook geen bubbels in het waterslot kan herinneren.

Kan iemand mij vertellen wat die bruine punten/aanslag is?

Nu de hamvraag: wat kan ik met dit bier doen? Het was bedoeld om over een maand op een bbq te gebruiken, maar ik heb geen zin om straks 15 man met pijn in hun buik op de grond te zien liggen.

Ik lees heel graag jullie reacties. Alvast bedankt!

Gr Peter

EvdBroek

Ik denk dat je gewoon te vroeg gebotteld hebt. Wat had je eind SG moeten zijn?

Paard

Klinkt niet als een infectie of is het goed zuur? Verder word je niet ziek van bier dat zuur is, dus als jij het lekker vindt gewoon drinken.
Bruine rand aanslag klinkt verder ook heel normaal het gaat makkelijk weg met een spons en heet water.

Brouwers

Wb06 heeft een gemiddelde svg van 86%, dus zou het bier rond de 1.008 uit kunnen komen.
En inderdaad lijkt meer of het bier te vroeg is gebotteld. Gelukkig heb je niet zoveel bottelsuiker toegevoegd. Flessen goed in de gaten houden dat er niet te veel koolzuur op komt, want op bierbommen zit je niet te wachten

PeterVH

Bedankt voor de reacties. Vanwege sociale verplichtingen een wat late reactie.

Eind SG volgens BrouwHulp had 1012 moeten zijn. Vanwege de planning ben ik toch gaan bottelen in de veronderstelling dat dat ene punt niet zoveel uitmaakt.

Bruine stukjes heb ik voor het eerst gekregen. Dit is het zesde brouwsel dus van ervaring is in de verste verste nog geen sprake.

Ik maak eind van de week wel een flesje open om te zien hoe het met de druk gaat (heb voor de zekwrheid een plastic zak over de kratten gelegd) en hoe het bier smaakt. Ik ben heel benieuwd wat dit uiteindelijk wordt.

hobbybob

Rest sowieso de vraag waarom je in hemelsnaam een starter maakt met een korrelgist :weetniet:

Fermon

De bruine punten zijn "vermoed ik" hop harsen.
Heel normaal.

PeterVH

Citaat van: hobbybob op 15-05-2016  20:10 uRest sowieso de vraag waarom je in hemelsnaam een starter maakt met een korrelgist :weetniet:

Eeehhh, eigenlijk alleen maar om te oefenen  :-[ :-[
Ik had nog nooit een starter gemaakt en heb een honingbier in de planning staan waar ik Wyeast 1214 voor wil gebruiken. Omdat dat met een vrij hoog sg begint en na de hoofdgisting ook nog twee kilo honing voor z'n kiezen krijgt, moet er in ieder geval voldoende gist zijn. Dus leek het me veiliger om op deze manier te oefenen dan straks met het honingbier waar ik twee of drie keer moet opkweken.

Hopharsen! Tuurlijk, bedankt. (Ook niet eerder gehad)

David Steeman

Gewoon laten staan en af en toe eentje opentrekken. Weggieten kan later nog steeds. Je zal het bij het drinken wel merken of je een infectie te pakken hebt. In dat geval, hou een paar flesjes bij en trek er om de paar maand eentje open, zo kan je van de gelegenheid gebruik maken om te leren wat een infectie doet met bier en hoe dat zich in de tijd ontwikkeld.

En ook ik lees niets zorgwekkends in je verhaal dat op een infectie wijst. De tijd zal het uitwijzen.

PeterVH

Ok, we gaan het zien en beleven.
Goeie tip van het bewaren van de flesjes mocht het nodig zijn. Kan ik inderdaad een hoop van leren.

Vergelijkbare Topics (7)

38715

Gestart door remolen

Reacties: 8
Gelezen: 2421

32186

Reacties: 4
Gelezen: 1563

23492

Reacties: 2
Gelezen: 1344

5599

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 48
Gelezen: 12199

09-02-2007 20:37 u
door oranjeboombiertje
43034

Reacties: 15
Gelezen: 1846

34353

Gestart door Pim

Reacties: 2
Gelezen: 3594

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.