Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting met W34-70

Gestart door RienP, 13-11-2015 20:40 u

Vorige topic - Volgende topic

RienP

Ik heb vorige week mijn eerst ondergister gebrouwen  :brouwen:. Deze staat nu met W34-70 van Fermentis te vergisten bij een temperatuur 13,5 ºC (middenin het aanbevolen temperatuur traject). Moet ik met deze gist nu ook een diacetylrust toepassen aan het einde van de vergisting?

ThomasM

Ik heb het zelf wel gedaan op een gegeven moment.
Als ik google en hier op het forum zoek, zie ik al heel erg veel resultaten op de vraag die je stelt. Ik zou zeggen, zoek het zelf uit en plaats wat je gevonden hebt?

RienP

Ohw ik vind genoeg over het onderwerp op het forum. Dat is mijn vraag ook niet. Want ik lees ook dat niet bij elke ondergist het nodig is. Vandaar mijn vraag of het voor deze specifieke gist noodzakelijk was, want daar vond ik op het forum geen informatie over. En bij gebrek aan informatie zal ik de diacetylrust gewoon uitvoeren. Zekerheid voor alles zeg maar.

ThomasM

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=13610.30

Hier vind je je informatie. Zo te zien (Ik heb het niet 100% uitgeplozen) breekt de w34/70 zelf wel de diacetyl af. De beweegredenen voor mij zijn anders: ik weet dat het bier helemaal uit is vergist als het wat warmer heeft gestaan, de mogelijke diacetyl die wellicht gevormd wordt is eruit, het bier is wat warmer waardoor het beter mengt met mijn bottelsuikeroplossing.

Markiej87

Een diacetylrust is alleen nodig als je de diacetyl proeft. Je kunt dus altijd even proeven. Aan de andere kant, baat het niet, dan schaadt het niet ;)

Jacques

Als je voldoende gist ent zul je niet snel last krijgen van overmatige hoeveelheid diacetyl in je uiteindelijke bier. Aanvankelijk heb je meer diacetyl maar deze wordt ook weer snel afgebroken door de gist.

RienP

Ik heb MrMalty ruwweg gevolgd en 3 zakjes gist toegevoegd. (22 liter met een begin SG van 1075). Dat is denk ik wel genoeg. Ik proef gewoon over enkel dagen en mocht ik iets proeven wat lijkt op de diacetyl omschrijving dan zal ik de temperatuur wat verhogen. Uiteindelijk komt het wel goed.

Vergelijkbare Topics (7)

31079

Reacties: 11
Gelezen: 3486

6643

Reacties: 6
Gelezen: 2872

40002

Reacties: 6
Gelezen: 993

32915

Reacties: 24
Gelezen: 5224

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.