Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lageren met of zonder waterslot

Gestart door harriev86, 07-11-2015 11:01 u

Vorige topic - Volgende topic

harriev86

Goedemorgen.
Mijn eerste brouwsel is zover klaar met de nagisting en nu wil ik hem gaan lageren.
Alleen kom ik tot de conclusie dat mijn lager vat precies in de koelkast past waardoor er geen waterslot meer boven op past.
Is het mogelijk om zonder waterslot te lageren of is dit beter van niet?

Eric v B

Altijd een waterslot gebruiken! Je moet ten alle tijden "dingen" van buiten je vergistingsvat, buiten houden! Probeer eens of je een slang in het gat van je waterslot kan steken en dan het waterslot wat lager tegen de wand van je koelkast.

bierfan

Je kunt toch gewoon een dichte stop op de fles doen. Of een stuk folie met een elastiekje.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 07-11-2015  11:22 uAltijd een waterslot gebruiken! Je moet ten alle tijden "dingen" van buiten je vergistingsvat, buiten houden!

En de voornaamste daarvan is zuurstof!
Lageren zonder waterslot of 'bow off' is vragen om geoxideerd bier. En dat is geen lekker bier!

Als de ruimte te klein is voor een waterslot kun je een dus een zogenaamde blow off gebruiken. Afgelopen zomer was in de VS en zag dat dit daar, ook bij commerciële brouwerijen, heel gebruikelijk is.
Het uiteinde van de slang moet altijd in een bak met water steken om oxidatie te voorkomen.
In de VS wordt deze methode vooral veel toegepast om de gistvaten meer te vullen. Het schuim met gist kan op deze manier weg zonder dat het een smeerboel wordt.

Lonnes

Citaat van: bierfan op 07-11-2015  11:28 uJe kunt toch gewoon een dichte stop op de fles doen. Of een stuk folie met een elastiekje.
Dit, toch? Je lagert toch pas als de vergisting klaar is? Dan kun je het vat toch gewoon met een dop afsluiten?

Eric v B

Citaat van: Lonnes op 07-11-2015  16:42 uDit, toch? Je lagert toch pas als de vergisting klaar is? Dan kun je het vat toch gewoon met een dop afsluiten?
Volgens mij kan er na de gisting altijd nog koolzuur vrijkomen uit je jong bier. Ik zou voor een waterslot of blow off gaan ipv een stop.

harriev86

Ben voor de blow off optie gegaan. We zullen zien wat het eind resultaat gaat zijn

Eric v B

Citaat van: harriev86 op 07-11-2015  17:16 uWe zullen zien wat het eind resultaat gaat zijn
Gewoon, een lekker bier! :proost:

bierfan

Citaat van: Lonnes op 07-11-2015  16:42 uDit, toch? Je lagert toch pas als de vergisting klaar is? Dan kun je het vat toch gewoon met een dop afsluiten?

Lijkt mij ook. Ik gebruik trouwens sowieso nooit meer een waterslot.
Mijn vergistingsvaten zijn doorzichtig, dus ik kan de vergisting makkelijk volgen.

Echt lageren doe ik trouwens meestal in de keg.

homoeccentricus

Citaat van: harriev86 op 07-11-2015  17:16 uBen voor de blow off optie gegaan. We zullen zien wat het eind resultaat gaat zijn

Een blowoff heeft eigenlijk enkel zin wanneer er gevaar bestaat dat door een hevige vergisting het vat overloopt.

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 07-11-2015  23:12 uEen blowoff heeft eigenlijk enkel zin wanneer er gevaar bestaat dat door een hevige vergisting het vat overloopt.

In de VS wordt het algemeen toegepast. Alle CCT's die ik daar gezien heb waren er mee uitgerust.

JBL

Citaat van: Jacques op 08-11-2015  00:01 uIn de VS wordt het algemeen toegepast. Alle CCT's die ik daar gezien heb waren er mee uitgerust.

Efficiency zal daar waarschijnlijk de drijfveer zijn: vollere vergistingsvaten en dus een hoger arbeidsrendement.
Ik vul - door rommel en smurrie wijs geworden - mijn vergistingsvat niet verder dan 60 tot 65%. Ik neem aan dat zij hun vaten aanzienlijk verder vullen, misschien wel 80 tot 85%.

hopiebier

Ha mede brouwers,
Staat het bier in de fles op de foto nu in de hoofdvergisting of is men aan het lageren. In het laatste geval lijkt me de schuimkraag nogal hevig  ::)

gr hopiebier

Jacques

Citaat van: JBL op 08-11-2015  11:12 uEfficiency zal daar waarschijnlijk de drijfveer zijn: vollere vergistingsvaten en dus een hoger arbeidsrendement.
Ik vul - door rommel en smurrie wijs geworden - mijn vergistingsvat niet verder dan 60 tot 65%. Ik neem aan dat zij hun vaten aanzienlijk verder vullen, misschien wel 80 tot 85%.

Kan ook een methode zijn om een gedeelte van de gist kwijt te raken...

Deze foto heb ik bij de Stone Brewery in San Diego gemaakt.

Jacques

Citaat van: hopiebier op 08-11-2015  13:44 uStaat het bier in de fles op de foto nu in de hoofdvergisting of is men aan het lageren. In het laatste geval lijkt me de schuimkraag nogal hevig  ::)

Hoofdgisting. De foto is bedoeld om de werking van een blowoff te laten zien.

JBL

Citaat van: Jacques op 08-11-2015  21:27 uKan ook een methode zijn om een gedeelte van de gist kwijt te raken...

Deze foto heb ik bij de Stone Brewery in San Diego gemaakt.

Maar noem je dit ook een 'blow off'? Ik vind het eerder een 'split off'.
Een blow off is verbonden met de bovenkant van het vat. Deze lijkt me eerder verbonden met de onderkant. Toch?

Jacques

Citaat van: JBL op 08-11-2015  21:55 uMaar noem je dit ook een 'blow off'? Ik vind het eerder een 'split off'.
Een blow off is verbonden met de bovenkant van het vat. Deze lijkt me eerder verbonden met de onderkant. Toch?

Dit is een blowoff behorende bij een grote CCT. Het andere uiteinde van de pijp is verbonden aan de bovenkant van de tank.

Nog een voorbeeld die ik gefotografeerd heb bij een kleinere brouwerij in Long Beach.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.