Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Uitgegist bier nog helder krijgen

Gestart door Jukkie, 15-10-2015 19:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Jukkie

We hebben een bier gebrouwen dat uitgegist is. Normaliter hevelen we niet over om het bier helder te krijgen: we vinden het helder genoeg.
Deze keer echter is het bier wel erg troebel. Welke opties hebben we nog om het bier helderder te krijgen?
- Overhevelen lijkt me niet zo'n goed idee aangezien er geen CO2 meer wordt geproduceerd.
- Het hele gistvat in de koelkast zetten, zo koud mogelijk, en dan na ?? dagen bottelen?
- Gewoon bottelen en het bier na hergisting een paar dagen zo koud mogelijk zetten?

Indien mogelijk zou de laatste optie mijn voorkeur hebben aangezien ik zaterdag weer wil brouwen en dan mijn  koelkast weer nodig heb.

ThomasM

Optie twee en drie zijn beide mogelijk. Je gistdepot zal of dikker zijn in het vat, of in de fles. Koud wegzetten laat altijd gist neerslaan.

Herman

Ik zou overhevelen, als het echt uitgegist is gewoon een paar schepjes suiker er bij en koolzuurproductie komt weer op gang. Je bier wordt altijd helderder als het van de gist af is.

homoeccentricus

Zet het vat onmiddellijk in de koelkast zo dicht mogelijk bij het vriespunt, en bottel dan op zaterdag...

Jacques

Citaat van: Jukkie op 15-10-2015  19:09 uWe hebben een bier gebrouwen dat uitgegist is. Normaliter hevelen we niet over om het bier helder te krijgen: we vinden het helder genoeg.
Deze keer echter is het bier wel erg troebel. Welke opties hebben we nog om het bier helderder te krijgen?
- Overhevelen lijkt me niet zo'n goed idee aangezien er geen CO2 meer wordt geproduceerd.
- Het hele gistvat in de koelkast zetten, zo koud mogelijk, en dan na ?? dagen bottelen?
- Gewoon bottelen en het bier na hergisting een paar dagen zo koud mogelijk zetten?

Indien mogelijk zou de laatste optie mijn voorkeur hebben aangezien ik zaterdag weer wil brouwen en dan mijn  koelkast weer nodig heb.

Als je zeker weet dat het bier uitgegist is kun je het bier klaren met gelatine.
Je kunt het ook nog een tijdje laten staan of een paar dagen koud wegzetten.

Als ik naar de foto kijk dan lijkt er een beetje op dat de gist niet goed flocculeert. Dit kun je bevorderen door in het vervolg een beetje brouwzouten toe te voegen. Dat kan overigens nog steeds.

Vergelijkbare Topics (7)

36709

Reacties: 6
Gelezen: 1522

33165

Reacties: 3
Gelezen: 2696

25220

Reacties: 13
Gelezen: 3837

12807

Reacties: 45
Gelezen: 20290

38676

Reacties: 1
Gelezen: 1110

35404

Reacties: 2
Gelezen: 1512

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.