Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ervaring met Simply bierkit?

Gestart door focusCB, 17-03-2015 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

focusCB

Goedenavond.

Ik ben momenteel bezig met het brouwen van een Simply Yorkshire Bitter en een Simply Lager.
Na 8 dagen gisten moet ik hem overhevelen naar een schone emmer/vat en meteen suiker toevoegen voor de tweede vergisting op een warme plaats. Daarna 5 dagen op een koude plaats. Als ik het goed begrijp moet daarna het bier gebotteld worden, maar je moet toch suiker toevoegen tijdens het bottelen? Ik kom er niet uit en kan op internet geen antwoord vinden op mijn vraag.
Is er iemand die antwoord weet?

Groeten Chris.

brouwmus

Hallo Chris,

De Simply kit is niet anders dan een andere bierkit.

Mijn advies is: niet overhevelen en wachten tot het waterslot een aantal dagen niet heeft gebubbeld.

(Let op bij de Yorkshire bitter, dat kan best een tijd duren voordat die helemaal is uitgegist (dat was bij mij althans zo) en als je te vroeg bottelt, heb je in het ergste geval kans op bierbommetjes (exploderende flessen) of anders bier met te veel koolzuur - wat helemaal niet bij dit biertype past.)

Dan overhevelen naar een schone, gedesinfecteerde bottelemmer waarin je een suikeroplossing van 5 g/l bottelsuiker op 500 ml water hebt gedaan*

Vervolgens bottelen, warm (kamertemperatuur, liefst constant) wegzetten voor minstens een week. Dan kouder zetten voor een week of 3, 4 en dan koelen en opdrinken :)

Bijvoorbeeld:
Brouwsel is 22 liter in de emmer.
Dan 500 ml water aan de kook brengen in een pannetje, hierin 110 g suiker oplossen, even laten koken en (wat) laten afkoelen.
Ondertussen flessen spoelen, bottelemmer enz. schoonmaken en desinfecteren en het bottelproces afronden zoals beschreven.

Succes en proost!
John

zeebrew

Kijk even op de wiki hier staat een cursus blikbrouwen, of zoek op cursus.

foz

Citaat van: focusCB op 17-03-2015  22:36 uAls ik het goed begrijp moet daarna het bier gebotteld worden, maar je moet toch suiker toevoegen tijdens het bottelen?

Zo'n beerkit bevat maar een gedeelte van de vergistbare suikers die je nodig hebt. De andere deel vul je aan met suiker of een brew enhancer. Dit wordt ook wel eens kit & kilo genoemd, namelijk 1 bierkit en een kilo suiker/brew enhancer. Het beste is om deze suikerstort toe te voegen nadat de hoofdvergisting in intensiteit afneemt, maar voor dat je overhevelt. Zo voorkom je dat er te weinig actieve gist aanwezig is om de suiker om te zetten in alcohol en CO2. Deze suikerstort staat los van de bottelsuiker die vlak voor het bottelen wordt toegevoegd.

focusCB

focusCB

Citaat van: brouwmus op 18-03-2015  08:14 uVervolgens bottelen, warm (kamertemperatuur, liefst constant) wegzetten voor minstens een week. Dan kouder zetten voor een week of 3, 4 en dan koelen en opdrinken.

Wat is nou de echte reden dat het bier kouder gezet moet worden na het bottelen?
Ik snap dat het voordat je drinkt de boel moet koelen in de koelkast.
Maar na minimaal één week moet het gebottelde bier 3 á 4 weken kouder staan.
Vanavond even wat gechecked, maar het is nog niet echt lekker, het is drinkbaar, daar is alles mee gezegd. Staat nu 3 weken gebotteld op kamertemperatuur.
Ik moest het wel even proberen.  ;D
De yorkshire is wel héél erg bitter. Poeh heey...

brouwmus

Rijpen/lagering op fles.

Ik wilde je in het begin niet ontmoedigen, maar de Yorkshire Bitter van Simply is ook met afstand het minst lekkere bier dat ik gemaakt heb... ;)

De kwaliteit van (eenvoudige) kits wisselt nogal, vind ik.

Ik heb ook de Coopers English Bitter en de Muntons Midland Mild gemaakt en daar was ik niet echt over te spreken.

De Coopers Real Ale daarentegen vond ik gewoon echt lekker, en dat heel snel na bottelen al. Ook de Coopers IPA en Black Rock Golden Ale die ik met Cascade had gekoudhopt, smaakten beide goed en binnenkort ga ik de Coopers Australian Pale Ale zelfs nog een tweede keer maken omdat die de eerste keer zo goed beviel (gebrouwen met alleen suiker, wat ik dus niet aanraad en deze tweede keer ook niet ga doen).

Ook bij duurdere kits zit er zeker verschil in: de Nelson's Revenge en Bulldog American Pale Ale zou ik zo weer aanschaffen maar de Muntons Smuggler's Ale zeker niet.

Ondertussen ben ik overgestapt op hoofdzakelijk moutbrouwen, maar ik heb nog een paar kits staan die deze zomer nog de aandacht gaan krijgen die ze verdienen :)
Alleen denk ik niet dat ik de voorraad kits nog aanvul als deze op zijn i.v.m. al genoemde moutbrouwen.

Jacques

Citaat van: focusCB op 15-04-2015  20:22 uWat is nou de echte reden dat het bier kouder gezet moet worden na het bottelen?
Ik snap dat het voordat je drinkt de boel moet koelen in de koelkast.
Maar na minimaal één week moet het gebottelde bier 3 á 4 weken kouder staan.

Allereerst merk ik op dat het niet verstandig is een bier koud te zetten als de hergisting nog niet is afgerond. In een week tijd is normaal gesproken de hergisting op fles nog niet afgerond.
Het kouder wegzetten hoor je dus te doen nadat de bottelsuikers vergist zijn. Door het bier kouder weg te zetten heb je een tweetal voordelen. Ten eerste wordt het gevormd koolzuur beter opgenomen in het bier. Het duurt een tijdje voordat het koolzuur zich echt bindt aan het bier. Ten tweede verloopt het verouderingsproces langzamer. Je bier blijft langer fris van smaak.

focusCB

Citaat van: Jacques op 16-04-2015  23:24 uAllereerst merk ik op dat het niet verstandig is een bier koud te zetten als de hergisting nog niet is afgerond. In een week tijd is normaal gesproken de hergisting op fles nog niet afgerond.
Het kouder wegzetten hoor je dus te doen nadat de bottelsuikers vergist zijn. Door het bier kouder weg te zetten heb je een tweetal voordelen. Ten eerste wordt het gevormd koolzuur beter opgenomen in het bier. Het duurt een tijdje voordat het koolzuur zich echt bindt aan het bier. Ten tweede verloopt het verouderingsproces langzamer. Je bier blijft langer fris van smaak.

Het bier heb ik al gebotteld in eind maart. Dus dwz dat het ongeveer 2,5 week op de fles.
Moet toch voldoende zijn dacht ik zo. Ik zal het over den paar weken nog eens proberen Hopelijk smaakt het dan beter.
Anders koop ik deze bierkits gewoon niet nog en keer.  :)
Bedankt voor je antwoord.

Jacques

Om te controleren of de hergisting is afgelopen maak je een flesje open. Geniet van het bier en evalueer het koolzuurgehalte. Als er voldoende koolzuur in het bier zit kun je het kouder zetten.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.