Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Invloed van pasteurisatie op bier

Gestart door Hoppenbrouwers, 07-02-2015 09:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Ik vroeg me af wat de invloed van pasteurisatie op de smaak van het bier kan hebben. Aan de ene kant brouwt Bavaria hun Swinckels volmaakt en pasteuriseert hem niet om de pure smaak van de ingredienten te bewaren. Maar pas geleden garandeerde een brouwmeester van een redelijke brouwerij mij nog dat pasteurisatie geen enkele invloed op de eigenlijke smaak van het bier heeft. In hoe verre werkt pasteurisatie (verhitting op deze manier voor korte tijd) in op de smaak van het bier. Dat de smaak erna stabieler wordt is mij bekend. Alleen de verandering van de smaak net voor en net na de pasteurisatie niet.

Als het de smaak stabiliseerd vroeg ik me ook af of het zou werken als ik een eigen gebrouwen bier wat de optimale smaak heeft bereikt kan pasteuriseren in kleine oplagen om het evt (nóg) langer te kunnen bewaren. Maar dat ter zijde.

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-02-2015  09:09 uAlleen de verandering van de smaak net voor en net na de pasteurisatie niet.

Bij het pasteuriseren kun je de "pasteurisatiegraad" uitdrukken in pasteurisatieeenheden, waarbij 1 minuut bij 60°C 1 PE (Pasteurisatie eenheid) is. Als een bier wordt over gepasteuriseerd ( > 30 PE) kan dat een lichte smaak afwijking geven, ik heb deze ervaren als een soort broodsmaakje (bij pils)... niet direct vervelend, maar niet zoals het hoort...

Brouwers

Citaat van: Hoppenbrouwers op 07-02-2015  09:09 uAan de ene kant brouwt Bavaria hun Swinckels volmaakt en pasteuriseert hem niet om de pure smaak van de ingrediënten te bewaren.

Volgens mij zijn ze daar weer vanaf gestapt, tenminste dat werd ons vorig jaar verteld in het cafe van de brouwerij. Reden was dat het een enorm gedoe was met transport omdat het (wettelijk?) gekoeld vervoerd en opgeslagen moest worden. Kan natuurlijk zijn dat het laatste een fabeltje is. Je ziet het volgens mij ook niet meer op de fles staan dat het niet gepasteuriseerd is en vind er ook niets van op de site.

Vergelijkbare Topics (7)

29937

Reacties: 10
Gelezen: 3004

3274

Gestart door Jeroen Beckers

Reacties: 13
Gelezen: 5227

24381

Gestart door mickey

Reacties: 9
Gelezen: 4196

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.