Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eiwitafscheiding met een CCT

Gestart door Robert1968, 03-12-2014 17:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Robert1968

Ik heb een stalen CCT voor de vergisting. Na koelen van wort scheid ik de eiwitten af door het te filtreren over een fijne nylon zak die in de CCT hangt. Dit is een vrij langdurig proces omdat de nylon zak langzaam gaat dichtslibben.

Er zijn hobbybrouwers die het eiwit pas afscheiden nadat het in de CCT bezonken is.
Is dit niet nadelig voor de kwaliteit van het wort en hoe lang duurt het ongeveer voordat de bezonken eiwitten kunnen worden gepurgeerd? Is het beste om daarna pas het wort te beluchten en gist toe te voegen of kun je dat al eerder doen?

Oscar

Citaat van: Robert de Boer op 03-12-2014  17:08 uIk heb een stalen CCT voor de vergisting. Na koelen van wort scheid ik de eiwitten af door het te filtreren over een fijne nylon zak die in de CCT hangt. Dit is een vrij langdurig proces omdat de nylon zak langzaam gaat dichtslibben.

Waarom niet heet filteren met een hevelfilter en meteen de hop als extra filtermateriaal gebruiken... of wirlpoolen en daarna aan de zijkant rustig aftappen. Het heldere wort kun je daarna direct door een platenkoeler leiden... Veel beter voor je bier... :brouwen:

RobinB

Je hoeft de trub niet af te scheiden, is zelfs bevordelijk voor de vergisting. :)

Jacques

Bij mij gaat het om grote eiwitvlokken en hopdeeltjes die ik aftap. Het gaat om een zeer beperkte hoeveelheid.
Ik heb dit afgekeken van een grote brouwerij.

Zoals Robin aangeeft zijn de kleinere eiwitten gunstig voor de vergisting. De grote slierten eiwitten die ik krijg na gebruik van Iers Mos dragen mijn inziens niet bij aan een betere vergisting. Die wil ik wel kwijt.

Robert1968

Ok. Wat is dan de gewenste volgorde: eerst de eiwitten laten bezinken, dan aftappen, dan beluchten, dan gist toevoegen?

Oscar

Citaat van: Robert de Boer op 03-12-2014  23:06 uOk. Wat is dan de gewenste volgorde:

In je kookketel de hop+eiwitten laten bezinken, daarna koelen/beluchten(kan door te kletteren), gist toevoegen  :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-12-2014  23:50 uIn je kookketel de hop+eiwitten laten bezinken, daarna koelen/beluchten (kan door te kletteren), gist toevoegen  :)

Een CCT heeft het voordeel dat je conus hebt en dat grote delen zich verzamelen in de punt. Veel minder verlies...

Robert1968

Jacques, wat is precies je werkwijze?

Eerst de vlokken (een uur?) laten bezinken, dan aftappen, dan wort beluchten en dan pas gist toevoegen?

RobinB

Klinkt als veel werk en risico voor infectie.

Wanneer je geen Iers mos en dergelijken gebruikt is het scheiden van je trub niet nodig. Hete noch koude, groot noch klein. :)

Robert1968

Ik gebruik altijd iers mors en de (fijne) nylon zak bevat altijd een flinke hoeveelheid trub die ik eigenlijk liever niet in mijn bier wil heb gedurende de vergisting.

Maar bezinken en afscheiden van deze trub in een CCT is eenvoudiger en mogelijk sneller dan filteren over een zak. Ik begreep dat Jacques deze werkwijze hanteert, maar weet niet precies hoe.

Maakt het nog uit of je het wort eerst belucht en dan pas gist toevoegt of kun je beluchten terwijl de gist al is toegevoegd? Ik heb ergens gelezen dat dit laaste niet gewenst is.

Je gist toevoegen en daarna pas de trub afscheiden in de CCT lijkt me niet handig, aangezien je vermoederlijk dan veel gist mee purgeert.

RobinB

Citaat van: Robert de Boer op 05-12-2014  12:27 uIk gebruik altijd iers mors en de (fijne) nylon zak bevat altijd een flinke hoeveelheid trub die ik eigenlijk liever niet in mijn bier wil heb gedurende de vergisting.
Daar geef ik je dan geen ongelijk in. :)
Is whirlpoolen geen optie?

Of dit filter:
http://www.vanderkooyjubbega.nl/monofilament-filter-zak-200-micron.html

Jacques

Citaat van: Robert de Boer op 05-12-2014  08:57 uJacques, wat is precies je werkwijze?

Eerst de vlokken (een uur?) laten bezinken, dan aftappen, dan wort beluchten en dan pas gist toevoegen?

Ik tap pas na een paar uur een beetje af. De hoeveelheid eiwitten dat ik kwijt raak is gering.
De gist zit er dan al bij. Het enten van de de gist doe ik zodra het wort afgekoeld is. Hierdoor wordt de kans op infecties aanzienlijk kleiner. Hoe eerder het wort aan het vergisten is des te beter het is. De gist zit op dat moment niet onder in de conus. Deze is dan verspreid in het gistvat. Het is dus niet zo dat ik groot gedeelte van de gist kwijt raak. Pas na de hoofdgisting verzamelt de gist zich onder in het vat.
In de snelheid van vergisting en vergistingsgraad heb ik in ieder geval geen verschil gemerkt tussen het wel of niet aftappen aan het begin van de vergisting.

Beluchten van het hoofdwort doe ik al jaren niet meer. Ik zorg voor voldoende gist. Bij korrelgist hoef je sowieso niet te beluchten. Bij vloeibare gist wordt de starter goed belucht via een magneetroerder.

Oscar

Citaat van: Jacques op 05-12-2014  17:01 uDe hoeveelheid eiwitten dat ik kwijt raak is gering.

Dus eigenlijk een zinloze actie... je bereikt er vrijwel niets mee... :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 05-12-2014  23:41 uDus eigenlijk een zinloze actie... je bereikt er vrijwel niets mee... :)

Er zijn wel meer handelingen die niet veel bijdragen aan een beter bier. Maar de optelstom van die kleine beetjes maakt toch dat je een beter of een minder smakend bier gebrouwen hebt.

Vergelijkbare Topics (7)

34199

Reacties: 4
Gelezen: 1716

27221

Reacties: 2
Gelezen: 3971

44339

Gestart door Jacques

Reacties: 13
Gelezen: 1286

6380

Reacties: 21
Gelezen: 9061

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.