Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

pH en temperatuur meten herms

Gestart door de zwaegers, 12-11-2014 21:43 u

Vorige topic - Volgende topic

de zwaegers

Beste brouwers.

We willen tijdens het maischen het pH gehalte sturen in een herms. We meten met een Voltcraft pH meter. Wanneer in het maischproces kun je het beste  pH meten en waar doe je dat?  In een pan wordt namelijk alles geroerd,  maar in een herms vormt zich een filterbed wat niet meer verstoord wordt. Vermoedelijk duurt het dus even voordat de zuurtegraad homogeen verdeeld is.

En waar in de maischpan kan de thermometer zich het beste bevinden? In het filterbed, of daarboven? En hoever van de wand van de pan?  We willen namelijk een koperen pijpje maken waarin een thermometer van een STC-1000 komt te hangen. Soms ervaren we dat er wat temperatuurverschillen in de maischpan zijn, zeker tijdens het opwarmen.

Alvast bedankt

orangeloo

Ik zuur alleen mijn spoelwater aan. Heb wel 1 keer geprobeerd om tijdens het maischen het beslag aan te zuren, maar na het toevoegen van Melkzuur zag ik weinig gebeuren. De mout heeft namelijk een enorme bufferende werking. Daarnaast zit ik tijdens het maischen (afhankelijk van het recept) tussen de 5.2 en 5.9 Dat is tussen goed en iets te veel. Ik vind het dus niet de moeite om dit aan te passen.

Meten is inderdaad redelijk afhankelijk waar je meet, maar ik meet het wort als hij de broeskop uit komt. Zo weet ik zeker dat ik mijn warm water niet te hoog op stook.
Als je het beslag meet zal dit 1 of 2 graden lager liggen en dus ga je de warmwater ketel hoger stoken, maar daar komt het wort wel door. Dus zal het wort met hogere temperaturen te maken krijgen dan je meet.

Verder vraag ik mij af of 1 of 2 graden verschil in maischtemperatuur daadwerkelijk zoveel verschil op levert op het eindproduct. Er vanuit gaande dat je altijd dezelfde werkwijze hanteert. Het is volgens mij meer een kwestie van je eigen installatie kennen en daar op anticiperen  De ene thermometer meet tenslotte ook weer anders dan de ander, of je moet een geijkte hebben, maar de meeste hebben een IKEA ding.  ^-^

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 12-11-2014  22:14 uVerder vraag ik mij af of 1 of 2 graden verschil in maischtemperatuur daadwerkelijk zoveel verschil op levert op het eindproduct. Er vanuit gaande dat je altijd dezelfde werkwijze hanteert. Het is volgens mij meer een kwestie van je eigen installatie kennen en daar op anticiperen  De ene thermometer meet tenslotte ook weer anders dan de ander, of je moet een geijkte hebben, maar de meeste hebben een IKEA ding.  ^-^

1 of 2 ºC maakt in de praktijk inderdaad niet zo veel uit. Het maischeproces is minder kritisch dan wel eens gedacht wordt.

Of de meeste hobbybrouwers een IKEA thermometer weet ik zo net niet. Bij het gezamenlijk brouwen bij De Roerstok zie ik er in ieder geval weinig.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 13-11-2014  21:56 u1 of 2 ºC maakt in de praktijk inderdaad niet zo veel uit. Het maischeproces is minder kritisch dan wel eens gedacht wordt.

Als je je eigen installatie kent kan je daar op inspelen. Zeker als je een 1staps maischschema aanhoudt.

Citaat van: Jacques op 13-11-2014  21:56 uOf de meeste hobbybrouwers een IKEA thermometer weet ik zo net niet. Bij het gezamenlijk brouwen bij De Roerstok zie ik er in ieder geval weinig.

Wat zie je dan wel veel... Ik ben eigenlijk wel toe aan een beter exemplaar  ^-^
1 met een waterdichte sensor, want die IKEA sensors zijn zelfs na een silicone behandeling continu van slag.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 13-11-2014  22:47 uWat zie je dan wel veel... Ik ben eigenlijk wel toe aan een beter exemplaar  ^-^
1 met een waterdichte sensor, want die IKEA sensors zijn zelfs na een silicone behandeling continu van slag.

Iedereen heeft een andere thermometer. Niet zo heel vreemd, het aanbod is ook heel erg groot.

joosting87

Over ikea ding gesproken... Had er een gekocht. Zojuist opengemaakt. En welgeteld 2 seconden gaf hij de goede waarde aan. Daarna aleen maar gekke dingen. Nee dank je, voor mij geen ikea thermometer meer.

tdp

Citaat van: joosting87 op 13-11-2014  23:10 uOver ikea ding gesproken... Had er een gekocht. Zojuist opengemaakt. En welgeteld 2 seconden gaf hij de goede waarde aan. Daarna aleen maar gekke dingen. Nee dank je, voor mij geen ikea thermometer meer.

Brouw er al een tijdje mee, bevalt goed! En voor 8 euro of zo kun je er ook geen bult aan vallen lijkt me!

Groet,
de TDP

joosting87

Tsja... Had ik pech zeker 😊

tdp

orangeloo

Citaat van: tdp op 14-11-2014  15:04 uEn voor 8 euro of zo kun je er ook geen bult aan vallen lijkt me!

Als hij het doet niet nee, maar na de 6de keer aanschaffen in 3 jaar is het toch al ruim €50,- (ze zijn trouwens weer omhoog gegaan in prijs)
Voor € 100 heb ik een professioneel geijkte thermometer die ze in grootkeukens gebruiken. Deze gaat echt heel lang mee.

de zwaegers

Heb zelf ook een ikea thermometer. Ook een paar keer meegemaaakt dat ze door vocht van slag zijn. De remedie is: leg de sensor in een over van 120 graden. Ongeveer 10 minuten aanhouden en hij doet het weer.

HuygenMeester

Citaat van: Jacques op 13-11-2014  21:56 u1 of 2 ºC maakt in de praktijk inderdaad niet zo veel uit. Het maischeproces is minder kritisch dan wel eens gedacht wordt.

Of de meeste hobbybrouwers een IKEA thermometer weet ik zo net niet. Bij het gezamenlijk brouwen bij De Roerstok zie ik er in ieder geval weinig.
Ik gebruik al jaren tot groot genoegen   :brouwen: de digitale thermometer die Van der Kooy verkoopt. € 49,50 met RVS voeler en waterdicht, meetbereik -50 tot +300 Groot voordeel is dat-ie tegen een stootje kan en erg nauwkeurig.
 :degroeten:
Huygenmeester

orangeloo

Citaat van: HuygenMeester op 14-11-2014  18:27 uIk gebruik al jaren tot groot genoegen   :brouwen: de digitale thermometer die Van der Kooy verkoopt. € 49,50 met RVS voeler en waterdicht, meetbereik -50 tot +300 Groot voordeel is dat-ie tegen een stootje kan en erg nauwkeurig.
 :degroeten:
Huygenmeester

Dan bedoel je vast deze.

En dat bedoel ik nou, als ik die gelijk had gekocht i.p.v. 6 keer een IKEA ding was ik net zo duur uit geweest maar dan wel zonder ergernissen.

Oscar

Citaat van: Orangeloo op 14-11-2014  16:13 uVoor € 100 heb ik een professioneel geijkte thermometer die ze in grootkeukens gebruiken. Deze gaat echt heel lang mee.

Gewoon een PT-100 met een uitlees apparaat... Ik wil niet meer zonder... :)

orangeloo

Citaat van: Oscar op 15-11-2014  00:13 uGewoon een PT-100 met een uitlees apparaat... Ik wil niet meer zonder... :)

Is deze wel waterdicht of moet die nog in een "buisje"

Heb je nog een goed (prijs / kwaliteit) voorbeeld van een uitleesapparaat.

Oscar

Citaat van: Orangeloo op 15-11-2014  09:40 uIs deze wel waterdicht of moet die nog in een "buisje"

Is vrijwel waterdicht, maar ik heb een lange sonde.

Citaat van: Orangeloo op 15-11-2014  09:40 uHeb je nog een goed (prijs / kwaliteit) voorbeeld van een uitleesapparaat.

Hier werk ik mee  :)
Uitleesapparaat

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.