Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier met vlierbloesemsiroop / SG? En wanneer toevoegen?

Gestart door wk81, 27-06-2014 19:53 u

Vorige topic - Volgende topic

wk81

Beste brouwers,

Ik wil een bier maken waar ik vlierbloesemsiroop aan toe willen hebben gevoegd. De smaak hiervan wil ik niet laten overheersen.
Ik worstel met de volgende vragen en hoor graag van meer ervaren brouwers zoals jullie hoe jullie hierover denken:

- Wanneer voeg ik de siroop toe? Direct aan het wort voor gisten? Of na hoofdgisting voor nagisting? Of misschien zelfs ipv bottelsuiker? Hierbij in gedachte houden aub dat het niet de overheersende smaak moet worden.

- Is siroop vanwege de concentratie suiker "steriel" en veilig om toe te voegen zonder infectiegevaar?

- Hoeveel suiker per ml zit hierin volgens julie? (zie foto)

- Wat raden jullie aan hoeveelheid siroop? Ik ga 50 liter brouwen.

Ik hoor graag van jullie! Bedankt voor tijd en antwoorden!

wk81

Staat carbohydrate gelijk aan suiker of glucose? Want dan zou dit 6 g per 10 ml betekenen?

Erik Z

Heb je dat bier nog gebrouwen? In de zomer kun je echt overal vlierbessen plukken, dat lijkt me beter dan zo'n fles (je moet ze wel eerst koken). Ik maak zelf schuimwijn van de bloesems, heerlijk spul. Ik ben op zoek naar meer toepassingen voor de bessen.

Laurent1

Ik gebruik ahornsiroop soms bij mijn hergisting op fles.
Er bestaat een omrekenformule voor het suikergehalte na te gaan, voor ahornsiroop doe ik dit via deze website: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=999
Ik weet niet in welke mate vlierbloesemsiroop verschilt van ahornsiroop...

Erik Z

Bij wat voor biertypes gebruik je die siroop? Ik ben telkens weer verrast door de combinaties die mogelijk zijn.

Laurent1

Categorie van pilsbieren, maar de mogelijkheden zijn eindeloos!
Ik heb oa een bier gebrouwen van pils & munchener, met verse citroenschil, limoenblad en een aantal hoppen.
Afgewerkt met ahornsiroop en erg lekker!
Wel geen idee in welke mate smaak wordt beïnvloedt (nog te ontdekken), want ik gebruik meestal 50/50 van de hoeveelheid bottelsuiker met gewone kristalsuiker.
Ook nog niet genoeg geëxperimenteerd om het verschil te kunnen proeven in dezelfde batch, iets dat ik binnenkort eens zou moeten uitproberen.
Ik denk wel dat de smaak zachter, ronder en voller wordt.
Zo net nog een bruin bier afgewerkt met opnieuw 50/50 kristalsuiker-ahornsiroop

Laurent1

Citaat van: wk81 op 27-06-2014  19:53 u- Wat raden jullie aan hoeveelheid siroop? Ik ga 50 liter brouwen.
Ik zou het geweldig vinden als je je batch zou opsplitsen en zou experimenteren met ahorn, vlierbloesem, honing en kristalsuiker om de verschillende eindresultaten te kunnen waarnemen :D

Btw, kristalsuiker verandert van textuur eens verhit (in water). Wat ik dus doe is mijn siroop (&kristalsuiker, maar kan zonder) met water verhitten, zo is deze ook meteen steriel omdat alle bacteriën doodgekookt worden

Oscar

Citaat van: Erik Z op 26-11-2014  12:32 uBij wat voor biertypes gebruik je die siroop? Ik ben telkens weer verrast door de combinaties die mogelijk zijn.

Alle combi's zijn mogelijk! De mogelijkheden zijn onbegrensd  :) :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

23050

Gestart door Woozl

Reacties: 9
Gelezen: 3425

7191

Reacties: 34
Gelezen: 11651

41823

Reacties: 7
Gelezen: 2034

33998

Gestart door Vinifera

Reacties: 5
Gelezen: 1789

26038

Reacties: 5
Gelezen: 2022

13621

Reacties: 24
Gelezen: 8940

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.