Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hop - Smaak en aroma in bier (met gebruik van Brouwhulpwizard)

Gestart door Edolem, 27-04-2014 19:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Edolem

Daar is Edo weer!
Vraagje... ik gebruik heel veel BrouwHulp. En het doet wat het zegt: het helpt me enorm met het maken van mijn recepten. Ik gebruik stijlen en ga daarbinnen 'bouwen'. Sinds kort (nieuwe versie) zit er in BrouwHulp ook een wizard voor mout en hops.
Als ik de hopwizard gebruikt, dan geeft het programma 3 parameters om op te letten: de bitterhop (programma weet zelf of het een bitterhop of niet, als je toevoegt), de smaak en het aroma. Voor de laatste 2 zitten van die balkjes erin met groene ledlichtjes. Leuk gemaakt overigens.
Maar nu komt het: wil ik die balkjes voor smaak en aroma terecht laten komen op veel smaak en veel aroma, dan moet ik al zo ongeveer 100 gram Saaz en 100 gram tradition toevoegen. Wat doe ik verkeerd?
Of moet ik het relatief zien? Ik bedoel: bij een extra hoppige stijl als een IPA of zo, dan moet die wizard uitslaan naar veel, maar niet bij bijvoorbeeld een bock?

RobinB

Hoeveel liter brouw je?
Zonder dat gegeven zegt 100 g niet zoveel. :)

Een maibock kan nog wel aardig hoppig zijn, bij andere (donkere) bocken is dat inderdaad vaak minder aanwezig.

Edolem

Citaat van: RobinB op 27-04-2014  20:16 uHoeveel liter brouw je?
Zonder dat gegeven zegt 100 g niet zoveel. :)

Een maibock kan nog wel aardig hoppig zijn, bij andere (donkere) bocken is dat inderdaad vaak minder aanwezig.
Ja, inderdaad. Mijn batch is meestal 25 liter.

RobinB

Dan lijkt die 100 g inderdaad wel erg veel.
Misschien houdt die module geen rekening met de bierstijl? :weetniet:

Edolem

Ja ik denk het ook. Dat veel smaak en aroma automatisch betekent dat je in de bittere bierstijlen zit of zo....

Vergelijkbare Topics (7)

3274

Gestart door Jeroen Beckers

Reacties: 13
Gelezen: 5204

26038

Reacties: 5
Gelezen: 1974

9043

Gestart door Bierke

Reacties: 8
Gelezen: 2481

41823

Reacties: 7
Gelezen: 1944

17540

Reacties: 52
Gelezen: 25230

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.