Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag m.b.t. filteren

Gestart door Leon058, 19-02-2014 14:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Leon058

Hallo beste mede-brouwers,

Ik heb inmiddels mijn eerste biertje gebrouwen met mout! Was erg leuk om te doen, en het eindproduct bevalt mij en mijn vrienden ook goed. Er drijven geen stukjes kaf/hop in. Carbonatie is echt goed gelukt. Ik kon het niet nalaten twee foto's mee te sturen!

Achteraf bekeken heb ik wel wat fouten gemaakt, zo ging het bij het filteren niet helemaal goed. Ik hevelde namelijk de pan leeg met mijn hevelfilter, en nadat ik alles had opgevangen in mijn emmer, ging ik het koken. Spoelwater had ik wel over de bostel gegoten. Helemaal vergeten om het nog een paar keer terug te gieten. Maar goed, het wort aan de kook met de hop erbij.

Ondertussen had ik een andere oplossing bedacht, ik spande met knijpers een steriele theedoek over mijn emmer, en hevelfilterde mijn gekookte wort daarop. Er kwam een flinke hoeveelheid drab (trub? kafdeeltjes?) op het doek, die ik eraf schraapte met een lepel. Een beige homogene massa. De hop bleef gewoon achter in de pan. Daarna gooide ik het terug de (schone) pan in en kookte het nog even voor de zekerheid. Ik deed er nog wat water bij om op 10 liter uit te komen... Het verdere proces ging goed.

Zou ik door deze nood-manier van filteren veel kwaliteitsverlies hebben geleden?

Vriendelijke groet!

2 foto's (hopelijk werkt het zo) http://www.mijnalbum.nl/Album=TYC8ICWO#ENVBF6SD

Pim

Geloof dat dat op zich wel mee zal vallen alleen heb je mogelijk extra zuurstof in je wort gekregen doordat je over de theedoek heen bent gaan gieten en je dus daar onder heel veel druppeltjes krijgt die naar beneden in je pan vallen.
Filteren met een schone doek (kaasdoek) doe ik zelf ook na het koken maar die zit dan als sok om het hevelfilter heen. Dan krijg je dus niet die overmatige zuurstof-inslag.

Bierje ziet er trouwens keurig uit hoor! Mooie schuimkraag   :biersmile:

ciesvandekwis

Hoe ziet je hevelfilter eruit? Het beste filter zijn natuurlijk je kafdeeltjes. Einde maischen even goed roeren, hevelfilter erin en zeker 10-15' wachten tot kafkjes zicht neerzetten. In regel giet je voorzichtig dan 3 x 1 liter terug, tegen dan heb je meestal wel helder wort.
Na koken gewoon zelfde hevelfilter gebruiken en 1-2 liter teruggietten. Dan zijn het de hopbloemen die als filter dienen (zelfs met pellets doe ik er toch op het einde nog altijd handje bloemen bij). Na koken even goed ronddraaien met roerstok (whirlpoolen) en terug 15' wachten tot alles zit op bodem kookvat neerzet.
Als je een ronde hevelfilter hebt, kan je die nog optimaliseren door er een staalmantel van wasmachineslang over te trekken (zoeken in forum op javalfilter).

wilbertd

Dit forum biedt genoeg informatie om je brouwproces te optimaliseren, maar dat is toch een hartstikke mooi biertje?
Inderdaad een lekker stevige schuimkraag, ik zeg proost :biersmile:

Leon058

Ik heb zo'n hevelfilter in de vorm van een H. Na het laten zakken van het filter wachtte ik maar heel even... Dat had langer gemoeten. Ik wist niet dat je alleen een liter of wat terug kon gieten, ik meende dat al het het wort terug moest!
Loopt het filter eigenlijk snel dicht bij het terug gieten? Ik heb nog niet een manier om de filtersnelheid te regelen...

Bedankt voor de tips, en de complimenten leuk om te lezen :)

wilbertd

Ik heb ook een filter in H-vorm, zaagsneden aan de onderkant.
Aan de andere kant helemaal onderin heb ik een kraan gezet, deze knijp ik bijna helemaal dicht zodat het filteren heel langzaam verloopt.
Ik giet net zoveel terug totdat het helder is, op zich geeft het niets dat je niet lang wacht alvorens te gaan filteren, moet je alleen meer terugkieperen.

Vergelijkbare Topics (7)

33841

Reacties: 26
Gelezen: 3847

42121

Reacties: 26
Gelezen: 3702

3418

Reacties: 11
Gelezen: 11915

25200

Reacties: 13
Gelezen: 3702

23848

Reacties: 36
Gelezen: 15649

33638

Gestart door Manny94

Reacties: 3
Gelezen: 1147

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.