Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vreemd gedrag opgekweekte La Trappe gist

Gestart door suijker, 21-11-2013 11:08 u

Vorige topic - Volgende topic

suijker

Beste brouwers,

Dit is mijn eerste post op dit forum, dus alvast mijn excuses voor eventuele foutjes. De situatie is als volgt:

Ik heb eerst 8 liter tripel bier gebrouwen met een begin SG van 1080. Vervolgens heb ik dit verdeeld over twee gistingsflessen van 5 liter. In één van deze flessen heb ik 'Brewferm top' korrelgist gebruikt en in de andere een gist die ik heb opgekweekt uit La Trappe dubbel. De La Trappe begon gelijk keihard te gisten met een flinke zwavelgeur, maar na een paar dagen stopte dit volledig op 1025 en zo bleef het. De Brewferm batch leek weinig te doen, maar belandde uiteindelijk op een redelijke 1015. Allebei de bieren hebben in totaal 3 weken op mandfles gestaan in identieke omstandigheden.

De bieren hebben nu een maandje gerijpt, en de resultaten zijn als volgt:

-Brewferm batch: Redelijk biertje, een beetje te zoet maar duidelijk een tripel zoals ik het bedoeld had.
-La Trappe batch: veel te zoet, zonder ook maar een spoor van CO2. De gist was duidelijk al overleden voordat het bier gebotteld werd.

Nu vraag ik me dus af: wat is er fout gegaan? De La Trappe gist is opgekweekt in appelsap, zonder extra gistvoeding. Maar door de explosief startende vergisting lijkt me dat dit gist toch behoorlijk levendig moet zijn geweest? Herkent iemand de 'live fast, die young' vergisting?

Brouwter

Laatst een Black IPA met opgekweekte La Trappe gist gebrouwen (gist opgekweekt uit La Trappe blond). Begin SG was 1088, heftige begin vergisting. Daarna rustiger, maar niet 'dood'. Eind SG was 1022 (ipv gewenste 1017). Twee weken geleden ongeveer gebotteld. Iedere week een flesje geprobeerd. Zit gewoon CO2 in. Gist heeft het bier een kruidig en fruitig effect gegeven.

Adrie

Ik denk dat opkweek in appelsap de boosdoener is óf je hebt je wort niet goed belucht. Hierdoor kan de gist geen stoffen aanmaken die nodig zijn voor de celwanden en dan kan de vergisting stokken. Ook kan er een of ander sporenelement (zoals zink) te weinig zijn. Opkweken in appelsap is geen goede start voor de gist. In appelsap zitten niet genoeg voedingsstoffen voor de gist en bovendien zit er geen maltose in. De gist maakt zo geen enzymen aan om maltose te vergisten, laat staan moeilijker te vergisten suikers zoals maltotriose.

Volgende keer opkweken in moutextract en je wort goed beluchten.

suijker

Dan zal de gistopkweek inderdaad wel wat voedingsstoffen gemist hebben, bedankt voor de hulp!

JanEric

Het komt mij ook bekend voor, een Chouffe-gist opgekweekt in appelsap.
Het wort dacht ik een half uur belucht te hebben ,maar mijn rvs-steentje bleek verstopt :huilen:
Vergisting begon als een dolle, maar blijft nu steken op 1022 ipv 1017.

Volgende keer, zoals Adrie al schrijft, geen appelsap meer gebruiken maar moutextract en een beetje gistvoeding.
(en, in mijn geval, volgende keer de beluchting anders doen...)

RobinB

Vergeet vooral de complex-gistvoeding ook niet, Wyeast bijvoorbeeld.

Jacques

Citaat van: Adrie op 21-11-2013  12:03 uIk denk dat opkweek in appelsap de boosdoener is óf je hebt je wort niet goed belucht. Hierdoor kan de gist geen stoffen aanmaken die nodig zijn voor de celwanden en dan kan de vergisting stokken. Ook kan er een of ander sporenelement (zoals zink) te weinig zijn. Opkweken in appelsap is geen goede start voor de gist. In appelsap zitten niet genoeg voedingsstoffen voor de gist en bovendien zit er geen maltose in. De gist maakt zo geen enzymen aan om maltose te vergisten, laat staan moeilijker te vergisten suikers zoals maltotriose.

Volgende keer opkweken in moutextract en je wort goed beluchten.

Voor een allereerste opkweek is appelsap prima te gebruiken. Na het uitschenken van het bier kun je 100 ml appelsap in het flesje gieten. Als je ziet dat die aanslaat kun je de starter vergroten met wort of een moutextract-oplossing waaraan je gistvoeding en een beetje fosforzuur hebt toegevoegd. De grotere starter belucht je.
Op deze wijze krijg je prima starters. Je kunt natuurlijk ook meteen beginnen met wort of moutextract maar dit werkt net iets handiger omdat het lastig is een kleine hoeveelheid moutextract-oplossing te maken. Door te beginnen met een kleine hoeveelheid zie je sneller of de gist aanslaat of niet. Als je gist opkweekt uit een flesje weet je namelijk niet altijd of de gist voldoende levenskracht heeft om goed aan de gang te gaan.

Met Adrie ben ik het eens dat je geen starter hoort te gebruiken waarbij de gist alleen appelsap voorgeschoteld heeft gekregen.

Vergelijkbare Topics (7)

16272

Reacties: 4
Gelezen: 3108

31686

Reacties: 7
Gelezen: 2172

442

Gestart door den_organolept

Reacties: 8
Gelezen: 9758

30-12-2002 10:05 u
door den_organolept
27509

Reacties: 23
Gelezen: 9118

21898

Gestart door 30cl

Reacties: 12
Gelezen: 3397

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.