Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier blijft gisten, zelf stoppen?

Gestart door Jerome, 11-08-2013 16:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Jerome

Een klein maar niet rampzalig probleem met de Weizen die nu in mijn mandfles zit te gisten. Het recept (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23088.msg352032.html#msg352032) ONK2013 A1 Weizen van Slot. Ik heb me precies aan het recept gehouden, alleen 12L gebrouwen ipv de originele 24.

Na het koken was SG 1040 ipv van 1050, die het moest zijn. Om toch tot 1050 te komen heb ik 335 g suiker toegevoegd, uitgerekend met BrouwVisie. Daarna vergisting begonnen met Wyeast 3068 Weihenstephan Weizen.

Volgens het recept van Slot duurde de totale vergisting 15 dagen, met begin SG 1050 eind SG 1015.
Nu, na precies 7 dagen, is de schuimlaag bijna helemaal weg van het jongbier, en meet ik een SG van 1008. Te ver en/of te snel doorvergist. Volgens mij komt dit door de suiker die ik heb toegevoegd? Maar, er is nog steeds een beetje activiteit in mijn waterslot en er is nog een klein laagje schuim op het jongbier, dus het is nog steeds aan het vergisten.

Nu zit ik al rond de 5,8% alcohol (na bottelen), terwijl ik rond de 5% wil uitkomen. Ik schat dat het bier nog doorvergist tot ± SG 1005, waardoor er nog meer alcohol in zit uiteindelijk. Dit wil ik natuurlijk niet voor een Weizen. Ik wil toch echt rond de 5,0% - 5,5% zitten bij dit biertype. Wat kan ik doen om de vergisting te stoppen? Is er een mogelijkheid om het alcoholpercentage omlaag te halen (niet verdunnen, daar ga ik niet aan beginnen, ik wil niet de smaak ook verdunnen).

Of, zou ik het bier morgen gewoon bottelen? Ik ben bang voor rare bijsmaakjes en ontploffende flesjes...

Sjaak_Deventer

Gewoon lekker uit laten vergisten. En dan bottelen. Dan maar een iets sterkere Weizen. Zal vast ook heel lekker zijn...

Geen stijlpolitie die daarop let  :police: :police:

Pim

In ieder geval nooit bottelen voordat het bier volledig klaar is met de vergisting! Je kunt beter een afwijkend biertype hebben dan exploderende flesjes  >:D

tjleet

Citaat van: Jerome op 11-08-2013  16:05 uNu zit ik al rond de 5,8% alcohol (na bottelen), terwijl ik rond de 5% wil uitkomen. Ik schat dat het bier nog doorvergist tot ± SG1005, waardoor er nog meer alcohol in zit uiteindelijk. Dit wil ik natuurlijk niet voor een Weizen. Ik wil toch echt rond de 5,0% - 5,5% zitten bij dit biertype. Wat kan ik doen om de vergisting te stoppen? Is er een mogelijkheid om het alcoholpercentage omlaag te halen (niet verdunnen, daar ga ik niet aan beginnen, ik wil niet de smaak ook verdunnen).

Of, zou ik het bier morgen gewoon bottelen? Ik ben bang voor rare bijsmaakjes en ontploffende flesjes...
Een andere, makkelijke, mogelijkheid dan verdunnen heb je niet volgens mij. Of je moet het recept nog een keer brouwen, rekening houden met een lager alcohol percentage en dan gaan blenden.. sorry, mixen.
Uiteraard om de alcohol er uit te krijgen kun je destilleren, dan hou je alleen geen drinkbaar bier over, of invriezen, schijnt ook te werken. Ik weet niet wat dat met de smaak doet.
Persoonlijk zou ik die tienden extra, ten opzichte van 5,5%, voor lief nemen en gewoon bottelen wanneer het bier klaar is met vergisten.

EvdBroek

Citaat van: Jerome op 11-08-2013  16:05 uNu zit ik al rond de 5,8% alcohol (na bottelen), terwijl ik rond de 5% wil uitkomen. Ik schat dat het bier nog doorvergist tot ± SG 1005, waardoor er nog meer alcohol in zit uiteindelijk. Dit wil ik natuurlijk niet voor een Weizen. Ik wil toch echt rond de 5,0% - 5,5% zitten bij dit biertype. Wat kan ik doen om de vergisting te stoppen? Is er een mogelijkheid om het alcoholpercentage omlaag te halen (niet verdunnen, daar ga ik niet aan beginnen, ik wil niet de smaak ook verdunnen).

Het gaat er toch uiteindelijk om of je een smaakvol bier krijgt. Dat percentage is maar een getal en is geen indicatie of het straks een lekker biertje is. Ik zou van een iets sterker bier niet wakker liggen, dan drink je er toch gewoon wat minder van  ;)

RobinB

Niks mis met een weizen van 6%! Proef d'Olle Grieze Weizen maar eens. :)

MO

Het smaakeffect van verdunnen valt reuze mee is mijn ervaring.

Jerome

Tja, maar nog even laten pruttelen dan  ^-^ Niet dat het inderdaad een ramp is, het zal er niet minder lekker op worden, maar het irriteert me gewoon. Eerst SG te laag, dit aangepast, nu weer SG te laag. En ik heb me precies aan de instructies gehouden. Ik weet dat er tal van redenen zijn waarom dit kan gebeuren, maar toch.

En ik dacht, als iemand misschien een handige tip heeft... ::)

Oscar

Citaat van: Jerome op 11-08-2013  22:13 uEn ik dacht, als iemand misschien een handige tip heeft... ::)

Door blijven brouwen, kennis en ervaring opdoen, je installatie goed leren kennen... Eiteindelijk zul je het daarna beter onder controle krijgen... :)

RobinB

Citaat van: Jerome op 11-08-2013  22:13 uEerst SG te laag, dit aangepast, nu weer SG te laag.
Het een is (deels) het gevolg van het ander. 20% van de SG-punten zijn uit kristalsuiker wat volledig vergistbaar is. Het is dan niet vreemd dat de SVG hoger ligt dan een ander vergelijkbaar brouwsel.
Zeker als dat andere brouwsel een vrij lage SVG had, mogelijk niet goed uitvergist?

bierhenkie

Hoe smaakt het bier.
Je hebt toch geen infectie te pakken?

Jerome

Citaat van: RobinB op 11-08-2013  22:23 u20% van de SG-punten zijn uit kristalsuiker wat volledig vergistbaar is.

Dit begrijp ik niet helemaal. Je bedoelt dat 20% van mijn SG 1008 is ontstaan door de kristalsuiker en 80% door de suiker uit het mout?

Citaat van: bierhenkie op 11-08-2013  22:56 uHoe smaakt het bier.
Je hebt toch geen infectie te pakken?

Het bier smaakt goed. Ik proef geen infectie.

RobinB

Nee, 20% van de 1050 is ontstaan uit het toevoegen van suiker. (10 SG punten van de 50)
Dat geeft een ruime verhoging van de SVG.

In het bewezen recept is een SVG van 70% behaald, dat is lager dan wat Wyeast aangeeft voor deze gist.

Jerome

Ik snap het, dat is wel logisch ja.

Maar zou je dan ook kunnen concluderen dat als mijn moutrendement hoger zou zijn geweest (en ik dus niet de suiker had hoeven toe te voegen), de SVG lager zou zijn? Dat klinkt tegenstrijdig toch? Of was de 20% van 1050 die nu uit kristalsuiker komt dan gewoon uit de moutsuikers gekomen?

Had ik langer gemaischt, en die 335 gram suiker die ik heb toegevoegd uit het mout had gehaald, dan was ik ook op begin SG van 1050 uitgekomen, maar vergist het bier dan hetzelfde of is de SVG lager? Dat schijnt in het originele recept gebeurd te zijn.

RobinB

Citaat van: Jerome op 12-08-2013  17:18 uMaar zou je dan ook kunnen concluderen dat als mijn moutrendement hoger zou zijn geweest (en ik dus niet de suiker had hoeven toe te voegen), de SVG lager zou zijn?

Ja, de vergistbaarheid van alle suikers die uit de mouten komen is gezamenlijk lager. Er worden naast maltose, glucose ook maltotriose en dextrinen gevormd. Dat meet je allemaal samen in het SG.
De maltotriose is (giststam afhankelijk) gedeeltelijk vergistbaar (soms geheel), dextrinen gelden als niet vergistbaar.

Jerome

Kijk aan, dat wist ik helemaal niet. Wel goed om te weten  :D! Toch maar eens proberen mijn moutrendement omhoog te krikken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.