Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pils met bloemkoolsmaak wil maar niet vergisten

Gestart door ZzemutaHh, 29-11-2012 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

ZzemutaHh

Na 14 brouwsels heb ik mij onlangs aan mijn eerste lager gewaagd. Ik heb een pilsener gebrouwen met een SG van 1048 met de S23 gist. Het bier staat in mijn garage waar het tussen de 9 en 11 graden is.
Het wort stond na een dag te pruttelen dus de gist is aangeslagen. Na enkele dagen geproefd en ... gatverdrie ... enorme bloemkoolsmaak, die pas na het doorslikken opkwam. Nog nooit zoiets goors geproefd. Maar je, alles is een leermomentje he, dus:

Vraag 1: wat proef ik hier nu (bloemkool) en waarom ? (75 minuten stevig gekookt)

Vandaag, na 2 weken, is de SG gedaald naar 1038. Dat gaat dus niet goed. De vergisting is inmiddels ook gestopt. Ook hiervan wil ik graag een leermomentje maken.

Vraag 2: Moet je bij deze lager(e) temperaturen soms MEER gist toevoegen, om de boel om gang te houden? Ik heb één zakje (11,5 gram) bij 12 liter wort gestrooid.

Het goede nieuws (yes!) is, dat die onvoorstelbaar gore bloemkoolsmaak wel grotendeels verdwenen is. Hoe zit dat nou?

vraag 3: wordt die heerlijke bloemkoolsmaak echt grotendeels opgenomen of zou die blijven hangen?

En tot slot :

Vraag 4: zou het nog zin hebben om nu, na 2 weken, nog een nieuwe portie gist te strooien, of kan ik beter een nieuwe batch wort maken en daar meteen een dubbele dosis wort ingooien?

Benieuwd naar jullie adviezen...

RobinB

1: is het niet zwavel wat je proeft? Kool staat wel bekend om zwavelige smaken. Die kunnen ook tijdens de vergisting gevormd worden, maar vervliegen meestal.
2: ja, advies van Fermentis is 2 g/l bij enten < 12 ºC
3: zie 1
4: ik denk dat je een dubbele dosis gist in je nieuwe wort bedoelt? Gestokte vergisting is lastig, onder andere omdat de stokkende gist bepaalde vetzuren produceert die niet bevorderlijk zijn voor verdere vergisting (ooit een artikel over gelezen, maar kan hem helaas niet meer vinden). De Adrie methode heeft volgens mij al een paar geholpen, volgens mij is er geen Tag naar die post, zou wel handig zijn, maar zoek het maar in het draadje over de verboden vrucht sensatie. Komt neer op een soort starter-voed-methode met het gestokt bier.

janjansen

Bloemkool is geen boterbabbelaar, maar toch...
ZzemutaHh, kun je de diacetyl uitsluiten?

Jacques

Tijdens de gisting is het heel normaal dat er allerlei smaken voorbij komen die in veel mindere mate terug te proeven zijn in je uiteindelijke bier.

Een zwavelachtige geur is heel kenmerkend voor een ondergist. Net als Robin denk ik dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van de geur die bedoeld wordt.

Oscar

De smaak van je bier tijdens de vergisting is niet 100% representatief voor de smaak van je uiteindelijke bier. Gewoon laten gisten en niet te vroeg proeven.

hansm

Bloemkool, en ook andere gekookte groente, zou veroorzaakt kunnen worden door DMS. Maar vooral niet in paniek raken, zolang de gisting en lagering niet klaar is kan je niets zeggen over de uiteindelijke smaak (zoals ook alle anderen al melden ;)) Veel zwavelsmaken en geuren zijn heel vluchtig en drijven tijdens de vergisting samen met de koolzuur af (daarom stinkt een vergisting soms zo).

Probeer eerst de vergisting maar weer eens op gang te brengen. Succes!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.