Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier filteren

Gestart door StevenGordts, 23-04-2012 14:17 u

Vorige topic - Volgende topic

StevenGordts

Wie van jullie heeft al experimenten gedaan met het filteren van bier tussen gisten en lageren?

Een tijdje geleden kocht ik een platenfilter met 12 platen om wijn mee te filteren.
Nu vraag ik me af hoeveel smaak er uit mijn jong bier zou filteren moest ik het alvorens het te lageren eerst even door de grofst mogelijke filterplaten sturen.

Op zich kan ik dat natuurlijk ook gewoon doen, maar ik vraag toch eerst graag even jullie opinie.
Ik heb de platen sowieso bij me thuis maar ik zie niet direct een indicatie van max. grootte van korrel die er toch nog door zou kunnen.

Ronald_

Ik heb hier geen ervaring mee, maar dan wil je na het lageren gist en suiker toevoegen? Of denk je niet alle gist er uit te filteren?

Groet,
Ronald

StevenGordts

Mijn bier komt van SG 1092 en zou normaal ergens tussen 1007 à 1010 eindigen.
Ik ga ervan uit dat de gist z'n werk dan al zeer behoorlijk heeft gedaan.

Na lageren suiker en bottelgist toevoegen en dan bottelen...

JAVAL

Ik heb zeer recentelijk een literatuur-onderzoekje gedaan naar de grootte van een gistcel. Dit in verband met het toepassen van een inline-filter voor het bottelen. Ik wil natuurlijk de gistcellen in de fles krijgen voor de vergisting in de fles. Uit verschillende wetenschappelijke documenten op internet (voornamelijk engelstalige) heb ik begrepen dat de grootte van een gistcel zo rond de 3 tot 5 micron bedraagt. Het filter in mijn inline-filter heeft een maasgroote van 125 micron, dus ruim voldoende om de gist door te laten en andere ongewenste deltjes tegen te houden.

Ronald_

Citaat van: StevenGordts op 23-04-2012  14:28 uMijn bier komt van SG 1092 en zou normaal ergens tussen 1007 à 1010 eindigen.
Ik ga ervan uit dat de gist z'n werk dan al zeer behoorlijk heeft gedaan.

Na lageren suiker en bottelgist toevoegen en dan bottelen...

Zou je bier niet hard oxideren als je met te weinig gist start met lageren? Eerder door het filter halen voor het bottelen denk ik?

StevenGordts

Citaat van: Ronald_ op 23-04-2012  14:32 uZou je bier niet hard oxideren als je met te weinig gist start met lageren? Eerder door het filter halen voor het bottelen denk ik?

Ook een optie.
Ik ga mijn bier na gisting in vier verschillende containers lageren en wat experimenteren.
Deel 1 vergist gewoon, het tweede ga ik dryhoppen met Willamette, deel drie gaat op eikschilfers en deel vier krijgt eikschilfers én Willamette.

Juist omdat ik hier redelijk veel tijd en energie ga insteken en weinig afweet van filteren ben ik bang veel van mijn werk weer ongedaan te maken moest ik filteren nà het lageren?

Ronald_

Dat lijkt me de beste oplossing. In de lagering moet de headspace nog wel gevuld worden met koolzuur, anders komt er oxidatie. Gist uit je bier halen zorgt er voor dat dat koolzuur niet of langzamer die headspace vult.

Ik zou het dus als volgt doen:
Na lagering filteren > naar een bottelvat > bottelgist en suiker toevoegen > bottelen.

Adrie

Waarom wil je filteren? En wat wil je verwijderen?

StevenGordts

Merci voor de feedback, zo ga ik het dus doen.

Misschien wel volgend brouwsel, ik heb nu 100 liter gebrouwen, als ik dat verdeel in 4 lagertanks heb ik nog 'slechts' 25 liter per optie over, en als ik dan de 'normale lagering' ook nog eens in twee moet splitsen om deels te filteren dan blijft er me niet genoeg over ;)

Er hebben al vééél mensen zichzelf uitgenodigd om de Cuvée Ravage te komen proeven, vandaar :)

Oscar

Als je wilt filteren (Waarom zou je dat voor je hobybier doen?) dan kun je dat het beste doen na het lageren en vlak voor bottelen. Er zitten wel wat "regels" aan verbonden en dat is luchtinslag (wil je liever niet) en infectie (ook ongewenst).

De filterplaten dien je voor gebruik te reinigen met heet water (rondpompen van 80-90°C water), daarna koud water er doorheen en dan je bier erachteraan.
Houd er wel rekening mee dat je ook bitterstoffen uitfiltert.

Adrie

Citaat van: Oscar op 23-04-2012  15:03 uHoud er wel rekening mee dat je ook bitterstoffen uitfiltert.

Mwah. Je filtert alleen de iso-alfazuren eruit die gehecht zitten aan de gist. Als je de gist niet filtert, filter je die bitterstoffen er ook niet uit. En aan de andere kant: als je gist bezinkt ben je die bitterstoffen ook kwijt.

StevenGordts

Dit zijn de 'mogelijkheden' met die 20x20 Kieselguhr filterplaten

Op't eerste zicht zou ik zelfs de grofste platen niet hoeven te nemen want dat gaat geen verschil maken.
Die KD3 lijkt me wel wat om eens mee te experimenteren?

Jacques

Steven,

Zoals je uit de reacties hebt zien zijn er zo goed als geen hobbybrouwers die hun bier filteren. In de regel is het niet nodig om een helder bier te krijgen.

Je hebt het filter al. Daarom kan ik mij voorstellen dat je er mee wilt experimenteren. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.

Wat de invloed is op de smaak van het bier is de grote vraag. Er zullen weinig hobbybrouwers zijn die je daarbij kunnen helpen.

StevenGordts

Zoals Jacques al aangaf is het inderdaad niet nodig om hobbybier te filteren, maar ik had de filter toch al liggen en daarmee dat ik er eens wil mee experimenteren.

Smaakverschillen proeven zal altijd een moeilijke discussie blijven dus daar wil ik me zelfs niet eens veel van aantrekken (tenzij het nu echt dag en nacht moest verschillen natuurlijk).
Les gouts et les couleurs ne se discutent pas, niet waar

Ik ga zeker niet al mijn bieren filteren want daarvoor zijn die platen gewoon veel te duur in aankoop.

RobinB

Kijkend naar het plaatje zou je één van de oranje moeten hebben voor een "lagerings-effect" zonder het bier te steriliseren.
Ik neem even aan dat je niet wilt steriliseren omdat je hergist op fles.
Als je daarvoor een bottelgist gaat gebruiken kan je het misschien evengoed meteen steriel trekken. :)

Vergelijkbare Topics (7)

29129

Reacties: 153
Gelezen: 46985

38145

Reacties: 13
Gelezen: 2376

07-12-2018 07:52 u
door Serge VL
32191

Reacties: 11
Gelezen: 2265

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.