Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier filteren

Gestart door StevenGordts, 23-04-2012 14:17 u

Vorige topic - Volgende topic

StevenGordts

Wie van jullie heeft al experimenten gedaan met het filteren van bier tussen gisten en lageren?

Een tijdje geleden kocht ik een platenfilter met 12 platen om wijn mee te filteren.
Nu vraag ik me af hoeveel smaak er uit mijn jong bier zou filteren moest ik het alvorens het te lageren eerst even door de grofst mogelijke filterplaten sturen.

Op zich kan ik dat natuurlijk ook gewoon doen, maar ik vraag toch eerst graag even jullie opinie.
Ik heb de platen sowieso bij me thuis maar ik zie niet direct een indicatie van max. grootte van korrel die er toch nog door zou kunnen.

Ronald_

Ik heb hier geen ervaring mee, maar dan wil je na het lageren gist en suiker toevoegen? Of denk je niet alle gist er uit te filteren?

Groet,
Ronald

StevenGordts

Mijn bier komt van SG 1092 en zou normaal ergens tussen 1007 à 1010 eindigen.
Ik ga ervan uit dat de gist z'n werk dan al zeer behoorlijk heeft gedaan.

Na lageren suiker en bottelgist toevoegen en dan bottelen...

JAVAL

Ik heb zeer recentelijk een literatuur-onderzoekje gedaan naar de grootte van een gistcel. Dit in verband met het toepassen van een inline-filter voor het bottelen. Ik wil natuurlijk de gistcellen in de fles krijgen voor de vergisting in de fles. Uit verschillende wetenschappelijke documenten op internet (voornamelijk engelstalige) heb ik begrepen dat de grootte van een gistcel zo rond de 3 tot 5 micron bedraagt. Het filter in mijn inline-filter heeft een maasgroote van 125 micron, dus ruim voldoende om de gist door te laten en andere ongewenste deltjes tegen te houden.

Ronald_

Citaat van: StevenGordts op 23-04-2012  14:28 uMijn bier komt van SG 1092 en zou normaal ergens tussen 1007 à 1010 eindigen.
Ik ga ervan uit dat de gist z'n werk dan al zeer behoorlijk heeft gedaan.