Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blikje bier

Gestart door Wybe, 10-12-2011 10:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Wybe

Leuk experiment:
Vorige week een Heavy Ale gebotteld. Voor de grap een paar piepkleine weckpotjes gevuld en een (verf)blik van een liter. Het idee erachter is de volgende: Blikken zijn er met binnencoating voor b.v. levensmiddelen. Het leek mij leuk een blik met hangbeugel te vullen en dan b.v. met verjaardagen te presenteren als een "blikje bier". Blikken met hang/draagbeugel zijn er echter als kleinste met een inhoud van 2,5 liter. Leek me voor het experiment onnodig veel en dus heb ik een literblik genomen. Spannend deze week. Zou het deksel (dichtge"timmerd" meteen rubber hamer) de druk van het hergisten kunnen weerstaan? Gisteravond, dus na 6 dagen, ging het dak eraf. Met een luide knal werd het deksel gelanceerd. Ik had voor de zekerheid het blik al in een emmer gezet, maar het bier zat nog gewoon in het blik. Het deksel er weer opgezet, maar vanmorgen was het er alweer af.
Het bier rook heerlijk, zou ik het vanavond nog kunnen proeven? Of is dan alle koolzuur eruit? Nu proeven gaat niet, ik moet de hele dag nog werken en mensen te woord staan.

Edgar

Citaat van: Wybe op 10-12-2011  10:55 uBlikken zijn er met binnencoating voor b.v. levensmiddelen. Het leek mij leuk een blik met hangbeugel te vullen en dan b.v. met verjaardagen te presenteren als een "blikje bier". Blikken met hang/draagbeugel zijn er echter als kleinste met een inhoud van 2,5 liter.

Wat bedoel je nu precies met die levensmiddelencoating? Het leek je leuk om een blik zonder coating te vullen? Of hebben deze verfblikken een levensmiddelencoating? Beide komen een beetje opmerkelijk over.

12345

Er staat me bij dat de blikken vroeger van binnen vertind waren maar dat ze nu een plastic laagje hebben. Ik kan me niet voorstellen dat men dat bij verfblikken ook doet: waarschijnlijk is het gewoon staal. Kan best wel een smaakje afgeven ...

Het deksel zit vast met een klempassing maar die is conisch: de klemmende rand van het deksel wordt naar boven toe breder. Dat systeem werkt prima bij verf in het blik maar is natuurlijk gevoelig voor druk van binnenuit.

Het ziet er allemaal vast wel leuk uit maarrr ???

Wybe

Ja, er lopen twee dingen doorelkaar.
Mijn gevulde blik was inderdaad een verfblik en dus zonder coating. Het was  om te kijken of het deksel bestand was tegen de druk. Na deze zes dagen zat was er nog geen roestvorming, maar je kan er natuurlijk op wachten dat dat t.z.t. wel gebeurd.
Als alles goed zou gaan en ik dit vaker wil doen, dan zou ik blikken met binnencoating moeten gebruiken.
Deze worden gemaakt voor levensmiddelen zoals koffiemelk, vruchten op sap etc. etc. Deze blikken hebben echter meestal geen deksel, maar zijn gestanst of zo. Je moet ze openen met een blikopener (wat op zich ook wel weer grappig zou zijn voor bier op een verjaardag).

12345

Ik denk dat ook zonder zichtbare roestvorming er al metaal oplost in het (redelijk zure) bier. En dat zal de smaak beïnvloeden. Of het ongezond is, weet ik niet. En dan moet je niet alleen een week of 2 hergisten, maar moet het bier ook nog de nodige weken rijpen (ik ben met een week of 5 - 6 meestal wel tevreden). Tegen die tijd zal je bier toch wel naar ijzer gaan smaken ...

Lijkt me wel gemakkelijk om een blikje open te krijgen en leeg te drinken en er je eigen bier in te doen, maar om het dan weer fatsoenlijk dicht te krijgen??? Geen idee

koffie

Er steken inderdaad de nodige haken en ogen aan, maar ik vind het een leuk dee  :biersmile:
Ik hou dit topic in de gaten :)

Wybe

Lijkt me wel gemakkelijk om een blikje open te krijgen en leeg te drinken en er je eigen bier in te doen, maar om het dan weer fatsoenlijk dicht te krijgen??? Geen idee
[/quote]

Nee, geen hergebruik.
Ik ken iemand die werkt in een blikfabriek. De door mij gebruikte blikjes waren nieuw, maar afgekeurd, vanwege een deukje, krasje o.i.d.

12345

Aha! Je kent iemand die in een blikjesfabriek werkt! Ja, dan kun je je slag slaan. Succes!

Ronald_

Je moet er eigenlijk een klem omheen maken dan..

Wybe

Het literblik zonder binnencoating afgelopen week geopend. Op de bodem was het eerste begin van roestvorming te zien.
Als ik t.z.t. een gecoat blik weet te bemachtigen, doe ik de proef opnieuw. Ik houd jullie op de hoogte.

RobinB

Smaakte het bier ook naar metaal/ijzer?

Wybe

Ik had net daarvoor geproefd van een ander probeersel: Miniflesje met beugelsluiting. Deze liet, naar later bleek, lucht door en was dus bedorven. Dat smaakte echt vies! Van schrik heb ik het brouwsel uit het verfblik niet meer geproefd. Het rook wel zurig. Er zat geen koolzuur meer in. Waarschijnlijk kwam dit omdat tussentijds twee keer het deksel eraf was gesprongen.
T.z.t. hoop ik eenzelfde proefje te doen met een blik met binnencoating en een stevige beugelsluiting om het deksel.

Vergelijkbare Topics (7)

28688

Reacties: 6
Gelezen: 4239

19465

Reacties: 4
Gelezen: 2141

5112

Gestart door B Tromp

Reacties: 2
Gelezen: 2133

23549

Reacties: 15
Gelezen: 4653

8853

Reacties: 11
Gelezen: 5432

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.