Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wort voor gist opkweek met of zonder hop en koken

Gestart door kleine Minstreel, 04-03-2011 12:21 u

Vorige topic - Volgende topic

kleine Minstreel

Voor mijn gist opkweken gebruik ik tot nu toe altijd wort poederextract van Brouwland.
Ten eerste is dit € 8,50 de kilo ten tweede heb ik altijd onoplosbare zwevende deeltjes en ten derde is het spul zo hygroscopisch dat de hele voorraad plakt.
Dus tijd voor nieuwe wegen.
Als ik nu een recept maak kan ik dan het beste het hele brouwproces volgen of volstaat het om te maischen en op welke temperatuur zal ik gaan zitten.
Zal ik in de stort wel of geen suiker opnemen.
Als ik ga koken zal ik hop toevoegen en zo ja welke is dan het best geschikt.
Cor van Hobby Brouwerij De Kleine Minstreel

Oscar

Citaat van: kleine Minstreel op 04-03-2011  12:21 uVoor mijn gist opkweken gebruik ik tot nu toe altijd wort poederextract van Brouwland.

Handig! Ik ook... :)

Citaat van: kleine Minstreel op 04-03-2011  12:21 uTen eerste is dit €8,50 de kilo

Koop dan per 5 kilo, dat is iets voordeliger kost je dan slechts €6,20 per kilo  :)

Citaat van: kleine Minstreel op 04-03-2011  12:21 uten tweede heb ik altijd onoplosbare zwevende deeltjes

Klopt, maar dat is voor een giststarter geen enkel probleem.

Citaat van: kleine Minstreel op 04-03-2011  12:21 uen ten derde is het spul zo hygroscopisch dat de hele voorraad plakt.

Uitgaande van een 5 kilo zak, die moet je goed afsluiten, maar dat is goed te doen, alleen de rand v/d zak plakt. Voor het gebruik kun je heel goed ± 800-900 gram bewaren in een huzarensalade-bakje. Die deksel sluiten goed af en vanuit zo'n bakje geen plakzooi !! (Eigen ervaring). Als dit bakje leeg is kun je deze weer bijvullen uit de 5 kilo zak  :)

Volgens jou methode kun je gewoon van een brouwsel wat wort achterhouden (Na hop koken) en invriezen. Na ontdooien even koken en aanlengen tot ± 1040.

:degroeten:

RobinB

Hop is niet nodig, sommigen gebruiken het wel voor vermeende antibacteriele werking. Dat laatste effect is niet enorm groot.

Oscar

Citaat van: RobinB op 04-03-2011  13:12 uHop is niet nodig,

Als je inderdaad een apart brouwseltje maakt voor wort voor gist-opkweek dan is hop niet nodig. Gewoon een simpel 2 staps of 1 staps maischschema. Daarna filteren en ff wat spoelen en 15-30 minuten koken is dan voldoende.

kleine Minstreel

Ok ik ga een 5 liter maken en invriezen. Dan koken voor gebruik.
Zal ook eens een nieuw tupperware doos gaan gebruiken.
Bedankt voor de input.

Jacques

Citaat van: kleine Minstreel op 04-03-2011  15:36 uOk ik ga een 5 liter maken en invriezen. Dan koken voor gebruik.
Zal ook eens een nieuw tupperware doos gaan gebruiken.
Bedankt voor de input.

Je brouwt zo vaak. Waarom niet van een brouwsel wat afsplitsen en dat invriezen?

------

Zelf gebruik ik voor het opkweken ook altijd moutexract. Om de kosten te drukken koop ik tegenwoordig ook zakken van 5 kg.

Hopmans

Ten eerste is hop handig voor de antibacteriële werking, hoe sterk of slap dan ook,
en je komt zo van je restjes af. Tupperware is inderdaad heel handig.
Ik heb zo'n satésaus bak.
Sluit ook perfect af.

kleine Minstreel

Citaat van: Jacques op 04-03-2011  21:49 uJe brouwt zo vaak. Waarom niet van een brouwsel wat afsplitsen en dat invriezen?

------

Zelf gebruik ik voor het opkweken ook altijd moutextract. Om de kosten te drukken koop ik tegenwoordig ook zakken van 5 kg.

Dat is ook zo ik zit nu op brouw nummer 30 in 14 maanden en het is een betere oplossing maar ik wil morgen opkweken om vrijdag te brouwen. Dus of vandaag wort poeder halen of even een brouwsel maken.

Ronnie

Ook ik gebruik tegenwoordig een beetje brouwsel van einde koken dat in PET flessen gaat en na koelen in de vriezer. Gehopt dus, geen aparte bewerking daarvoor dus. Voor bleke niet te zware bieren van pakweg 6 vol% brouw ik dan 50 L en kan er 5 x 2 liter in PET flessen.
Heb ik dan nog 40 om te bottelen en bij de starterpreparatie te verdunnen.

Zelfs € 6,20 per kg voor moutextract vind ik nog veel voor iets dat we zelf kwalitatief beter kunnen maken.

Een collega brouwer doet het in schuimwijnflessen (voorverwarmd in kokend water en zo vullen) en zodra het op 80° gekomen is, sluiten met kroonkurken. Blijft zo een paar maand goed op keldertemperatuur.

EBC

Wat hebben jullie toch met de vriezer?

Neem gewoon een fles, vul met kokend wort tot de rand en doe er een dop op. Dat kan met bierflesjes, champagneflessen of met die spaflessen met grote schroefdeksel. Die deksels kan je bij Brouwland ook weer nieuw kopen en kan je diverse keren hergebruiken.
De flessen trekken dan ' vacuum'  bij afkoelen en blijven buiten de koeling minstens een jaar goed, wel drie denk ik.

Geen vriezer nodig. Daar is de rest van het huishouden ook weer blij mee...

weed

Citaat van: EBC op 05-03-2011  10:31 uGeen vriezer nodig. Daar is de rest van het huishouden ook weer blij mee...

Als ik de diepvries niet gebruik verplaatst de aandacht naar de garage waar de gamellen, cct, gasfles en brander staan.

Het gaat goed zo.

kleine Minstreel

Dus jullie laten het wort voor dat je door de koeler gaat in een fles lopen en dan afsluiten en laten afkoelen. Tenslotte ga je het wort toch koken voor gebruik neem ik aan.
Dat scheelt heel veel ruimte in mijn dieprvriesvak en is veel minder gedoe.
Super idee gekregen

RobinB

Ik gebruik nog altijd poeder, maar heb wel eens op het punt gestaan om weckflessen te halen.
Volgens mij had Edgar daar echter slechte ervaringen mee?

Ondanks dat je het kookt voor het gebruik, kan je geen bedorven wort gebruiken natuurlijk. :)

De-Geert

Citaat van: EBC op 05-03-2011  10:31 uNeem gewoon een fles, vul met kokend wort tot de rand en doe er een dop op.
Eigenlijk nog nooit aan gedacht, maar dat kan denk ik inderdaad prima.

janjansen

Ik gebruik al weer een heel tijdje weckpotten. Goed reinigen vooraf (oxipro).
Kokende wort gaat erin.
dekseltje dicht. klaar.

Dan gaan de potten in de koelkast, maar als die vol staat (met bier meestal) dan gaan ze gewoon op de plank.
Voordeel van deze manier vind ik dat ik gebruiksklaar starterwort ter beschikking heb dat ik niet meer hoef te koken en koelen voordat ik een starter ga maken.

Bij het maken van starter controleer ik als volgt of er een infectie is ontstaan in het starterwort:
- weckpotinhoud moet er net zo uitzien als de andere potten. niets afwijkends op zicht dus.
- de deksel moet met veel moeite opengaan en een sissend geluid geven.
- effe ruiken. De heerlijk zoete lucht van wort moet je tegemoet komen.

Bij mij is 1 op de 15 weckpotten wort geïnfecteerd geraakt.
Die vallen direct op:
- er drijft iets onbestendigs aan het oppervlak.
- geen luchtdrukverschil bij openen
- ruikt zuur, zeker niet wort-achtig.

Overigens, wat ebc zegt: met een gewone fles zou het inderdaad. ook moeten lukken.

kleine Minstreel

Ik heb nog een tien tal Grolsch beugels staan die zouden dar dan ook voor geschikt moten zijn.
Het principe is het zelfde als bij een weckfles die wordt uiteindelijk toch ook met een rubberring op het glas en een ijzeren aandruk klem weg gezet.
De flessen zijn met natronloog schoon gemaakt en droog weg gezet.
Ik weet alleen niet of het glas tegen warme wort kan zullen we moeten uitproberen.

janjansen

Citaat van: kleine Minstreel op 06-03-2011  10:24 uIk heb nog een tien tal Grolsch beugels staan die zouden dar dan ook voor geschikt moeten zijn.
Het principe is het zelfde als bij een weckfles die wordt uiteindelijk toch ook met een rubberring op het glas en een ijzeren aandruk klem weg gezet.
De flessen zijn met natronloog schoon gemaakt en droog weg gezet.
Ik weet alleen niet of het glas tegen warme wort kan zullen we moeten uitproberen

Iik zie 3 potentiële nadelen aan het gebruik van Grosch beugelflessen boven weckpotten:

1) zoals jezelf al opmerkt: de Groschflessen zullen mogelijk knappen bij een groot temperatuursverschil.
2) Grolschflessen zijn donker: je kunt niet goed zien wat er aan de oppervlakte drijft
3) de oppervlakte van een flessenhals is veel kleiner dan de oppervlakte van een weckpot waardoor
een eventuele geurafwijking bij een weckpot met groot oppervlak duidelijker naar voren zal komen.

Tip: probeer eerst eens met kokend water uit of die Grolschflessen er tegen kunnen.

EBC

Koop in de supermarkt vruchtensapflessen met groot deksel.

Vul ze met het wort direkt na koken. Helemaal tot de rand, zo vol mogelijk. Draag rubber handschoenen, anders krijg je zeker ongelukken.

Het voordeel van de grote schroefdeksels is dat je ze hoort klikken bij afkoelen. Bij opendraaien heb je dit weer. Het is een garantie dat de fles inderdaad dicht is.

Schrijf op de fles wat er in zit. Welk bier, IBUs en SG. Bij het maken van de starter is dat handig. Wort van zwaardere bieren leng je gewoon aan met water tot het gewenste starter SG.

Voor gebruik proef ik het wort en kook ik het nog even op met wat gistvoeding. Afkoelen en klaar.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.