Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat te doen met zuur bier?

Gestart door Robert1968, 18-08-2010 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Robert1968

Enkele weken geleden onderstaand bier gebrouwen. Door omstandigheden heeft de (hoofd)vergisting (slechts) 1 week plaatsgevonden, daarna is direct gebotteld.
Tijdens de hoofdgisting is de temperatuur na één dag gisten kortstondig 26-27C geweest. De rest van de gisting 22-24C. Eind-SG 1020 g/l, 75% vergistingsgraad.
Gebotteld met 8 g suiker/l, dit bier rook en smaakte toen goed. Na 2 weken hergisting op de fles eens als proef een biertje opengetrokken (ik weet het, erg vroeg): ZUUR, zuur en nog eens zuur (als droge witte wijn)! ik merk het nu nog aan mijn gehemelte. Gemeten pH circa 2.9-3.0, oftewel erg zuur dus. Infectie!?? Het bier ruikt daarentegen wel goed.

Kan dit zure karakter zich in de loop van de (rijpings)tijd nog herstellen?, zo niet dan zie ik de volgende mogelijkheden:
- de hele bups door de gootsteen;
- flesjes kortstondig open maken en een (half) zoetje toevoegen (ik ken iemand die dat met kersenbier had gedaan en dat smaakte niet verkeerd). De pH verander je daarmee niet natuurlijk niet.
- flesjes kortstondig open maken en een beetje natronloog of soda doseren voor pH-verhoging (tot bv. pH 4).

Stoken/destilleren zie ik niet zitten.

Robert

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMeijboer Grand Prestige
Kenmerkhttp://deltabrouwers.nl/hertogjan.htm
Brouwdatum24-7-2010
BiertypeBarley Wine (Pale)
Aantal liters16
Gewenst begin SG1088 (9,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater25,3 liter
Maischdikte2,8 l/kg
Maischwater15,9 liter
Spoelwater10,0 liter
Kooktijd80 minuten
Berekende kleur26 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid23 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC73,9 %4500 gr3 EBC
Kandijsuiker (wit)6,6 %400 gr0 EBC
Carahell6,6 %400 gr25 EBC
Carapils (W)5,5 %337 gr5 EBC
Tarwemout4,9 %300 gr3 EBC
Karamelmout 150 EBC2,5 %150 gr150 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Mittelfrüh4,2 %29 gr75 minuten18 EBU
Styrian Golding4,1 %30 gr15 minuten9 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Iers Mos3 gr15 Min.

Opmerkingen1 theelepel gistvoedingscomplex toegevoegd.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale S-04
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingengist NIET vooraf gehydrateerd
Wel 1 theelepel gistvoedingscomplex toegevoegd net aan eind koken

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C5 minuten2,8 l/kg
265°C45 minuten2,8 l/kg
372°C15 minuten2,8 l/kg
478°C1 minuten2,8 l/kg

Opmerkingen2,4 ml 80% melkzuur toegevoegd aan 16 l maischwater
1,5 ml 80% melkzuur toegevoegd aan 10 l spoelwater

RobinB

Check voor de zekerheid nog een ander flesje, als het in meerdere flesjes zit zou ik het wegspoelen.

Tsjerk

Of in een stookketeltje gooien  ;D

SeekingBeer

Ja dat is wel vreemd: zuur als droge witte wijn...
Geen idee, als het allemaal zo zuur is dan helaas weggooien en goed nadenken wat en waar er iets fout gegaan is.

Eind SG 1020 mag helemaal niet droog smaken...

RobinB

Citaat van: Tsjerk op 18-08-2010  20:27 uOf in een stookketeltje gooien  ;D

Haha!
Citaat van: Robert de Boer op 18-08-2010  17:27 uStoken/destilleren zie ik niet zitten.

Citaat van: SeekingBeer op 18-08-2010  21:04 uEind SG 1020 mag helemaal niet droog smaken...

Zou kunnen dat hij door de infectie verder is gegaan. Misschien ook nog kans op bommetjes?

Huub Krekels

Gewoon "rioleren" Jammer voor de moeite. Het leven is te kort om slecht bier te drinken.  ;D

EBC

Dat rioleren is een goed idee, maar als je ruimte hebt, wacht er dan nog even mee. Misschien is het over 6 maanden best prettig. Je kan het altijd nog zwanenhalzen.

Tsjerk

SeekingBeer

Dat kan best dat ie door infectie verder gegaan is met het opeten van van alles en nogwat, het probleem 'zo zuur als droge witte wijn' bij dit eind SG geeft, voor zover ik weet, weinig reden tot hoop.

Tot nu toe heb ik maar één keer een infectie gehad, dat was dezelfde als die Herman eens liet proeven bij het lokale gilde.

SeekingBeer

Als ik al zou rioleren zou ik zeker de sifonatie methode gebruiken.  :D

korek

Iers Mos gebruikt, zie ik.

MO

Wow, wat een lage pH. Een hele serieuze infectie kennelijk.

Zweed

Trek je van de pH niets aan, als het lekker is is het lekker en als het slecht is is het slecht. Als het te zuur is kun je het altijd mengen met ander bier (zoalsbij het steken van geuze of rodenbach). Ik had laatst een pedio infectie in een quadrupel en dat bier was door de infectie juist heel lekker. Maar veel hangt af van het biertype en welk beestje je vasthebt. Is het niet te drinken, dan weg ermee!

goom

Ik ben bang dat dit een infectie is.
Dan is er maar een oplossing : de gootsteen

Adrie

Stop het in een houten vaatje (of in een mandfles met wat houtsnippers van Brouwland) en laat het nog een paar jaar staan. Wie weet heb je tegen die tijd een prachtige Imperial Geuze.

De-Geert

Poe, da's stevig zuur inderdaad.  :o En in zo'n korte tijd.
Ik zou inderdaad eerst ff checken of het voor alle flesjes geld. De pH verhogen lijkt me een slecht plan.

Als je van de bekende zure bieren houdt en je er de ruimte voor hebt, kan je het inderdaad een lange tijd bewaren evt op hout om later te steken met een ander bier.
Ik vraag me wel af of je niet een te beperkte infectie hebt om nog goed bier te worden. Bij geuze e.d. is er een groot aantal organismes die hun rol spelen.

Maar weggooien kan altijd nog.

Adrie

Citaat van: De-Geert op 19-08-2010  09:33 uIk vraag me wel af of je niet een te beperkte infectie hebt om nog goed bier te worden. Bij Geuze e.d. is er een groot aantal organismes die hun rol spelen.

Dat klopt. Je kunt er altijd het depot van een goede geuze bij gooien of een geuze blend smackpack van Wyeast.

Jacques

Gewoon twee jaar bewaren. Met de tijd ontstaan er allerlei complexe esters die het bier veel beter drinkbaar maken.
Door zo nu een dan een flesje open te maken raak je gewend aan de zure smaak en ga je die waarderen...
Zuur bier moet je leren drinken. Net zo iets als spruitjes, olijven en bitter lemon.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.