Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Azijn maken van je bier

Gestart door aldo, 15-11-2009 17:25 u

Vorige topic - Volgende topic

aldo

Ik had een vraagje...

Heeft hier iemand ooit expres azijn van zijn of haar bier gemaakt?
Ik maak naast me eigen bier namelijk ook me eigen mosterd.
En een ingrediënt is: azijn.... dus begon me hoofdje te malen... azijn... wijnazijn... BIERAZIJN :hoera:

Kan ik met bestaand wijnazijn de rest aan de gang krijgen of zou ik zo'n flesje "azijnmoeder" moeten bestellen?
http://www.Brouwmarkt.nl/catalog/azijncultuur-Brouwmarkt-essigmutter-p-2283.html

Nerro

Uit ervaring van de studentenvereniging weet ik dat als je maar lang genoeg bier aan de atmosfeer blootstelt en er één keer een fruitvliegje in laat komen het op zeker in een weekje of twee in azijn is veranderd. Die azijnmoeder is dus niet noodzakelijk.

Johannes

Citaat van: Nerro op 15-11-2009  17:56 uUit ervaring van de studentenvereniging weet ik dat als je maar lang genoeg bier aan de atmosfeer blootstelt en er één keer een fruitvliegje in laat komen het op zeker in een weekje of twee in azijn is veranderd. Die azijnmoeder is dus niet noodzakelijk.

En jullie deden dat vervolgens over de sla?

dennis

In De Hemel maken ze van bier dat ze 'over' hebben (of niet meer te drinken is, of...) azijn en van azijn die ze over hebben mosterd.  Althans zo is mij dat ooit tijdens een rondleiding verteld.  En die mosterd, daar rij ik voor om.  Dat is werkelijk de lekkerste mosterd die ik ken.

Ik wil ook wel weten hoe ik bier omzet in azijn.. een Wyeast pakje zou wel makkelijk zijn.

RobinB

Acetobacter erin en in ondiepe kuipen. Het is een aerobe bacterie, dus niet in een afgesloten mandfles ofzoiets doen! :)

Nerro

Citaat van: Johannes op 15-11-2009  18:58 uEn jullie deden dat vervolgens over de sla?
Nee dat lazer je dan over mensen heen als ze vervelend doen :P

Ik heb wel eens azijn gemaakt van eigen cider door er een klein scheutje natuurazijn bij te doen en dat dan met een papiertje erover een paar weken in een warme gangkast te laten staan.

dennis

Citaat van: Nerro op 15-11-2009  19:35 uIk heb wel eens azijn gemaakt van eigen cider door er een klein scheutje natuurazijn bij te doen en dat dan met een papiertje erover een paar weken in een warme gangkast te laten staan.

Dat valt allicht een keer te proberen!

RobinB

Bij Brouwland hebben ze ook azijnculturen (acetobacter).
Daar kan je mijns inziens flink lang mee vooruit?

aldo

Citaat van: Nerro op 15-11-2009  19:35 uNee dat lazer je dan over mensen heen als ze vervelend doen :P

Ik heb wel eens azijn gemaakt van eigen cider door er een klein scheutje natuurazijn bij te doen en dat dan met een papiertje erover een paar weken in een warme gangkast te laten staan.

Dit was dus ook mijn idee... alleen vroeg ik me af of het de moeite waard was om mee te beginnen of de kans op een ok resultaat zo klein is  dat ik beter direct zo'n potje kon kopen...

RobinB

Als je wat bieren "over" hebt is het sowieso wel het proberen waard toch?

Maarten

Echt azijn... ai, ik maar hopen dat het over lambiek ging. :biersmile: ;) Nee nog nooit gedaan. Ik ben benieuwd of het lekker is! Ik ga dit met belangstelling volgen...

Bas G

In de Hemel hebben ze een grote tank met bier op verhoogde temperatuur (geen idee welke) staan, met een flink aantal kurken en houtkrullen erin.
Een snelle wikipedia-check leert dat de acetobacters van nature in hout voorkomen en azijn vaak gemaakt wordt door een vloeistof (wijn, bier?) bij 30-35 oC over houtkrullen te circuleren. Dus, wellicht een simpele poging waard.

Ronnie

Doe in een kommetje (bv van glas) een beetje lauw water en vermeng er gewone tarwebloem (voor broodbakken) in zodat je een papje hebt. Best met biologische tarwebloem. Geen zelfrijzende!
Dek af met doekje en zet op kamertemperatuur.
2 x per dag omroeren en er dagelijks een eetlepel tarwebloem en beetje water bijdoen.
Herhaal dat tot de derde dag en laat nog 2 dagen staan en 2 x/dag omroeren.

Je zal de 5de dag de scherpe azijngeur al in de neus krijgen. Doe het papje bij heel jong bier dat niet te hooggradig is. Beter als de gisting nog maar 2 dagen bezig is. Geen waterslot, zelfs best net boven het gistend wort/jongbier bruissteentje, aangesloten aan luchtpompje laten hangen.

Ik heb het vroeger nog gedaan met gistende appelwijn. Is prima gelukt. Was lekkere azijn.
Recept komt van een Franse cidermaakster. zij deed het met cider en zegde dat je dat met wijn en bier ook kunt.
Staat ongeveer ook zo op een Belgische franstalige wijnmakerssite maar ik vind die niet meer.  :degroeten:

dennis

Koel, dat klinkt goed te doen.  Dank je!

wiwi

Citaat van: Ronnie op 16-11-2009  20:05 uDoe het papje bij heel jong bier dat niet te hooggradig is.

Ongehopt jongbier enkel met pilsmout gebrouwen, droog maischschema met een begin SG van 1050?  :weetniet:

wiwi

Ff gegoogled op "Bieressig"
-   Omdat men een moutige azijn wil wordt in Duitsland (Doppel)Bock gebruikt
-   Azijn zou minstens 45 g azijnzuur / l moeten bevatten, dit komt overeen met bier van minimum 5 % alc., het uiterste maximum is 12 % maar practisch wordt 6- 8% aangehouden
-   Uit x vol. % alc. ontstaat ca. x gew.% azijnzuur.
-   Vertrekkend van azijnmoer gaat het snels en is het veiligst maar bier, open aan de lucht, afgedekt met een luchtige doek kan ook
-   De temperatuur moet minimaal 20 °C zijn

RobinB

Lijkt me ook inderdaad dat je niet te hoppig bier moet hebben?
Het hoparoma is misschien wel grappig, maat bittere azijn lijkt me niet lekker...
(net als bittere zure bieren)

Ronnie

Citaat van: wiwi op 17-11-2009  16:04 uOngehopt jongbier enkel met pilsmout gebrouwen, droog maischschema met een begin SG van 1050?  :weetniet:

Met niet te hooggradig doelde ik: Niet zoals een tripel of zoiets. Je zou inderdaad weinig of geen hop kunnen geven bij de bierbereiding want bittersmaak is niet zo lekker op een zuur. Misschien zoals bij de lambieken: niet boven de 15..18 IBU gaan, of alleen op 't laatste wat aromahop.

wiwi

Inderdaad, een laaggehopt bier met een begin SG van 1050-1060 met een moutige moutstort, vooral veel Muenchener en eventueel Caramout.
Als het wat kouder wordt brouw ik waarschijnlijk weer een Bock en/of Maerzen, misschien brouw ik wel een paar liter meer.

Dat Aldo nu maar eens komt met een goed mosterdrecept ;).

aldo

Mosterdrecept :elifant:

Bruin mosterdzaad, geel mosterdzaad, azijn, eventueel mosterdolie

Hoe meer bruin mosterdzaad hoe scherper de mosterd.
Zaad malen en vermengen met azijn.

Gezien ik het zaad maal met de schrootmolen, ja zo' n brouwhobby is overal goed voor, en niet kan persen voeg ik nog mosterdolie toe.
Zou je dit niet doen krijg je of een hele droge of een hele zure mosterd.

Verder kan je van alles toevoegen zoals verse of gedroogde kruiden, knoflook, honing........

wiwi

Alvast bedankt, Aldo. Kunt gij nog iets kwijt over hoeveelheden.

aldo

uhhhhhhh tja hoeveelheden.......

Ik doe het geheel op de gok/het oog/ de tong.

Vergelijk het een met deeg maken... is het te nat een beetje meel erbij is het te droog wat water/olie/melk toevoegen.
Zo voeg ik tijdens het mixen de azijn en olie langzaam toe totdat het mooi van smeerbaar is.
Mijn eerste mosterds waren ongeveer 50% bruin en 50% geel zaad... de laatste keer gebruikte ik meer bruine.
Me vader vond zelfs de alleen bruine (scherp!) erg lekker.
Het gele mosterd zaad wat ik gebruik is een restje van het biologisch zaaizaad wat als groenbemester gebruikt word...de bruine koop ik bij de toko.
Ook de mosterdolie haal ik bij de toko, je zou in plaats van mosterdolie ook andere olien kunnen gebruiken maar dat merk je wel weer in de smaak.(ik denk dat je dan het beste voor archaide=pinda olie kunt gaan)
Het gebruik van andere kruiden enz. doe ik ook op de gok........zo werd de tijm-mosterd iets te tijm en had de honing mosterd zoeter gemogen ;-)
Heel benieuwd ben ik naar de spilanthes mosterd. De spilanthes die ik afgelopen jaren op zoetzuur heb gezet heeft zijn smaak ook prachtig afgegeven aan het zoetzuur.
Zelf houd ik van een grove mosterd, dus is de moutmolen ideaal....houd je zelf meer van frans-achtige/fijne  mosterds zou ik een koffiemolen of iets dergelijks gebruiken.

wiwi

Hier gaat in de  toekomst een Doppelbockmosterd gemaakt worden, ik voel het aan mijn water.

RobinB

Je kan toch ook de mosterd malen met een vijzel?
Misschien heb je dan geen mosterdolie nodig?

Citaat van: aldo op 18-11-2009  10:58 u(ik denk dat je dan het beste voor archaide=pinda olie kunt gaan)

Arachide olie  :weetbeter:

Edgar

CiteerArchaide olie

Citaat van: RobinB op 18-11-2009  19:32 uArachide olie  :weetbeter:

Stokoude pinda-olie?  ;D

Vergelijkbare Topics (7)

36991

Reacties: 17
Gelezen: 3341

490

Gestart door dave

Reacties: 26
Gelezen: 27070

39222

Reacties: 7
Gelezen: 1819

32418

Gestart door roger1983

Reacties: 17
Gelezen: 4015

22898

Reacties: 23
Gelezen: 8667

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.