Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Exploderende flesjes

Gestart door Maarten, 25-10-2009 14:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Maarten

Dit is ondertussen denk ik een betere plek om mijn 'speciaal' bieren te bespreken. Wellicht is het handig de rest van de berichten daarover ook hierheen te verplaatsen. Dat kan ikzelf niet. In ieder geval zijn de berichten over het oplossen hiervan denk ik het 'ruilbieren' topic niet relevant.

Mijn bieren hebben de neiging te exploderen. Da's niet gezond. JW noemde 3 mogelijke oorzaken, waar ik me denk ik bij aan kan sluiten:

1 Niet goed uitgegist bij bottelen
2 te veel bottelsuiker
3 verzwakte flesjes

Het verschil tussen 1 en 2 kan gemaakt worden door a) van een bier ook een paar flesjes zonder bottelsuiker te bottelen, of b) door het SG van zo'n bier te meten zoals het in de fles zit. Dat laatste heb ik zojuist gedaan. Het SG van de IRA is 1011, hetzelfde als het eind SG. Dat houdt in dat de optie 'niet goed uitgegist' vrijwel afgeschreven kan worden. Toch zal ik hier meer aandacht aan proberen te schenken.

Te veel bottelsuiker ga ik oplossen door komende keer zeer weinig suiker te gebruiken (al heb ik 2,5g per euroflesje gebruikt afgelopen keer), en dit op te lossen in het te bottelen jongbier. Eerder heb ik schepjes suiker in de euroflesjes gedaan.

Verzwakte flesjes los ik op door alle oude flesjes (die wellicht met een hefboom model kurker zijn behandeld) in te leveren, en alleen nieuwe flesjes te gebruiken. Ik bottel nu met een tafelmodel enkele hefboom ding.

Oscar

Dat van die nieuwe flesjes doe ik al jaren, ik vind het ook niet mooi, die flesjes met die "grijze" randen er omheen. Die gaan bij mij terug naar de slijterij/supermarkt.

Jacques

Citaat van: Maarten op 25-10-2009  14:20 uMijn bieren hebben de neiging te exploderen. Da's niet gezond. JW noemde 3 mogelijke oorzaken, waar ik me denk ik bij aan kan sluiten:

1 Niet goed uitgegist bij bottelen
2 te veel bottelsuiker
3 verzwakte flesjes

Ik heb jouw flessen bekeken en denk dat ook de lage vulhoogte van jouw flessen een mogelijke oorzaak is. Iets verder vullen lijkt mij een stuk veiliger. Ik moet Edgar daarin uiteindelijk gelijk geven.

MM

Citaat van: Jacques op 25-10-2009  14:49 uIk heb jouw flessen bekeken en denk dat ook de lage vulhoogte van jouw flessen een mogelijke oorzaak is. Iets verder vullen lijkt mij een stuk veiliger. Ik moet Edgar daarin uiteindelijk gelijk geven.

Bouwen minder gevulde flesjes meer druk op? Komt dit doordat normaal gesproken niet alle bottelsuiker vergist?

Nerro

Is 2,5g per flesje niet aardig veel dan? Dan zitten we al op 8.33 g/L. Ik dacht dat een gram of 5 á 6 meer gebruikelijk was...

Hopmans

Er is nog een puntje 4: Wilde gist en/of andere bacteriën.

Oscar

Citaat van: Hopmans op 25-10-2009  15:37 uEr is nog een puntje 4: Wilde gist en/of andere bacteriën.

Bier geproefd... maar geen infectie waargenomen

Hopmans

Citaat van: Nerro op 25-10-2009  14:57 uIs 2,5g per flesje niet aardig veel dan? Dan zitten we al op 8.33 g/L. Ik dacht dat een gram of 5 á 6 meer gebruikelijk was...
Hangt ook een beetje van de bottel-temperatuur af.
8.33 g/L is niet schrikbarend veel.
Ik bottel 8 g/L bij kamertemperatuur, maar bij een koude lagering is dit inderdaad teveel.

Jacques

Citaat van: MM op 25-10-2009  14:52 uBouwen minder gevulde flesjes meer druk op? Komt dit doordat normaal gesproken niet alle bottelsuiker vergist?

Ja, hier is al uitgebreid over gesproken op het forum.
Natuurlijk speelt ook de hoeveelheid vergistbare suikers in een fles een rol bij de opbouw van de druk. Maar als er meer vrije ruimte is in fles wordt er ook meer druk opgebouwd.
Zie ook hier.

Citaat van: Oscar op 25-10-2009  15:39 uBier geproefd... maar geen infectie waargenomen

Ik sluit mij hierbij aan. Aangenaam bier, geen infectie waarneembaar.

Citaat van: Hopmans op 25-10-2009  15:44 u8.33 g/L is niet schrikbarend veel.

Maar wel duidelijk aan de hoge kant. Wat minder, bijvoorbeeld 5 tot 6 gram per liter, kan geen kwaad.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 25-10-2009  15:47 uMaar als er meer vrije ruimte is in fles wordt er ook meer druk opgebouwd.
Zie ook hier.
Hier ben ik het niet mee eens.
De koolzuurkolom laat zich juist beter comprimeren dan een vloeistofkolom.
Wel is de explosie heftiger (ik denk dat je dat bedoeld).
Doordat het koolzuur zich meer laat comprimeren gaat het ook meer expanderen bij glasbreuk,
waardoor er een heftigere explosie ontstaat als bij goedgevulde flesjes.

CiteerMaar wel duidelijk aan de hoge kant. Wat minder, bijvoorbeeld 5 tot 6 gram per liter, kan geen kwaad.
Het kan inderdaad geen kwaad, maar er moet toch heel wat gebeuren om een flesje te laten exploderen.
5 tot 6 gram per liter is voor mijn smaak te weinig (kamertemperatuur).
Ik prefereer een koolzuurrijk bier.

JWVG

Citaat van: Hopmans op 25-10-2009  16:00 uWel is de explosie heftiger (ik denk dat je dat bedoeld).

Ja, dat bedoelt Jacques. Of tenminste: dat bedoelde Edgar.

:degroeten: JW.

Maarten

Hoger vullen was ik ook van plan. Als het niet in opgebouwde druk scheelt, in ieder geval wel in explosiekracht. Ik vermoed dat als ik een boel minder bottelsuiker gebruik je ineens niks meer merkt.

Ik zal het wel moeten testen, door een flesje goed warm weg te zetten en af en toe te schudden.

Sjakie

Citaat van: Maarten op 25-10-2009  19:52 uHoger vullen was ik ook van plan. Als het niet in opgebouwde druk scheelt, in ieder geval wel in explosiekracht. Ik vermoed dat als ik een boel minder bottelsuiker gebruik je ineens niks meer merkt.

Ik zal het wel moeten testen, door een flesje goed warm weg te zetten en af en toe te schudden.

Ik zou dan wel voorzorg maatregelen nemen.

;D

Kleine_Schriek

Onze enige exploderend flesje bij ons 1e brouwsel had waarschijnlijk wat meer gist meegekregen dan de andere flessen. We hevelden toen nog rechtstreeks van de lagerfles in de flesjes en voegden suiker per flesje toe. Nu hevelen we al het bier uit de lagerfles in een emmer, voegen suikeroplossing toe, roeren en gaan dan vullen. Veel homogener.

MM

Citaat van: Jacques op 25-10-2009  15:47 uJa, hier is al uitgebreid over gesproken op het forum.
Natuurlijk speelt ook de hoeveelheid vergistbare suikers in een fles een rol bij de opbouw van de druk. Maar als er meer vrije ruimte is in fles wordt er ook meer druk opgebouwd.
Zie ook hier.

Interessant, bedankt voor de link. :)

Edgar

Hopmans zegt het juist. De opgebouwde druk in een minder vol flesje is natuurlijk gelijk aan die van een vol flesje, maar de grotere hoeveelheid 'kopgas' zorgt ervoor dat er veel meer expansie is en het brekende glas dus een veel hardere (je zou ook kunnen zeggen langere) duw krijgt. Het is simpel maar toch ingewikkeld. En er rekening mee houden kan iemand ooit misschien een oog uitsparen. Of een halsslagader. Een 'bomvol' flesje zal z'n naam dus nooit eer aan doen.

Aan de hoeveelheid gist zou het normaal gezien nooit mogen liggen.

Wild Chocolate

Citaat van: Sjakie op 25-10-2009  20:20 uIk zou dan wel voorzorg maatregelen nemen.

;D

Ja, en als je dan met zo'n pak aan je flesjes schudt, kun je hooguit een hand (of 2) kwijtraken  ;D

Citaat van: Kleine_Schriek op 25-10-2009  20:42 uOnze enige exploderend flesje bij ons 1e brouwsel had waarschijnlijk wat meer gist meegekregen dan de andere flessen. We hevelden toen nog rechtstreeks van de lagerfles in de flesjes en voegden suiker per flesje toe. Nu hevelen we al het bier uit de lagerfles in een emmer, voegen suikeroplossing toe, roeren en gaan dan vullen. Veel homogener.

Meer gist maakt niet uit. Al stop je het hele flesje vol met gist. Er is een bepaalde hoeveelheid suiker te vergisten en daaruit wordt het gas gevormd. Dus de hoeveelheid suiker is bepalend. Als de suiker op is kan het gist gaan duimendraaien. Ik zie trouwens nu pas dat Edgar hetzelfde antwoordt...

Groet,

Remco

Maarten

Haha mooi pak. Het schudden zal misschien wel eng zijn. wellicht doe ik dan een zakje om de fles. Dan snij ik me niet aan brekend glas, en vliegen er ook geen scherven in mijn oog. Dat lijkt me wel weer veilig genoeg. Voor extreme veiligheid zou ik een theedoek kunnen gebruiken. Maar als het flesje dan breekt, krijg ik natte handen.

(Ik had dezelfde bedenking over kapotte handen als Remco.)

Sjakie

Citaat van: Maarten op 25-10-2009  21:19 u(Ik had dezelfde bedenking over kapotte handen als Remco.)

Die had ik eigenlijk nog niet gezien  :pan:

Maar kijk je wel een beetje uit..
Ik blijf het vreemd vinden dat de flessen knallen.
8/9 gram per liter is niet heel erg veel.
Ik hoop dat je het snel terug kunt vinden. Ben eigenlijk wel benieuwd wat nu precies de oorzaak is.

MM

Citaat van: Edgar op 25-10-2009  21:05 uHopmans zegt het juist. De opgebouwde druk in een minder vol flesje is natuurlijk gelijk aan die van een vol flesje, maar de grotere hoeveelheid 'kopgas' zorgt ervoor dat er veel meer expansie is en het brekende glas dus een veel hardere (je zou ook kunnen zeggen langere) duw krijgt. Het is simpel maar toch ingewikkeld. En er rekening mee houden kan iemand ooit misschien een oog uitsparen. Of een halsslagader. Een 'bomvol' flesje zal z'n naam dus nooit eer aan doen.

Aan de hoeveelheid gist zou het normaalgezien nooit mogen liggen.

Hmm, dan heb ik een aantal potentiële bommen. Ik stop meestal ook het laatste restje nog in een flesje. Ik heb nog nooit problemen gehad met exploderende flessen, waarschijnlijk omdat ik mijn bier heb opgedronken voor die tijd. :)

Caspar

Ik vind zelf 8 a 9 gr/l wel aardig veel. Ik bottel altijd met 6 tot 6,5 gr/l omdat ik weet dat mijn bieren nog ietsje verder uitgisten nadat ze gebotteld zijn. 8 a 9 gr/l is ook prima in een tripel, maar in Engelse bieren en lagers is het niet gepast vind ik persoonlijk.

Mijn tip is ook om de nagisting wat warmer te laten verlopen en hoger te vullen zoals Jacques al aangeeft. Ik denk niet dat het aan je flesjes ligt. Wel zou je kunnen kijken of de flesjes echt super schoon zijn, als er restjes achterblijven kunnen die ook gushers veroorzaken.

Succes mate :biersmile:.

JWVG

Maar dit moet toch te berekenen zijn? Kijk naar het verschil in SG tussen wanneer je het gebotteld hebt en nu. Tel daar nog eens de hoeveelheid bottelsuiker bij op, en bereken of dat de maximale drukcapaciteit van die flesjes benadert. Zo niet, dan is er iets anders aan de hand, waarschijnlijk met de manier waarop je bottelt. Ik zeg niet dat ik het even 123 kan uitrekenen, maar het is wel te doen volgens mij.

:degroeten: JW.

William

Je kunt het wel bij benadering berekenen maar er zijn ook factoren die het juist weer onzeker maken.  Je kunt best wel de juiste hoeveelheid koolzuur hebben maar als het niet goed oplost heb je alsnog een probleem. Ik denk hierbij aan deeltjes in het bier, onregelmatigheden in de fles, hoog rest sg, geen tijd gegeven om koud op te lossen, heftig transport...

wilko

Citaat van: William op 25-10-2009  21:53 uJe kunt het wel bij benadering berekenen maar er zijn ook factoren die het juist weer onzeker maken.  Je kunt best wel de juiste hoeveelheid koolzuur hebben maar als het niet goed oplost heb je alsnog een probleem. Ik denk hierbij aan deeltjes in het bier, onregelmatigheden in de fles, hoog rest sg, geen tijd gegeven om koud op te lossen, heftig transport...

Zuurgraad van het bier zelf maakt denkelijk ook nog wel uit gegeven de evenwichtsreactie waarmee CO2 in water oplost.

Wilko

Derob

Citaat van: MM op 25-10-2009  14:52 uBouwen minder gevulde flesjes meer druk op?

Wist ik niet.
Heb voor de zekerheid maar snel mijn halfgevulde restflesjes geledigd  :biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.