Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zwartmout experiment

Gestart door Oscar, 17-10-2008 21:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Ik heb de afgelopen dagen een klein experimentje gedaan met zwartmout. Mijn doel is te ontdekken of het mogelijk is
om zwartmout of choco-mout te gebruiken op zo'n manier dat je wel kleur krijgt, maar zo min mogelijk gebrande smaak.

Om dit te testen heb ik het volgende gedaan:

Ik heb 10 gram zwartmout 1200 EBC afgewogen en dit in 1 liter water gemaischt (komt overeen met een storting van 2-4%).

Batch 1 : 10 gram zwartmout ongeschroot 1 uur op 60-65°C gemaischt
Batch 2 : 10 gram zwartmout ongeschroot  10 min op 72° gemaischt daarna naar de 78°C en die ook 10 minuten rust gegeven
Batch 3 : als batch 1 maar dan geschroot
Batch 4 : als batch 2 maar dan geschroot

Daarna de boel gefilterd en kort gekookt (± 5 minuten).

Hier het resultaat:

Op de foto is het niet heel goed te zien. Maar:

Batch 1 is lichter dan Batch 3.
Batch 2 is duidelijk lichter dan Batch 4
Batch 2 is het lichtste van allemaal (ook duidelijk te zien)
Batch 3 en 4 verschillen niet van kleur (is niet te zien)

De geur bij Batch 1 is wat rokerig, bij batch 2 duidelijk wat minder.
Bij batch 3 en 4 is de geur minder rokerig, maar ruik je wat meer gebrand en heel licht wat chocolade. Batch 4 is ietsje minder
intensief dan batch 3.

De smaak is heel lastig, want deze is minimaal, dus voor de smaak denk ik dat ik nog een testje ga doen waarbij ik dan ook een deel
pilsmout mee maisch om zo wat meer smaken te krijgen, en dan de stort van de zwartmout iets verhoog...

:denken:   Dat wordt iets voor november...

MaartenM

Mooi experiment Oscar, ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Jacques

Goed zo Oscar. Zo komen we steeds verder in onze ontdekkingstocht die bierbrouwen heet.  :duimop:

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 17-10-2008  21:13 uIk heb de afgelopen dagen een klein experimentje gedaan met zwartmout. Mijn doel is te ontdekken of het mogelijk is
om zwartmout of choco-mout te gebruiken op zo'n manier dat je wel kleur krijgt, maar zo min mogelijk gebrande smaak.

Als ik kleur en weinig smaak wil hebben, strooi ik de geschrote kleurmout op de bostel bij het spoelen. Je kunt ook natuurlijk ontbitterde kleurmout nemen.

Hopbier

Vergelijkbare Topics (7)

21960

Gestart door janjansen

Reacties: 14
Gelezen: 6280

10861

Reacties: 5
Gelezen: 2603

39229

Reacties: 6
Gelezen: 1891

32710

Reacties: 12
Gelezen: 3835

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.