Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Suiker"bier"

Gestart door Ko, 18-09-2008 22:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Ko

Beste Brouwers,

Ik ben nog een beginnende brouwer maar ik leer hopelijk snel bij, vandaar deze misschien minder snuggere vraag. Al een tijdje vraag ik me af wat er gebeurd als je een suikerbier brouwt. Hiermee bedoel ik suiker oplossen in kokend water totdat je een bepaald SG hebt bereikt en hier dan hop bij toevoegen en dan behandelen zoals je bier behandelt. Ik weet niet of iemand hier al ervaring mee heeft? Het lijkt me wel interessant om zo een mijn inziens pure hopsmaak te ervaren aangezien je de mout volledig buitenspel zet. Dit goedje mag ik dus ook uiteraard geen bier noemen. Heeft iemand hier ervaring mee of een mening over. Ik ben benieuwd....

gr.

Ko

Johannes

Kijk dat is nou eens een goed idee. De hophoofden moet dit zeker aanspreken. Wesley? Hier 80 IBU geen mout. Hatsa! Als je dan geen bitterheid proeft  ;D

Als je dit gaat proberen dan is mijn suggestie om te zorgen dat je onvergistbare suikers of een andere zoetstof als tegenhanger gebruikt. Misschien met citroen erdoor, dan heb je een soort bitterlemon. Ik ben ook benieuwd, maar denk dat het echt niet te zuipen is.

Oscar

Hoef je niet te proberen. Het produkt mag je geen bier noemen ! Bier is een alcoholische drank verkregen uit gemoute en of ongemoute graan.

Ko

Citaat van: Oscar op 18-09-2008  22:28 uHoef je niet te proberen. Het produkt mag je geen bier noemen ! Bier is een alcoholische drank verkregen uit gemoute en of ongemoute graan

Dan noem ik het Hopwijn, It's all in the name:P

Citaat van: Johannes op 18-09-2008  22:27 uKijk dat is nou eens een goed idee. De hophoofden moet dit zeker aanspreken. Wesley? Hier 80 IBU geen mout. Hatsa! Als je dan geen bitterheid proeft  ;D

Als je dit gaat proberen dan is mijn suggestie om te zorgen dat je onvergistbare suikers of een andere zoetstof als tegenhanger gebruikt. Misschien met citroen erdoor, dan heb je een soort bitterlemon. Ik ben ook benieuwd, maar denk dat het echt niet te zuipen is.

Ik denk ook niet dat het te zuipen is, maar ik ben wel redelijk benieuwd naar de pure hopsmaak (als die bestaat) Ik wil ook maar 1 liter of zo brouwen!?

zitten er in gewone suiker geen onvergistbare suikers? zonder onvergistbare suikers is het "drankje" niet te drinken?

gr Ko

bazje

Geniaal !!

Een experiment dat ik zelf wel bedacht zou kunnen hebben!

Gewoon doen en niet zeuren over hoe je het wilt noemen. De beste namen komen pas bij het proeven!

Oscar

Citaat van: Ko op 18-09-2008  22:35 umaar ik ben wel redelijk benieuwd naar de pure hopsmaak (als die bestaat)

Neem een hoeveelheid hop en kook die in water voor ± 1 uur. Laat dit afkoelen en proef...Dit is pure hopsmaak. die suiker heb je dan echt niet nodig

Hopmans

CiteerHeeft iemand hier ervaring mee of een mening over.
Ik maak wel eens stookwijn.
Dat is suikerwater vergist tot 18% alcohol.
De smaak is niet eens zo verkeert.
Het smaakt een beetje naar wijn.

Ik denk dat je nog wel eens versteld zou kunnen staan van het resultaat.
Nu hebben we het pas over witbier.  ;D
Nog goedkoop ook trouwens.
misschien wat voor Oss.
Commercieel zou het een topper kunnen zijn.

:degroeten:

Oscar

Citaat van: Hopmans op 18-09-2008  23:32 uCommercieel zou het een topper kunnen zijn.

Denk het niet. De kleur, volledig blank, zal voor bier nog een rare gewaarwording zijn...

Hopmans

Je moet het geen bier noemen, maar cool water.
 ;D

Johannes

Citaat van: Ko op 18-09-2008  22:20 uDit goedje mag ik dus ook uiteraard geen bier noemen.

Citaat van: Oscar op 18-09-2008  22:28 uHoef je niet te proberen. Het produkt mag je geen bier noemen !

:lessmile:

Bier of geen bier, ik ben erg benieuwd. Ik zou dan wel iets van 5 liter maken, en dan bij bottelen aan een deel citroensap toevoegen.

Gerb

Welke dichtheid zou je deze suikeroplossing maken? En welke bitterheid? De drank moet nog wel enigzins balans krijgen, dus niet te alcoholisch en niet te bitter. Wat denk je van SG1055-1060 met een bitterheid van 25 IBU?

Adrie

Balans krijg je zeker niet.

Maar er is iets belangrijkers: gist heeft niet alleen suiker nodig om te groeien (en te vergisten), maar ook aminozuren, mineralen (waaronder sporenelementen als zink) en vitaminen. Waar gaat de gist die vandaan halen als er alleen maar suiker en hop in de oplossing zit? Je zult dus ten minste een goede (=complete) gistvoeding moeten toevoegen (met alleen gistvoedingszout (ammoniumfosfaat) kom je er niet).

wiwi

Om het hopkoken in suikerwater enige gelijkenis te geven met hopkoken in wort zult ge ook de pH moeten aanpassen, bij een te hoge pH zal de bitterheid waarscheinlijk wranger zijn.

Caspar

Ik denk dat er best wel bierige smaken aan dit brouwsel komen, maar je moet zoals Adrie al aangeeft extra voedingsstoffen voor de gist toevoegen.

Ik ga van het weekend maar eens mijn mede (100% honing) proeven... op zich is dat net zo iets als een suiker drank.

JWVG

A3 heeft natuurlijk gelijk, je moet alle (wat zijn het? 16 of zo?) nutrienten aanbieden. Ik vraag me trouwens sowieso af hoe het met de stoichiometrie van wort zit. Wat is b.v. de C:N:P ratio van wort, gemiddeld gesproken? Heeft iemand daar data van?

:degroeten: JW.

Ko

Citaat van: JWVG op 19-09-2008  16:17 uA3 heeft natuurlijk gelijk, je moet alle (wat zijn het? 16 of zo?) nutrienten aanbieden. Ik vraag me trouwens sowieso af hoe het met de stoichiometrie van wort zit. Wat is b.v. de C:N:P ratio van wort, gemiddeld gesproken? Heeft iemand daar data van?

pff, het expirimentje gaat me nu bijna boven mijn pet :P Ik heb helaas geen gist in huis en de maaslandwinkel is al gesloten dus deze week gaat het expiriment nog niet beginnen.

Ik zou natuurlijk wel bakkersgist kunnen gaan gebruiken...

Er is geen complete gistvoeding te koop/te maak?

gr. Ko

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 19-09-2008  13:19 uMaar er is iets belangrijkers: gist heeft niet alleen suiker nodig om te groeien (en te vergisten), maar ook aminozuren, mineralen (waaronder sporenelementen als zink) en vitaminen. Waar gaat de gist die vandaan halen als er alleen maar suiker en hop in de oplossing zit? Je zult dus ten minste een goede (=complete) gistvoeding moeten toevoegen (met alleen gistvoedingszout (ammoniumfosfaat) kom je er niet).

Uit een experimentje wat ik ooit deed (http://home.wanadoo.nl/jnaikema/suikers.htm  zoek op vergistbaarheid) blijkt, althans op kleine schaal, dat een mespuntje diammoniumfosfaat voldoende was om de suiker te vergisten. Misschien dat met meer fosfaat en meer gist ook grotere hoeveelheden suiker vergist kunnen worden.

Hopbier

Ronnie

En er is nog iets:
Suikerwater heeft geen eiwitten = niet alleen voedsel voor de gist (gisting zal langer duren als bij wijn..)

Maar er zal geen bal schuimhoudbaarheid zijn en geen schuim = geen hopbitter en hopsmaken.

Doe es volgende proef: giet een glas bier uit en dop je vinger in het schuim en proef of proef van een lepeltje schuim.
Vergelijk die smaak met een lepeltje bier waar geen schuim opzit.

Drents Hopbier

Citaat van: JWVG op 19-09-2008  16:17 uA3 heeft natuurlijk gelijk, je moet alle (wat zijn het? 16 of zo?) nutrienten aanbieden. Ik vraag me trouwens sowieso af hoe het met de stoichiometrie van wort zit. Wat is b.v. de C:N:P ratio van wort, gemiddeld gesproken? Heeft iemand daar data van?

In Die Technologie der Würzebereitung (1985) staat dat een stamwort (ik neem aan 12 °P) bevat:
vergistbaar hexosen 7-9 %
                saccharose  2-3 %
               maltose   42-47 %
              maltotriose 11-13 %
dextrinen korte dextrinen 6-12 %
             lange dextrinen 19-24 %
beta-glucanen 0.2-0.4 %
pentosanen 3-4 %

uit stikstofverbindingen totaal stikstof 950-1150 mg/liter
hoogmoleculair daarvan 22 %
middelmoleculair 18 %
laagmoleculair 60 %

polyfenolen totaal 180-300 mg/liter
bitterstoffen
alfazuren 3-20 mg/l
iso-alfazuren 25-55 mg/l
hupulone 3-5 mg/l

mineralen 1.5-2 %
daarvan fosfaten (P2O5) 600-800 mg/l
           silikaten (SiO2) 30-40 mg/l
           Chloriden (Cl-) 100-200 mg/l
           Sulfaten (SO42-) 40-200 mg/l
           Nitraten (NO3-) 10-80 mg/l
Ca 23-60 mg/l
Mg 80-100 mg/l
K 500-550 mg/l
Na 10-13 mg/l
Zn 0.1-0.25 mg /l

Verder nog de vitamines thiamine, riboflavine, pyridoxine, nicotinamide, panthoteenzuur, inosit en andere (geen hoeveelheden vermeld).

Dus reken maar uit  :)

Hopbier

Eduard

Dat gaat niet lekker smaken, en smaakbeleving concentreert zich niet volgens carthesische denkwijze op één deel van het geheel. Smaak (en aroma) bestaan in context, bovendien zal er op chemisch plan ook wel het één en ander niet gebeuren als men mout weglaat. Wie weet worden bepaalde bitterverbindingen wel helemaal niet gemaakt als je geen mout gebruikt.

Je kunt het allicht proberen, maar dan zou ik echt maar een liter of zo maken en in een Spa-fles vergisten. Voor de smaak van mout in context zou ik kiezen voor een voor de rest neutraal bier: enkel pilsmout gemaischt op een relatief lage temperatuur (61-63 graden, eenstaps), een neutraal gistje op lage temperatuur vergist (ale op 16-18 graden) en dan lekker aan de gang met de hop.

Maak een maisch met deze mout, tap het wort af en kook dit afzonderlijk in pannen op het fornuis met de gewenste hopsoorten en -hoeveelheden. Spa-flessen merken en het daarin laten vergisten met gist van eenzelfde starter (of goede korrelgist). Je kunt meerdere proefbrouwseltjes achter elkaar en tegelijk koken. Een interessant experiment ook om met vrienden van te proeven!

Hopmans

CiteerEr is geen complete gistvoeding te koop/te maak?
Een geklutst ei erin gooien, of een stukje brood.
Sinaasappelsap werkt ook al.
 :degroeten:

RobinB

Marmite of een doodgekookte gistkoek!

JWVG

Citaat van: Drents Hopbier op 19-09-2008  18:02 uDus reken maar uit  :)
Hopbier

Ja, daar vroeg ik natuurlijk om  :D. Meteen maar even gedaan. Als je even aanneemt dat de samenstelling die Drents Hopbier noemt inderdaad over 12 graden Plato gaat, dat de dichtheid alleen wordt veroorzaakt door (poly)sacchariden en dat alle (poly)sacchariden de relatieve structuurformule CH2O hebben, kom ik op een C:N:P ratio van 160:3.3:1. Dat is veel minder N dan in de oceaan, waar de ratio vrijwel constant 106:16:1 is, en in de bodem waar die ratio gemiddeld 186:13:1 is. Dat zijn ratios die in de ecologie als bijna universele constanten worden gezien. Je zou dus zeggen dat, puur ecologisch gezien, er te weinig N zit in wort, en dat die de fermentatie zou moeten beperken  :weetbeter:. Maar daar zal vast wel een goede reden voor zijn die te maken heeft met biersmaak....

JW (moet nog een beetje afkicken na een week flink lesgeven over o.a. stoichiometrie  ;D)

JWVG

Ai, even vergeten dat die verhouding moet worden aangegeven in verhoudingen atoom:atoom:atoom, niet in gewicht:gewicht:gewicht  :verbergen:. De juiste ratio is 400:7:1....

William

Citaat van: JWVG op 19-09-2008  20:56 uJJe zou dus zeggen dat, puur ecologisch gezien, er te weinig N zit in wort, en dat die de fermentatie zou moeten beperken  :weetbeter:. Maar daar zal vast wel een goede reden voor zijn die te maken heeft met biersmaak....

JW (moet nog een beetje afkicken na een week flink lesgeven over o.a. stoichiometrie  ;D)

Gelukkig maar anders zou water spontaan in bier veranderen. Nu kunnen we daar tenminste onze gistvriendjes voor gebruiken.

Ik hoop dat deze therapeutische sessie jou een beetje het weekend in helpt, JW  ;D.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.