Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Recente berichten

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Grondstoffen / Re: Korrel gist--vloeibare gist--creme gist
« Laatste bericht door Jacques Gepost op Gisteren om 22:56 »
Ik heb gisteren deelgenomen aan een meeting met als thema Creme gist van Atecnos. Ik vond het interessant aldus dit topic.
Deze Italiaanse bedrijf heeft met innovatieve technologie gist geproduceerd welke een stap verder gaat dan de vloeibare versie nl de creme gist. Na uitvoerend te hebben geëxperimenteerd hebben ze vast gelegd dat er dergelijk verschil is in smaakprofiel tussen een X-giststam als deze wordt geproduceerd als korrels, vloeibaar of in crème is. Voor thuisbrouwers zijn er aangepaste hoeveelheden gemaakt.
https://www.bioenologia.com/en/beer

Klinkt een beetje als dikbrijïge gist...
12
Algemene vragen hobbybrouwen / Re: Oorzaak Slechte Schuimhoudbaarheid
« Laatste bericht door Jacques Gepost op Gisteren om 22:44 »
En best prijzig als je het Duitsland moet laten komen... ruim 30 euro verzendkosten is nogal wat  :-\ Maar het kriebelt toch wel  ;D

Het is ook in Nederland te koop voor de craftbrouwers.
https://sbi4beer.com/product/tetra-iso-extract-9-alpha-1-kg/

Misschien is het een idee om te informeren bij een craftbrouwer in de buurt of hij het gebruikt en of je een heel klein beetje kunt kopen.
13
Algemeen / Re: Slapeloze nachten!
« Laatste bericht door Jacques Gepost op Gisteren om 22:35 »
Inmiddels de proefflesjes onder een doek. Zag wel dat na 3 dagen het bier zo goed als helder is. Mooi om te zien. Wel een laagje bezinksel op de bodem. Dit is normaal, dat weet ik, maar toch de vraag... hoe kan ik dat eventueel voorkomen? Overhevelen in een ander vat, daar een tijdje in en dan bottelen? Of komt dat niet ten goede van hergisting op de fles met het bottelsuiker?

Door de hergisting op de fles is er altijd een toename van gistcellen in de fles.
De kunst is het bezinksel zo gering mogelijk te laten zijn. Dat doe je door het bier wat langer te laten staan waardoor er meer eiwit en gistcellen uitzakken. Om te zorgen voor een vlotte hergisting moet je dan wel een hele kleine hoeveelheid bottelgist toevoegen.

Het is een beetje zoeken naar het juiste compromis. Lang wachten met bottelen kan zorgen voor meer autolyse waardoor je bier een vleesachtig, gistachtig, zwavelachtig of verbrand rubberachtige smaak kan krijgen. Ook kan autolyse zorgen voor een mindere schuimhoudbaarheid.
Heel snel bottelen na beëindiging van de nagisting kan leiden tot te veel koolzuur (omdat het bier toch niet helemaal uitgegist was) en ook voor veel gist in de fles waardoor je autolyse krijgt na het bottelen.

Hoe snel je kunt gaan bottelen ligt aan de temperatuur waarop het bier staat na de nagisting (onder nagisting versta ik het einde van de hoofdgisting (merkbare vergisting). Als je het bier op een hogere temperatuur laat staan kun je veel eerder bottelen dan wanneer je het bier koud zet. Weliswaar helpt het koudzetten bij het helder worden van je bier maar de laatste suikers worden hierdoor veel langzamer omgezet waardoor je wel eens te veel koolzuur in je bier kunt krijgen.

Al met al kun je 's nachts flink tobben over de vraag of je nu wel of niet kunt gaan bottelen...  ;)
Een goede richtlijn is het SG van je bier in de gaten te houden. Als deze 5 dagen stabiel is bij een hogere temperatuur dan die van de hoofdgisting kun je het bier nog een paar dagen koud zetten om het bier te laten klaren.
14
« Laatste bericht door Jannesb Gepost op Gisteren om 22:32 »
Helemaal mee eens! Tetrahop zorgt voor een spectaculaire verbetering van de schuimhoudbaarheid. Het is alleen jammer dat dit spul maar heel kort houdbaar is.

En best prijzig als je het Duitsland moet laten komen... ruim 30 euro verzendkosten is nogal wat  :-\ Maar het kriebelt toch wel  ;D
15
« Laatste bericht door Jannesb Gepost op Gisteren om 22:30 »
Ik zou eens proberen te vergisten met een lagere temperatuur, misschien heb je last van veel hogere alcoholen. De hoofdgisting starten op 19 graden en dan aan het eind laten oplopen naar 21 graden en dan de nagisting in bijvoorbeeld. Heb je wel eens gecheckt wat de temperatuur is in het bier tijdens de hoofdgisting? Gewoon even vat open, ontsmette thermometer in het bier, en de kerntemperatuur meten. Misschien is die wel veel hoger dan wat je aan de buitenkant meet.

We meten de temperatuur ook om het kwartier via de brewbrain float dus ook daar geen verrassingen. We zullen de temp wel eens verlagen naar 19 ºC om te kijken wat dat voor effect heeft. We houden normaliter wel de specs van white labs wlp500 aan en willen met de 21 ºC hoofdvergisting van de fruitige smaaknoten van die gist profiteren. Bij lagere temp. zal dit wat meer op de achtergrond komen. Maar goed liever een mooie crème-achtige schuimkraag dan ranja ;-)
16
Algemeen / Re: Slapeloze nachten!
« Laatste bericht door HarryL Gepost op Gisteren om 22:21 »
Inmiddels de proefflesjes onder een doek. Zag wel dat na 3 dagen het bier zo goed als helder is. Mooi om te zien. Wel een laagje bezinksel op de bodem. Dit is normaal, dat weet ik, maar toch de vraag... hoe kan ik dat eventueel voorkomen? Overhevelen in een ander vat, daar een tijdje in en dan bottelen? Of komt dat niet ten goede van hergisting op de fles met het bottelsuiker?
17
Apparatuur / Re: Onder druk vergisten
« Laatste bericht door Jacques Gepost op Gisteren om 22:20 »
Hoewel ik mijn mijn CCT onder druk kan vergisten heb ik dat nog nooit gedaan.

Wel heb ik een link naar aan artikel voor je
https://bisonbrew.com/pressure-fermentation/

Uit dit artikel blijkt dat je als je onder druk vergist je een hogere vergistingstemperatuur kunt aanhouden. Hierdoor verloopt de vergisting sneller. Neemt niet weg dat bekend is dat dat het goed is om de vergisting bij een vrij constante temperatuur te laten verlopen. Temperatuurwisselingen geef de gist stress. Dat geldt ook voor vergisten onder druk... De stressfactor zou wel eens te hoog kunnen oplopen.
18
« Laatste bericht door Jacques Gepost op Gisteren om 22:06 »
Helemaal geen slechte oplossing en veruit de eenvoudigste (na zuivere glazen…)
+/- 1,5 ml. Tetrahop in 20 liter bier geeft stevig en lang blijvend schuim op je glas.
Wel incalculeren in je recept natuurlijk (hoeveelheid bitterhop verminderen…)

Helemaal mee eens! Tetrahop zorgt voor een spectaculaire verbetering van de schuimhoudbaarheid. Het is alleen jammer dat dit spul maar heel kort houdbaar is.
19
Algemene vragen hobbybrouwen / Re: Uitspraak Raad van State ambachtelijke brouwerij
« Laatste bericht door Jacques Gepost op Gisteren om 22:03 »
Dat zal een opluchting zijn.

Dat denk ik ook.

Overigens heeft deze uitspraak verdergaande consequenties dan alleen voor Rigterbier. Door de Afdeling bestuursrechtspraak is in hoger beroep een uitleg gegeven wat zij verstaat onder een ambachtelijke brouwerij. Daarbij heeft de Afdeling aansluiting gezocht bij Van Dale.

Door de omwonenden werd aangevoerd dat de brouwerij  gelet op het aantal medewerkers van het bedrijf, de (inter)nationale afzetmarkt, de maximale jaarproductie, de in de brouwerij aanwezige gisttanks, de hoeveelheid moutvoorraad, de automatische vul- en labelmachine, het gebruik van een heftruck, het verhuren van de brouwerij aan anderen en het produceren van vulmachines voor verschillende dranken niet gezien kan worden als een ambachtelijk bedrijf.
In reactie hierop heeft de Afdeling het volgende overwogen:
"De rechtbank heeft terecht overwogen dat Rigtersbier B.V. als ambachtelijk bierbrouwerij met een beperkte omvang, in de zin van artikel 10.1, onder a, onder 1, van de planregels kan worden aangemerkt. Gelet op de maximale jaarproductie van de brouwerij van maximaal 800 hectoliter en het produceren van maximaal twee brouwsels per week, heeft de rechtbank terecht overwogen dat het college bij het duiden van Rigtersbier B.V. als kleine brouwerij kon aansluiten bij de uitgangspunten in de "Bijzondere regeling voor brouwerijen" uit het Archief Nederlandse emissierichtlijn lucht. In deze inmiddels vervallen regeling is beschreven dat gesproken kan worden van een kleine brouwerij wanneer minder dan 200.000 hectoliter per jaar wordt geproduceerd en van een zeer kleine brouwerij wanneer één brouwsel per paar dagen wordt gemaakt. De oppervlakte van de productieruimte van 80 m2 en het gemiddelde van vier transportbewegingen per maand voor de aan- en afvoer van goederen heeft het college ook als omstandigheden kunnen aanmerken waaruit blijkt dat vanwege de kleinschaligheid sprake is van een ambachtelijk bedrijf. Het college heeft zich verder op het standpunt kunnen stellen dat het gebruik van machines, zoals de automatische vul- en labelmachine in de brouwerij en de heftruck, in dit geval geen omstandigheid is die afbreuk doet aan de ambachtelijkheid van de bierbrouwerij. Rigtersbier B.V. heeft ter zitting toegelicht dat, in tegenstelling tot grote brouwerijen, meerdere stappen in het productieproces handmatig worden verricht, zoals het vullen van de ketels met mout, het roeren van de inhoud van de ketels en het vullen van de vulmachine met flesjes. De Afdeling ziet geen aanleiding aan deze toelichting te twijfelen. Daarbij betrekt de Afdeling dat ingevolge artikel 10.1, aanhef en onder a, van de planregels ook een zuivelmakerij op het perceel is toegestaan en daarbij ligt het gebruik van machines, evenals bij het brouwen van bier, voor de hand."
20
Algemeen / Re: Brouw TV
« Laatste bericht door Rinus Gepost op Gisteren om 20:32 »
Telkens weer genieten van deze filmpjes, ik kijk al weer uit naar de volgende.

In deze aflevering zo mooi om te zien hoe onze verschillende hobby's zoals BBQ, koud roken e.d. zo mooi samen komen. Geweldig om bij de goede bieren ook bijpassende gerechtjes te maken, dit geeft inspiratie! TOP!  :groots:
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10