Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier geen koolzuur

Gestart door Sjaak, 24-11-2006 08:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjaak

Hallo brouwers,

Gisteren een biertje open gemaakt die ik op het schema op mijn website, de grand cru hebt gebrouwen.
Helaas zit er bijna geen koolzuur in en ook al is de smaak wel lekker, heb je toch de neiging van dood bier.
Kan ik hier nog wat mee, of is het helaas en probeer het opnieuw? ???
 :degroeten:
Sjaak

MO

Sjaak, hoe lang zit het bier al op de fles? Als het nog maar een paar weken is: zo warm mogelijk wegzetten en pas over vier weken weer proeven. Zoals in diverse topics is besproken, kan de navergisting tussen de 1 en de 10 weken duren.

Verse gist toevoegen tijdens bottelen
Verse gist toevoegen tijdens bottelen 2
Verse gist toevoegen tijdens bottelen 3
Navergisting komt niet snel op gang 1
Navergisting komt niet snel op gang 2
Navergisting komt niet snel op gang 3

Sjaak

Het bier zit al 4 weken op fles, waarvan 2 weken binnen op kamertemperatuur.
Gelukkig heb ik Grolsch flessen en kan er wat gist bij doen.
Wat zal ik doen Mo? Gist, suikers of alleen binnen warm zetten? ???

MO

Warm wegzetten.

Mijn bier heeft 4 dagen in de gistkast bij 25-30 °C gestaan en ook nog geen koolzuur. Hoor je mij klagen? Geduld is een schone zaak.

Johannes

Sjaak,

Wat meer info is gewenst, begin-eind SG lagertijden. Hoeveelheid suiker voor nagisting. Waarom heb je besloten om het bier na twee weken van kamertemperatuur af te halen?

groet,

Johannes

Sjaak

Johannes bein SG was 1088 eind was 1027 ik heb net gemeten en hij staat op 1031.
Waarom ik het bier koud heb gezet, was omdat ik dacht dat het wel zou kunnen, twee weken om koolzuur te vormen en dan rustig laten staan en dan over een paar weken drinkbaar, bij me andere bieren doe ik het net zo, en daar heb ik genoeg koolzuur in, soms weleens teveel.
ik gebruik zo'n 4-5 gram op een flesje, ,5 liter Grolsch.
Ik denk dat ik zoals Mo zegt, de kratjes weer binnenhaal en 2 weken wacht en dan weer kijken. want er zitten nog genoeg suikers in.

Johannes

Citaat van: sjaak op 24-11-2006  09:18 uwant er zitten nog genoeg suikers in.

Suikers genoeg inderdaad. De gist heeft het erg zwaar met relatief veel alcohol. Zo zie je dat je elk recept anders moet benaderen. En wat een voltooide nagisting betreft: de proof of de pudding is in the eating. Gewoon opentrekken die flessen!
Als er genoeg koolzuur in zit kun je ze koudzetten.

groet,

Johannes

Sjaak

Ik was er huiverig om het zomaar tussentijds opentrekken, bang dat ik dan alle koolzuur meteen kwijt zou raken.
Ik begrijp nu dat het niet uitmaakt en zo test of het genoeg koolzuur in het flesje is gekomen.
Weer wat geleerd. :proost:
Volgende vraag ik ga proberen om een vaatje van de beertender te vullen hoe ga ik dit dan testen? of is het ook gewoon in de beertender zetten en aanzetten en kijken of er schuim uit komt? ???
Ga nu even weg, moet auto naar garage brengen, over uurtje terug hoop ik

Gerb

Vanwaar deze haast? Zoals al eerder aangegeven is geduld een schone zaak. Waarom wil je nou binnen 2 weken al weten of het goed zit? Je moet zorgen dat de basis goed is, dus voldoende vitale gist in de fles/fust die je ongeveer 1 week warm wegzet. Daarna je vingers gekruist houden en wachten.

Hopmans

CiteerVanwaar deze haast? Zoals al eerder aangegeven is geduld een schone zaak. Waarom wil je nou binnen 2 weken al weten of het goed zit?

Mmm, ik had laatst binnen 2 weken al een krat opgezopen.  :verbergen:

Adrie

Er is helemaal niets mis met af en toe alvast een flesje proberen. Dan kun je goed de ontwikkeling van je bier in de gaten houden. Het heeft alleen geen zin om te gaan panieken. Meestal komt alles goed.

Caspar

Ik zou ook gewoon wachten. Een eind SG van 1028 is wel hoog.

Waarschijnlijk heb je last gehad van een verstokte gisting. Een lading verse gist zou behoorlijke gushers kunnen produceren als er stiekem nog wat extra vergistbare suikers in het bier zitten (tot 10 gr/l bottelsuiker is ook tamelijk veel).

Groet,

Cas

Caspar

Citaat van: Hoppie op 24-11-2006  09:59 uMmm, ik had laatst binnen 2 weken al een krat opgezopen.  :verbergen:

Zonde man, ik vind echt dat een bier 1,5 tot 2 maanden moet rijpen. Al heb ik in die tijd meestal ook wel een half kratje weggeproefd.  samenvol.

Sjaak

Hoi Hoppie,

Ik ben dus niet de einige die ongeduldig is.
En laten we eerlijk wezen 1 maand wachten op een slokje bier... lang samenvol

MO

Vaker brouwen Sjaak, dan is dat "probleem" in een maand opgelost.

Sjaak

Ben druk bezig.
Heb ook al 12 kratjes Grolsch en twee lege beertender vaatjes.
Het wordt nog wel eens feest hier.
Ik zal je uitnodigen als ik wat in voorraad heb die te drinken is, kun je meteen Alkmaar weer zien , mo.

Sjaak

Weer na twee weken gekeken en beetje koolzuur, maar nog steeds een dood biertje.
Dus nu maar weer wachten of een beetje gist toevoegen?

Hopmans

Warm zetten Sjaak.
Boven op een kast in de woonkamer (warme lucht stijgt op), of in de cv-ruimte.

Je bent toch niet de bottelsuiker vergeten hoop ik?  :-\

Sjaak

Tja dat zou stom zijn geweest, maar nee, gewoon er netjes ingedaan.
Ga vanavond even een biertendervaatje vullen met ....

Hopmans

Ik neem zaterdag een Vlaams rood mee.
Eén week op fles, maar al heel veel koolzuur (sorry vriend  :P ).
Een beetje zuur, maar bij lange na niet zo zuur als de pure lambiek die ik je liet proeven.

Sjaak

geen wind op de surfclub? Het is dat ik moet werken, nouja forummen.
Kijk maar op www.amsterdamwindsurfing.nl webcam genoeg wind dus. ook nog op het terras, moet nog glas plaatsen

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.