Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier zonder gist op de fles?

Gestart door oranjeboombiertje, 25-05-2006 21:47 u

Vorige topic - Volgende topic

oranjeboombiertje

hallo brouwers,

Ik heb vorig weekend een kloon van pilsener urquell geprobeerd te maken, en het lijkt aardig gelukt maar nu kwam ineens de gedachte in mij opborrelen of het ook mogelijk zou zijn een bier te maken met CO2 maar zonder laagje gist op de bodem, zodat het niet noodzakelijk is voorzichtig uit te schenken. Dit vind ik niet echt passen bij een pils. Is er iemand die hier misschien meer over weet?

groeten, wesley

Herman

Als je je bier afvult in vaatjes, kun je met een 'counterpressure filler' oftewel een tegendrukvuller je bier op dezelfde druk als uit het vat afvullen op fles, zodat je er een kroonkurk op kunt doen zonder al te veel koolzuurverlies. Het vulapparaat kun je kopen of zelf maken (zie hier).

Oscar

Dan zul je moeten kijken naar de methoden die een proffesionele brouwerij gebruikt : Koud lageren onder koolzuur druk. Echter krijg je het nooit 100% voor elkaar om je gist uit je bier te halen. In een andere thread, waar gesproken wordt over het afvullen op fust werd ook een mogelijke methode genoemt : fust vullen en dan koud onder koolzuur druk laten staan ( ± 1 week). Als je ook koud kunt afvullen kun je misschien vanuit het fust op fles afvullen....

Groeten en gezondheid
Oscar

Eduard

stoker

of doe zoals de dure champagnes, fles omgekeerd zette, kop bevriezen, kurk eraf, gist eruit, nieuwe kurk op, et voila, champagne (bier) met CO2 zonder gist.
er is trouwens ook een luxe biermerk die dat doet, ik zal proberen die te vinden.

EDIT: ik vind het niet meer, het was een artikel die ik in een krant heb gelezen, als ik me niet vergis was het bier (weet nie meer welk) in een (zwarte) champagnefles. klinkt dat iemand bekend in de oren?

Adrie

De ondergister die ik meestal gebruik is de Wyeast Bavarian Lager. Dit is een enorm goede plakgist: je kunt je flesje helemaal leeggieten in het glas zonder dat er gist meekomt. Als je deze gist gebruikt, heb je bij voorzichtig schenken dus geen gist in je glas en een kraakheldere pils.

Eduard

Ik heb (staat wel ergens in het forum) ooit bier vergist op SPA-flessen van 1,5 liter. Na vergisting en bezinking heb ik de flessen in de vriezer gelegd en nadat het bier koud was en bijna bevroren dit overgegoten op lege beugelflessen. Door de koude blijft het grootste gedeelte CO2 in het bier opgelost en verlies je dus amper 'prik'. Eventueel kun je ter compensatie het bier in de SPA-flessen na laten gisten met ietsje meer suiker dan gewoonlijk. Het bier uit de beugels wat goed te drinken maar ik heb ook niet zo lang gewacht met het versmaden ervan dus over de lange termijn kan ik niets over de bierkwaliteit zeggen.

Drents Hopbier

Citaat van: stoker op 26-05-2006  10:06 uof doe zoals de dure champagnes, fles omgekeerd zette, kop bevriezen, kurk eraf, gist eruit, nieuwe kurk op, et voila, champagne (bier) met CO2 zonder gist.
er is trouwens ook een luxe biermerk die dat doet, ik zal proberen die te vinden.

klinkt dat iemand bekend in de oren?
Dat is Deus (Brut des Flandres) ? Vergist in België en navergist op fles. Dan de remuage in Frankrijk (fles op z'n kop steeds wat draaien tot gist tegen de kurk zit en dan de gist verwijderen (als champagne). Het is een apart bier, maar wat mij betreft de prijs niet waard.
Gebrouwen door Bosteels, Buggenhout (11,5 vol.% alc.)

Hopbier

oranjeboombiertje

hallo,

Ik had zelf het idee net zoiets te doen als met die 1.5 liter flessen van spa, maar weet niet of dit mogelijk is. Ik was namelijk van plan om het bier te laten hergisten in het gistingsvat(van Brouwland) maar dan afgesloten i.p.v. met waterslot. Zou het vat dit aankunnen?

groeten, wesley

stoker

ja, ik had het over DEUS               

MO

Nee, Wesley, dat lijkt me geen goed idee. Als je de standaard witte plastic vaten bedoeld: deze zijn er niet voor gemaakt om onder druk te gebruiken. Ik verwacht lekkages.

oranjeboombiertje

hallo,

Ik heb ondertussen op de Brouwland site een beter vat hiervoor gevonden. Alleen vraag ik me nu nog af of het echt goed te doen is zonder tegendrukvuller. Waarschijnlijk zal ik er dan meer suiker in doen.

groeten, wesley

Vergelijkbare Topics (7)

1882

Gestart door Barfly

Reacties: 40
Gelezen: 21111

23632

Reacties: 12
Gelezen: 6478

6324

Reacties: 37
Gelezen: 14796

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.