Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Russian Imperial Stout Biab-troubles en vraagjes

Gestart door jooprules, 20-11-2021 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

jooprules

Hallo,

Vandaag een RIS gebrouwen volgens onderstaand recept. Pfoe, nogal een opgave. Geen rekening mee gehouden dat de brouwzak zo zwaar zou worden. Ik kreeg em amper het water uit getild en heb hem zelfs een keer terug laten plonzen, met als gevolg wat wort op de vloer van de garage. Uiteindelijk toch nog redelijk op mijn beoogde sg uitgekomen 1094. Ik heb ongeveer 13/14 liter wort en ik vergist met 1 zakje nottingham. Is dat genoeg?
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptjoopmeister zware stout
Brouwdatum
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume13,9 l
Begin SG1,100 SG
Berekende kleur (Morey)142 EBC
Berekende bitterheid (Rager)81 IBU
Brouwzaalrendement60,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,20 kgPilsmoutDingemans3 EBC55,9 %
2,00 kgMünchenermoutDingemans15 EBC26,6 %
0,50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC6,6 %
0,50 kgZwarte moutDingemans1400 EBC6,6 %
0,32 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC4,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gZeuspellets14,0%60 min.70,6 IBU
25,0 gVanguardpellets7,7%15 min.10,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gNottingham ()bovengist

Groeten,
Joop

Snelbier

Citaat van: jooprules op 20-11-2021  20:22 u.. Uiteindelijk toch nog redelijk op mijn beoogde sg uitgekomen 1094. Ik heb ongeveer 13/14 liter wort en ik vergist met 1 zakje nottingham. Is dat genoeg?
Gist is aan de krappe kant, ken nét.
In zo'n zwaar bier meer risico dat gist voortijdig uitgeput raakt, dus te hoog SG-end.
Beetje gistvoeding erbij kan helpen..  Proost, Snelbier.

jooprules

Citaat van: Snelbier op 21-11-2021  15:23 uGist is aan de krappe kant, ken nét.
In zo'n zwaar bier meer risico dat gist voortijdig uitgeput raakt, dus te hoog SG-end.
Beetje gistvoeding erbij kan helpen..  Proost, Snelbier.
Kan dat ook een lepeltje oude (6 weken) gistslurry (ook notty) zijn ?

Snelbier

Citaat van: jooprules op 21-11-2021  19:27 uKan dat ook een lepeltje oude (6weken) gistslurry (ook notty) zijn ?
Geen ervaring mee of gevonden, dus op die gronden (voor mij) geen optie . Tenzij iemand het tegendeel bewijst..
Andere optie is een zakje gist dat je hebt liggen even opkoken in water... Duurder dan gistvoeding, maar beste optie als je niks hebt.
Proost, Snelbier

Toevoeging:  Goede gistvoeding bevat niet alleen dode cellen, maar ook sporen van oa zink.
  Met gebruik van oude slurry weet je nooit wat er in zit, en helemaal niet qua verontreiniging die gist-groei REMT.
Oude slurry gebruiken voor starter, kan..  Maar als VOEDING?   Durf het niet aan te bevelen.

jooprules

Ik heb het al gedaan gisteren. Lijkt me niet veel kwaad te kunnen en wellicht geeft het net die extra schop aan de vergisting. We zullen zien.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 22-11-2021  17:10 uToevoeging:  Goede gistvoeding bevat niet alleen dode cellen, maar ook sporen van oa zink.
  Met gebruik van oude slurry weet je nooit wat er in zit, en helemaal niet qua verontreiniging die gist-groei REMT.
Oude slurry gebruiken voor starter, kan..  Maar als VOEDING?   Durf het niet aan te bevelen.

Toch kun je oude slurry hiervoor gebruiken. In oude gistcellen zit alles wat gist nodig heeft...  :)

Snelbier

Citaat van: Jacques op 23-11-2021  22:24 uToch kun je oude slurry hiervoor gebruiken. In oude gistcellen zit alles wat gist nodig heeft...  :)
En zo blijven we bijleren.  Waarvoor dank  :proost:

Jacques

Citaat van: Snelbier op 23-11-2021  23:04 uEn zo blijven we bijleren.  Waarvoor dank  :proost:

Eerlijk gezegd is complexe gistvoeding met extra zink en calcium superieur. Maar oude gist is een heel goede tweede.

jooprules

Het SG is gedaald naar 1023, wat me netjes lijkt voor een RIS. Dus wellicht heeft het lepeltje slurry geholpen. We zullen het nooit weten. Het is een korte vergisting geweest, zaterdag in het vat en dinsdag was er al amper nog activiteit. Ik laat em nog een weekje staan, meet dan nog eens en dan na een paar dagen bottelen denk ik.
De smaak was in ieder geval goed.

Vergelijkbare Topics (7)

33076

Reacties: 11
Gelezen: 2932

30074

Reacties: 9
Gelezen: 2846

27274

Reacties: 29
Gelezen: 11564

5746

Reacties: 9
Gelezen: 3458

34210

Reacties: 10
Gelezen: 3533

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.