Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

M31 vraag over troebel bier

Gestart door wvdbroek, 18-05-2021 16:23 u

Vorige topic - Volgende topic

wvdbroek

Beste leden

ik heb vorige week een tripel gebrouwen en ben deze aan het vergisten met M31. Nu bij een monster aftappen valt me op hoe troebel deze is. Het wort was mooi helder en heb bij 21 graden de korrelgist toegevoegd en deze staat nu 1 week op 21,5 in de klimaatkast.
Zakt dit nog uit of heeft dit een andere oorzaak. Reuk is wel goed!

LAM

Dit zakt zeker nog uit! Daarnaast zit zakt de gist vaak ook uit het tapkraantje in, waardoor er een klein laagje gist mee naar buiten wordt "gezogen".

Jacques

Citaat van: wvdbroek op 18-05-2021  16:23 uBeste leden

ik heb vorige week een tripel gebrouwen en ben deze aan het vergisten met M31. Nu bij een monster aftappen valt me op hoe troebel deze is. Het wort was mooi helder en heb bij 21 graden de korrelgist toegevoegd en deze staat nu 1 week op 21,5 in de klimaatkast.
Zakt dit nog uit of heeft dit een andere oorzaak. Reuk is wel goed!

Gist geeft troebelheid, hoe helder je wort ook is...
Na verloop van tijd gaat de gist samenklonteren. Flocculeren wordt dat ook genoemd. Voor een vlotte flocculatie zijn calciumionen nodig. Door brouwzouten toe te voegen (calciumchloride of calciumfosfaat) tijdens het maischen krijg je een verlaging van de pH tijdens het maischen en sneller een helder bier.

Zie ook https://wyeastlab.com/clarificationflocculation

wvdbroek

Beetje laat, maar dank jullie wel voor jullie antwoorden, ik wacht af en ik zal https://wyeastlab.com/clarificationflocculation eens doorlezen

Vergelijkbare Topics (7)

36709

Reacties: 6
Gelezen: 1535

29308

Reacties: 24
Gelezen: 5720

19824

Reacties: 47
Gelezen: 17510

427

Gestart door MO

Reacties: 9
Gelezen: 10312

39195

Reacties: 12
Gelezen: 2576

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.