Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting afgerond, tijd om te bottelen?

Gestart door Woeka, 29-10-2020 22:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Woeka

We hebben het idee dat onze eerste batch de vergisting heeft afgerond. De dichtheid wordt gemeten met een iSpindel en de startwaarde klopt met de waarde van de refractometer, de huidige waarde hebben we nog niet gecontroleerd. Het vat is nog niet open geweest.

Begin SG was 1.075, we zitten nu op SG 1.008, dus volgens mij een vergistingsgraad van bijna 90%. De gehele vergisting heeft dan 11 dagen geduurd bij 21°C. We hebben Wyeast Labs - 1762 Belgian Abby II gebruikt in een Rochfort 8 kloon die, gezien de vergisting, eerder een 9 zal worden. Als ik de grafiek zie, verwacht ik ook niet veel meer daling van de dichtheid. We hadden eerst nog het idee om over te gaan hevelen maar we vragen ons af of dat nog wel verstandig is en we niet gewoon beter direct over kunnen gaan tot bottelen? Bottelen wordt trouwens pas ergens zaterdag of zondag dus dat zijn nog een paar dagen erbij.

Jacques

Hou de iSpindel nog even in de gaten. Als het SG niet meer daalt kun je bottelen.

De Wyeast 1762 is bij mijn weten geen var diastaticus gist, het is niet te verwachten dat deze nog ver doorgist.

Brouwerij KOR

Dat is nuttige informatie via die Ispindle! Mooi stabiele temperatuur.

Snelbier

Aan grafiek te zien is er de laatste 3 dagen nog 1 puntje afgesnoept.
Je weet niet of je bier nu is uitvergist, of dat er nóg wat puntjes afgaan. Laat je niet misleiden door behalen van beoogde SG-end, de gist doet haar eigen ding.
Paar punten doorgisten in de fles wil je niet, doe dat liever in het gistvat. Dus bottelen uitstellen tot SG enkele dagen echt stabiel is. Zoals Jaques ook al opmerkte.
- Overhevelen liefst doen als er nog wat (ruim) CO2 wordt gevormd, dus einde hoofdgisting, zou rond 23 okt zijn geweest. Is nu eigenlijk te laat (ivm mogelijke oxidatie).
Zondag bottelen? Zou vergistingsdag 14 zijn.. Kan goedkomen, ik ken deze gist niet. Maar zou er zelf een weekje nagisting aan vastplakken.
Snelbier is er te vaak ingestonken met dat snel bottelen, kan beter mijn naam veranderen in Slakkenbier.
Proost, Snelbier.

Woeka

Citaat van: Jacques op 30-10-2020  00:12 uHou de iSpindel nog even in de gaten. Als het SG niet meer daalt kun je bottelen.

De Wyeast 1762 is bij mijn weten geen var diastaticus gist, het is niet te verwachten dat deze nog ver doorgist.

Ik heb de assen aangepast van de grafieken .. dan lijkt het gist toch nog even door te willen gaan. Aan de andere kant kun je de boel ook over- analyseren. Volgens het recept was de te verwachten SG 1.012 .. daar zitten we al ruim onder met 1.008. Voor een SG van 1.007 moet de Plato nog naar 1.75°.

Citaat van: Rootsman op 30-10-2020  07:26 uDat is nuttige informatie via die Ispindle! Mooi stabiele temperatuur.

En net vanochtend lijkt de temperatuur in de vergistingskast er een beetje van door te gaan. Net even gekeken en de oorzaak gevonden: de houtje-touwtje vast gemaakte ventilator voeding zat niet lekker waardoor die niet draaide. Dat was makkelijk opgelost.

Citaat van: Snelbier op 30-10-2020  08:31 uAan grafiek te zien is er de laatste 3 dagen nog 1 puntje afgesnoept.
Je weet niet of je bier nu is uitvergist, of dat er nóg wat puntjes afgaan. Laat je niet misleiden door behalen van beoogde SG-end, de gist doet haar eigen ding.
Paar punten doorgisten in de fles wil je niet, doe dat liever in het gistvat. Dus bottelen uitstellen tot SG enkele dagen echt stabiel is. Zoals Jaques ook al opmerkte.
- Overhevelen liefst doen als er nog wat (ruim) CO2 wordt gevormd, dus einde hoofdgisting, zou rond 23okt zijn geweest. Is nu eigenlijk te laat (ivm mogelijke oxidatie).
Zondag bottelen? Zou vergistingsdag 14 zijn.. Kan goedkomen, ik ken deze gist niet. Maar zou er zelf een weekje nagisting aan vastplakken.
Snelbier is er te vaak ingestonken met dat snel bottelen, kan beter mijn naam veranderen in Slakkenbier.
Proost, Snelbier.

Nu ik de assen heb aangepast toch nog meer daling dan ik in eerste instantie dacht. Geduld is een schone zaak maar we willen zo graag ...  :D

D.R.K.

De Ispindel net als de andere floats is een indicatie, uiteindelijk voor bottelen zou ik de SG nog een keer nameten met of een dobber of refractometer.
De floats kunnen namelijk wel eens afwijken omdat er "aanslag" op de float gekomen is tijdens het vergisting process, hierdoor kan je dus een lagere SG meten dan dat het in werkelijkheid is.

Qua timing, zoals al aangegeven, geduld is een schone zaak en zeker als je nergens heen hoeft ( wat toch niet kan door Corona  :nut:) zou ik ook lekker wachten totdat je een aantal dagen een mooie horizontale lijn hebt in je grafiek.

succes  :proost:

volleybaltrainer

Hoi Woeka,

Wat alcoholpercentage betreft zit je helemaal goed als het 9% wordt, omdat anders dan de naam doet vermoeden, het percentage van de Rochefort 8 namelijk 9,2% is.

Groeten Marco

Alexander_H

Ik zou ook nog een paar dagen wachten, wellicht de temperatuur nog een paar graden omhoog en direct bottelen. (Ik hevel wel altijd over naar een emmer met mijn bottelsuiker oplossing en bottel daar uit, ook om de gistkoek al kwijt te zijn voor bottelen.)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.