Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat is wijsheid...

Gestart door D.R.K., 02-07-2020 21:55 u

Vorige topic - Volgende topic

D.R.K.

Mijn eerste gebrouwen bier staat nu bijna 2 weken te vergisten in een Fermzilla, het is is nog een klein beetje schuim in het midden van de Fermzilla en het meeste van het gist zit al in de opvangbal beneden.
Nu heb ik in de laatste 2 weken redelijk vaak de Post NL man aan de deur gehad en is alles binnen voor de vergistingskast en staat de iSpindel nu in een pot met water om te zien of ik een grafiek kan krijgen. (interval staat op 3600)

Ik kan de Fermzilla in de vergistingskast zetten voor de laatste periode en kan hem open maken en de iSpindel erin leggen zodat ik de SG kan volgen.

Aangezien ik al 2 weken bezig ben, wat is wijsheid?

alvast bedankt
Groet
Thomas

André de Laat

Citaat van: D.R.K. op 02-07-2020  21:55 uMijn eerste gebrouwen bier staat nu bijna 2 weken te vergisten in een Fermzilla, het is is nog een klein beetje schuim in het midden van de Fermzilla en het meeste van het gist zit al in de opvangbal beneden.
Nu heb ik in de laatste 2 weken redelijk vaak de Post NL man aan de deur gehad en is alles binnen voor de vergisting kast en staat de iSpindel nu in een pot met water om te zien of ik een grafiek kan krijgen. (interval staat op 3600)

Ik kan de Fermzilla in de vergistingskast zetten voor de laatste periode en kan hem open maken en de iSpindel erin leggen zodat ik de SG kan volgen.

alvast bedankt
Groet
Thomas

Ik zou het vat nu niet meer openmaken. Gewoon je SG meten, en na een dag of drie nogmaals. Is je SG gelijk, kun je overhevelen om te bottelen. Ik neem aan dat je een monster kan nemen via een kraantje?  Rond het nu af zonder iSpindel. De volgende brouw kun je ´m toch gebruiken? Een goede reden om te brouwen!  :proost: :proost: :brouwen: :brouwen: :nut: :nut:

D.R.K.

Bedankt maar helaas, er zit geen kraantje op de Fermzilla dus kan niet op een normale manier een sample nemen.
Als de vergistingkast af is zet ik hem er wel in en desnoods nog iets langer wachten denk ik maar, heb de Wyeast 3944 gebruikt en die moet toch wel uitgegist zijn na 2.5 week?

André de Laat

Citaat van: D.R.K. op 02-07-2020  23:33 uBedankt maar helaas, er zit geen kraantje op de Fermzilla dus kan niet op een normale manier een sample nemen.
Als de vergistingkast af is zet ik hem er wel in en desnoods nog iets langer wachten denk ik maar, heb de Wyeast 3944 gebruikt en die moet toch wel uitgegist zijn na 2.5 week?

Je zou het denken, maar meten is weten.

D.R.K.

Citaat van: André de Laat op 03-07-2020  07:26 uJe zou het denken, maar meten is weten.

Hahaha, dood doener die uitspraak maar helemaal gelijk. Leg de Ispindel er wel in want anders blijf ik de Fermzilla open maken.

Iemand nog een goede tip omdat er dan natuurlijk ineens zuurstof bij komt, om de impact hiervan te minimaliseren?

RobbinR

Citaat van: D.R.K. op 02-07-2020  23:33 uBedankt maar helaas, er zit geen kraantje op de Fermzilla dus kan niet op een normale manier een sample nemen.

Ik sluit me aan bij André.
Je kunt beter even kijken of alles uitgegist is.
Pas geleden hebben wij vergist met de M21 en die heeft de gehele vergisting weinig schuim gehad en leek na 2 weken klaar.
Echter heeft deze toch nog 3 SG punten weg gesnoept in de 3e week.

Meten is weten inderdaad.

RobbinR

Citaat van: D.R.K. op 03-07-2020  11:22 uHahaha, dood doener die uitspraak maar helemaal gelijk. Leg de Ispindel er wel in want anders blijf ik de Fermzilla open maken.

Iemand nog een goede tip omdat er dan natuurlijk ineens zuurstof bij komt, om de impact hiervan te minimaliseren?

Oeps, te traag met reageren.
Persoonlijk nemen wij een monster met een hevel die we goed ontsmetten.
Er komt dan inderdaad wel wat lucht bij, maar ik heb er nog geen merkbare oxidatie smaken aan over gehouden.

D.R.K.

Bedankt en denk dat er eigenlijk maar 1 ding op zit..

Ga de kast afmaken en de Fermzilla gaat erin en op 20 graden en dan haal ik hem 1 keer open om de iSpindel erin te leggen, want zie geen andere optie om de SG meerder dagen te meten.
Zal nog wel een sample nemen als ik hem toch open heb, kan ik het resultaat nog met de hydrometer controleren (en even proeven natuurlijk  :proost:)

Esterenbrouw

Ik neem aan dat je ook een waterslot kunt plaatsen of hebt geplaatst???

Als je nou eens gewoon het bluppen van het waterslot volgt.

André de Laat

Citaat van: Esterenbrouw op 03-07-2020  12:06 uIk neem aan dat je ook een waterslot kunt plaatsen of hebt geplaatst???

Als je nou eens gewoon het bluppen van het waterslot volgt.

Dat is geen garantie dat de vergisting klaar is hè! Zijn gistvat kan bijvoorbeeld ergens lekken...

D.R.K.

Zit een waterslot op maar activiteit is al laag dus moeilijk te zien hoeveel bubbels er nog komen.
Nu kan ik natuurlijk zeggen dat die tank hartstikke dicht is maar lekkage langs een verbinding kan altijd.

Ik ga van het weekend er eens mee aan de gang.

Bedankt voor de tips

Jacques

Citaat van: D.R.K. op 02-07-2020  21:55 uIk kan de Fermzilla in de vergistingskast zetten voor de laatste periode en kan hem open maken en de iSpindel erin leggen zodat ik de SG kan volgen.

Gewoon erin leggen. Zo'n mooi nieuw speeltje wil je gewoon proberen.
Maar voor je dat doet test hem even uit in een bak met water.

Leg de iSpindel er voorzichtig in en laat hem niet plonsen. Je voorkomt daardoor dat de iSpindel tegen de wand tikt.

Jacques

Citaat van: André de Laat op 03-07-2020  12:26 uDat is geen garantie dat de vergisting klaar is hè! Zijn gistvat kan bijvoorbeeld ergens lekken...

In een lekkend gistvat de nagisting uitvoeren is geen goed idee. Dat is vragen om oxidatie...

Als je gistvat goed afsluit kun je kijken naar het waterslot voor het volgen van de vergisting. Voorwaarde is wel dat de omgevingstemperatuur constant is.

D.R.K.

Citaat van: Jacques op 04-07-2020  23:10 uGewoon erin leggen. Zo'n mooi nieuw speeltje wil je gewoon proberen.
Maar voor je dat doet test hem even uit in een bak met water.

Leg de iSpindel er voorzichtig in en laat hem niet plonsen. Je voorkomt daardoor dat de iSpindel tegen de wand tikt.

Gister de vergistingskast afgemaakt en werkt als een zonnetje, mooi stabiel en via de app te volgen dus dat ging allemaal goed.
Nu de Ispindel nog, gister getest met een korte interval (90) en mooi de data binnen kunnen krijgen, grafieken in Ubidots kunnen maken en was er klaar voor om alles te ontsmetten en hem erin te leggen.

Reset van Ispindel om de interval weer op 3600 te zetten en toen was het afgelopen, interval komt op 1 te staan in Ubidots en er komt geen data meer door, dit terwijl het in de Ispindel wel gewoon op 3600 staat, helaas pindakaas....
Denk gewoon pech dus zal de maker eens een mailtje sturen, mogelijk zie ik gewoon wat over het hoofd.

Conclusie dus een half stapje vooruit  :proost:

Jeroen76

Citaat van: D.R.K. op 05-07-2020  08:12 uReset van Ispindel om de interval weer op 3600 te zetten en toen was het afgelopen, interval komt op 1 te staan in Ubidots en er komt geen data meer door, dit terwijl het in de Ispindel wel gewoon op 3600 staat,helaas pindakaas....
Denk gewoon pech dus zal de maker eens een mailtje sturen, mogelijk zie ik gewoon wat over het hoofd.

Conclusie dus een half stapje vooruit  :proost:

Vraagje, waar staat je vergistingskast en welk materiaal heeft je gistvat? Kan natuurlijk ook zijn dat je Ispindel niet kan verbinden door een te lange afstand of te veel 'obstakels'

Mijn Ispindel heeft een extra antenne en zit in een RVS gistvat in de vergistingskast in de schuur. Moest wel wat hulpmiddelen aangrijpen om de verbinding überhaupt tot stand te kunnen brengen.

Gr. Jeroen

D.R.K.

Citaat van: Jeroen76 op 05-07-2020  10:02 uVraagje, waar staat je vergistingskast en welk materiaal heeft je gistvat? Kan natuurlijk ook zijn dat je Ispindel niet kan verbinden door een te lange afstand of te veel 'obstakels'

Mijn Ispindel heeft een extra antenne en zit in een RVS gistvat in de vergistingskast in de schuur. Moest wel wat hulpmiddelen aangrijpen om de verbinding überhaupt tot stand te kunnen brengen.

Gr. Jeroen

Gistvat is van een plastic en vergistingkast staat in de berging, om die reden heb ik heb ook een Ispindel met extra antenne gekocht zodat ik zeker wist het maximale te hebben zonder aanpassingen te hoeven te maken.
Ik heb het gister ook getest door de Ispindel in de vergistingskast te leggen en kijken of ik nog data binnen kreeg, dit werkte ook.

Ik had toen nog steeds de interval op 90 staan, maar wilde voordat hij in het vat ging hem weer op 3600 zetten.
Dus weer op de bank met de Ispindel naast me hem gereset en timer op 3600 gezet.
In het Ispindel menu staan de instellingen goed, staat op 3600 en heeft ook verbinding met de Wifi. Maar in Ubidots staat de interval dus op 1.
De data komt ook maar 1 keer binnen ( na de reset ) daarna helemaal niets meer en ook als ik de interval aanpas blijft hij op 1 staan in Ubidots.

Heb al wat zitten pluizen op het forum en er is iemand die het probleem ook gehad heeft, daarin werd een oplossing aangegeven om een reflash te doen, hier snap ik alleen niets van  :weetniet:

Groet
Thomas

Wallie

Citaat van: Jacques op 04-07-2020  23:29 uIn een lekkend gistvat de nagisting uitvoeren is geen goed idee. Dat is vragen om oxidatie...

Hoe erg is een gistvat wat lekt? Maw hoe snel is de oxidatie te merken?

Jacques

Citaat van: Wallie op 05-07-2020  20:36 uHoe erg is een gistvat wat lekt? Maw hoe snel is de oxidatie te merken?

Snel. Bij een tetst was dat al merkbaar na een paar dagen dat er geen vergisting meer was.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35908.msg542606.html#msg542606

hans_nwk

Als je het vat openmaakt doe er dan wat suiker bij (een paar theelepltjes) dan wordt er in elkgeval wat CO2 aangemaakt en komt er wat CO2 uit oplossing om wat zuurstof te verdrijven.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 06-07-2020  09:28 uAls je het vat open maakt doe er dan wat suiker bij (een paar theelepltjes) dan wordt er in elk geval wat CO2 aangemaakt en komt er wat CO2 uit oplossing om wat zuurstof te verdrijven.

Als je een vat open maakt voor een meting duurt het maar een paar minuten voordat het vat weer dicht gaat. Het oxidtie-effect daarvan is gering. Dat bleek ook uit de test die ik uitvoerde. Als echter over een langere periode (denk aan een paar dagen) er continu zuurstof bij je bier kan komen dan heeft dit wel degelijk effect.

Elke keer suiker toevoegen als het vat even open gaat is niet nodig. Het voorkomt ook niet dat door diffusie de zuurstof zich mengt met het koolzuurgas. Tegen de tijd dat de suikers vergist wordt heeft de diffusie al plaatsgevonden.

marcelsn

Sinds kort bezitter van een Fermzilla. Ik lees dat veel bezitters hier een i spindel in doen om sg en temperatuur te meten. Volgens mij moet je op de gistopvangbak ook een kraantje kunnen monteren om samples af te nemen, en zelfs zo te kunnen bottelen. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja wat heb je hiervoor aangeschaft?
Thanks

Jacques

Citaat van: marcelsn op 18-02-2021  00:01 uSinds kort bezitter van een Fermzilla. Ik lees dat veel bezitters hier een i spindel in doen om sg en temperatuur te meten. Volgens mij moet je op de gistopvangbak ook een kraantje kunnen monteren om samples af te nemen, en zelfs zo te kunnen bottelen. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja wat heb je hiervoor aangeschaft?
Thanks

Bij mijn CCT heb ik ook een monsterkraantje. Door het nemen van monsters kun je de vergisting zeker volgen. Maar dan moet je wel regelmatig een monster nemen en de resultaten zelf in een grafiek verwerken.
En iSpindel of in mijn geval een BrewBrain Float is veel handiger. Je kunt dan de vergisting zelfs op afstand in de gaten houden. Dankzij de integratie met Brewfather heb je automatisch alle loggegevens in dat programma. Overigens kun je de metingen van monsters ook verwerken in Brewfather. Brewfather is een zeer compleet pakket...

D.R.K.

Citaat van: marcelsn op 18-02-2021  00:01 uSinds kort bezitter van een Fermzilla. Ik lees dat veel bezitters hier een i spindel in doen om sg en temperatuur te meten. Volgens mij moet je op de gistopvangbak ook een kraantje kunnen monteren om samples af te nemen, en zelfs zo te kunnen bottelen. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja wat heb je hiervoor aangeschaft?
Thanks

De vul nozzle is iets van de Fermentasaurus ( voorganger van de fermzilla) dit kon je bevestigen op het schroefdraad van de opvang bol. Een tapkraantje is mogelijk maar deze bevestig je door een gat te boren en dan kan je niet meer onder druk vergisten.

Een iSpindel of een Brewbrain float zijn mooie dingen en geven je veel inzicht in het proces, ik heb zelf nu ook een Brewbrain Float en ben hier zeer tevreden over.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.