Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier uitgegist, hoog in Plato

Gestart door Sjarel2cool, 07-05-2018 10:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjarel2cool

Na 2 weken gisten is mijn sg 1022. Ik heb ook het aantal plato gemeten met een densiteitsmeter en daar zit ik nog vrij hoog, de waarde is 5.5. Mocht deze mijn sg niet of nauwelijks dalen dan blijft er nog een groot aantal vergistbare suikers over. Ik vroeg mij af of het dan wel nodig is om bij het bottelen nog extra suiker toe te voegen voor de hergisting in de fles of volstaat het om enkel nog wat gist toe te voegen aangezien er toch nog voldoende suiker aanwezig is?

Mvg,

Jef

Raotor123

Hallo Jef,

SG en ºPlato meten hetzelfde alleen in een andere eenheid (een SG van 1.022 is 5.5 ºP).
Is dit het enige meetpunt wat je hebt van de vergisting? Zolang je er maar 1 hebt kun je nooit met zekerheid zeggen dat het bier is uitgegist.
Meet over 3 dagen nog eens, als deze meting het zelfde is dan is je bier echt uitvergist.

En voor zover ik weet, corrigeer me als ik het fout heb, meet je met SG alleen de hoeveelheid suikers in de oplossing, niet of deze vergistbaar zijn of niet.
Welk maischschema heb je gebruikt? Dit heeft namelijk invloed op het aantal vergistbare suikers.

Ik heb zelf nog nooit bottelgist toegevoegd, er zou nog genoeg vitale gist aanwezig moeten zijn in het bier.

hansHalberstadt

Wat was je begin dichtheid (Plato of SG)? Voor een zwaar bier kan 1022 wel kloppen.

Sjarel2cool

Begin sg werd niet gemeten. Plato was 18. Maar is het nodig om nog suiker toe te voegen voor de hergisting?

SanderH

18°P zou een sg van 1.075 zijn. Om een zinnig antwoord op he vraag te geven zou een recept met maisch temperaturen en tijdens en de gebruikte gist plus hoeveelheid je verder in de richting zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: Sjarel2cool op 07-05-2018  18:50 uBegin sg werd niet gemeten. Plato was 18. Maar is het nidig om nog suiker toe te voegen voor de nagisting?
van 18 plato naar 5.5 Plato is een Schijnbare vergistingsgraad van 69% en dat is redelijk normaal, zeker voor donkere bieren. in principe moet je pas bottelen als het SG een week niet meer is gezakt. Dat betekent dat er ook geen vergistbare suiker meer is. De hoeveelheid onvergistbare restsuiker bepaald wat dan wat het eind SG is, dus heb je altijd weer suiker nodig bij het bottelen om druk op de flesjes te krijgen. Als het SG nog wel zakt dan is er dus nog vergistbare suiker, en zou je dus minder of geen bottelsuiker kunnen gebruiken, maar het probleem is dat je nooit kunt zeggen hoeveel vergistbare suiker er dan nog is want een bier kan uitgisten tot bv 1022, maar ook tot 1018 en die 3 SG punten verschil als je bij 1022 zou bottelen is al overeenkomstig met je totale hoeveelheid bottelsuiker. maar het kan ook zo zijn dat die 1022 al het eind SG is en dan heb je te weinig suiker om de nagisting te doen. Vandaar dat je beter kunt wachten tot je SG niet meer zakt en dan bottelen met 7 a 8 gram bottelsuiker per liter. 

Sjarel2cool

maischschema:
60 min op 63 graden
20 min op 72 graden
2 min op 78 graden

Gebruikte gist: belle saison van lallemand. 11 g voor 70 liter wort.

hansHalberstadt

Dat maischschema zou redelijk normaal bier op moeten leveren, alleen 72 graden stap zou mogelijk te kort kunnen zijn met als gevolg dat je zetmeel in je bier hebt, maar dat kun je nu niet meer nagaan. Heb je donkere mouten gebruikt?

EBC

Hydrometer of refractometer?

11 gram op 70 liter 18 °P is ongeveer 6x te weinig gist.

Belle Saison zou moeten kunnen uitgisten tot ca 0 °P.

Sjarel2cool

Ik heb ondertussen (na 1 week gisten) nog gist toegevoegd en warmer gezet. Ik heb enkel pilsmout gebruikt.

Sander van Dijk

De Belle Saison staat bij een einddichtheid van 1,022 wel garant voor bommen en granaten. Inderdaad véél te weinig gist toegevoegd, maar door later weer meer toe te voegen is ook geen garantie op succes.

De gist is dan waarschijnlijk al gestokt, omdat er ergens een tekort aan was.

Sander van Dijk

Het beste kun je weer opnieuw een starter maken en ook gistvoeding toevoegen. Ff zoeken op gestokte vergisting en je weet meer.

hansHalberstadt

Gist het bier op dit moment nog? (Activiteit in het waterslot of nog schuimringetjes op het oppervlak?)

Jacques

Citaat van: Sjarel2cool op 07-05-2018  19:52 uGebruikte gist: belle saison van lallemand. 11 g voor 70 liter wort.

Veeeeel te weinig gist. Zeker als je het wort niet intensief belucht hebt kom je op een bepaald moment sterolen en onverzadigde vetzuren te kort waardoor er minder celdeling is. Een gestokte vergisting is het gevolg.

ZEKER NOG NIET BOTTELEN! De suikers worden heel langzaam omgezet.

De remedie is een beluchte starter maken met gistvoeding. Dat kan met de gist onder in het gistvat. Voor de starter kun je moutextractpoeder of moutextractsiroop gebruiken die je bij reformwinkels kunt kopen. Je hebt 100 g moutextractpoeder nodig op een liter water.

EBC

Citaat van: Jacques op 07-05-2018  22:52 u...Voor de starter kun je moutextractpoeder of moutextractsiroop gebruiken die je bij reformwinkels kunt kopen...

Heeft iemand de vergistbaarheid van die bio stroop al eens getest?

Ik weet nog dat ik daar 20 jaar geleden ook eens starters van heb proberen te maken, maar dat dit zeer slecht ging. Dat kan natuurlijk aan mij gelegen hebben ...

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 08-05-2018  08:07 uHeeft iemand de vergistbaarheid van die bio stroop al eens getest?

Ik weet nog dat ik daar 20 jaar geleden ook eens starters van heb proberen te maken, maar dat dit zeer slecht ging. Dat kan natuurlijk aan mij gelegen hebben ...
Bio stroop wordt waarschijnlijk gemaakt van suikerriet dus is het rietsuiker dus goed vergistbaar, maar waarschijnlijk met onvoldoende voedingsstoffen voor de gist. Je kunt beter gerstemoutstroop nemen. Dat is gewoon gemaakt van gerstemout en komt overeen met onze moutsuikers.

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 08-05-2018  08:15 uBio stroop wordt waarschijnlijk gemaakt van suikerriet dus is het rietsuiker dus goed vergistbaar, maar waarschijnlijk met onvoldoende voedingsstoffen voor de gist. Je kunt beter gerstemoutstroop nemen. Dat is gewoon gemaakt van gerstemout en komt overeen met onze moutsuikers.

Ik bedoel die gerstemoutstroop. Indien ze die maken met alfa-amylases uit een potje, dan voorspelt dat niet veel goeds.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 08-05-2018  08:34 uIk bedoel die gerstemoutstroop. Indien ze die maken met alfa-amylases uit een potje, dan voorspelt dat niet veel goeds.
Snel te testen lijkt me. Koop een potje en maak een litertje met SG 1040 en laat dat vergisten met een voor jou goed bekende gist en meet de SVG.

Sjarel2cool

Ik heb de gistarten gisteren toegevoegd en de gisting is terug op gang gekomen. Bedankt voor de tips.

Jacques

Citaat van: EBC op 08-05-2018  08:07 uHeeft iemand de vergistbaarheid van die bio stroop al eens getest?

Afgelopen zaterdag heb ik een pot gebruikt voor het maken van een giststarter. Ik heb geen meting gedaan maar de starter is gegaan als een speer, net als de vergisting van het wort dat ik geënt heb met deze starter. In 48 uur een vergistingsgraad van 71%.

hansHalberstadt

Ben nu toevallig wat Karmeliet gist aan het opkweken met deze stroop met 10.0 Brix wort zal eens kijken wat het eind SG en Brix, SVG wordt.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 08-05-2018  22:04 uBen nu toevallig wat Karmeliet gist aan het opkweken met deze stroop met 10.0 Brix wort zal eens kijken wat het eind SG en Brix, SVG wordt.
Inmiddeld de gist aan het doorkweken naar 2 liter voor brouwsel van morgen. Het is nu 6.1 Brix. (SG=1015) 61% SVG. De stroop is dus niet super ver doorgegist. Maar ik heb de zaak wel in de koelkast gezet voor het helemaal was uitgegist om de gist niet uit te putten. 

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 19-05-2018  23:36 uInmiddeld de gist aan het doorkweken naar 2 liter voor brouwsel van morgen. Het is nu 6.1 Brix. (SG=1015) 61% SVG. De stroop is dus niet super ver doorgegist. Maar ik heb de zaak wel in de koelkast gezet voor het helemaal was uitgegist om de gist niet uit te putten. 

Stop toch met die stroop. Het werkt niet voor ons brouwers. Deze stroop is niet gemaakt voor vergisting.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 19-05-2018  23:42 uStop toch met die stroop. Het werkt niet voor ons brouwers. Deze stroop is niet gemaakt voor vergisting.
Wat is er dan anders aan dan moutextract en waarom zou je er geen gist mee op kunnen kweken? 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-05-2018  23:46 uWat is er dan anders aan dan moutextract en waarom zou je er geen gist mee op kunnen kweken?

Werkt inderdaad prima. Zeker als er complexe gistvoeding aan toevoegt.

Vergelijkbare Topics (7)

44495

Reacties: 12
Gelezen: 1730

35125

Reacties: 5
Gelezen: 1517

27758

Reacties: 5
Gelezen: 2576

18125

Gestart door orangeloo

Reacties: 4
Gelezen: 2388

10-08-2011 22:57 u
door orangeloo
3238

Reacties: 9
Gelezen: 4610

38386

Reacties: 3
Gelezen: 1091

08-01-2019 16:23 u
door Serge VL
36969

Reacties: 2
Gelezen: 1371

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.