Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schuimkraag van bier uit fles

Gestart door pim1980, 30-01-2018 14:10 u

Vorige topic - Volgende topic

pim1980

Dag allemaal,

Kan iemand een mogelijke oorzaak bedenken voor het volgende probleem:

- Bier uit fust van de tap heeft een mooie stevige schuimkraag, en met opdrinken blijven de schuimkringen mooi aan het glas plakken. Precies zoals je het wilt dus!
- Nu wordt hetzelfde bier in fles gestopt. Er zit wat meer koolzuur in (het is al gesatureerd, dus geen nagisting), het bier is verder echt hetzelfde. Hier blijft het schuim lang niet zo goed... Het zakt veel sneller in (alsof het ook wat wegbruist), geeft niet de mooie kringen, en is dus duidelijk niet zoals je het wil.
- De flesjes zijn schoon van een pallet en worden voor vullen koud voorgespoeld. Navraag zegt dat dit voldoende zou moeten zijn en geen oorzaak zou moeten kunnen zijn.
- Diverse testen al gedaan met schone glazen, omgespoelde glazen, meer of minder koolzuur, warmer of kouder, etc. maar resultaat is hetzelfde. Het bier uit tap is beter dan uit fles qua schuim.

Iemand tips om dit probleem te achterhalen?

CeesM

Bij mij is het probleem andersom. Mijn gebotteld bier schuimt te goed, blijft ook lang staan. Commercieel bier uit flesjes hebben bij mij ook niet zo'n stevige schuimkraag. Het lijkt me dat bier dat hergist op fles een steviger schuimkraag heeft.

pim1980

Hergisting op fles is sowieso beter, dat geeft fijnere koolzuurbubbels. Maar dat verklaart voor mij dus niet het (veel te grote) verschil tussen het tapbier en flessenbier.

Arjendv

Lijkt me wat lastig vergelijken, want hoeveel koolzuur voegt je tapinstallatie nog toe?

Vergelijkbare Topics (7)

36709

Reacties: 6
Gelezen: 1519

28413

Reacties: 42
Gelezen: 17623

11331

Gestart door wilko

Reacties: 84
Gelezen: 44646

39195

Reacties: 12
Gelezen: 2550

31889

Reacties: 14
Gelezen: 2223

18125

Gestart door orangeloo

Reacties: 4
Gelezen: 2373

10-08-2011 22:57 u
door orangeloo

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.