Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

(Beginners) vraag over recepten in het boek: Thuis bier brouwen

Gestart door Frank Cameron, 21-03-2017 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Frank Cameron

Beste Brouwers,

Ik heb mijn eerste brouwsel nog niet eens gebrouwen. Ben de spullen aan het verzamelen en vast veel aan het inlezen.
In het boek 'Thuis bier brouwen' staan recepten waar ik een vraag over heb.

In het boek staat per recept beschreven hoeveel water je totale brouwsel is, wat de opbrengst is en hoeveel water je per stap nodig hebt.

Voorbeeld:

Totaal water:              33 liter
water voor de maisch 15 liter
spoelwater:                27 liter

Er zal vast een simele verklaring voor zijn maar als ik 27 + 15 liter doe kom ik op veel meer uit dan de opgegeven 33 liter.

Is er iemand die mij dit kan uitleggen? Ik kan die uitleg in het boek niet vinden namelijk.

Groeten Frank

EvdBroek

Er verdampt water en er blijft water achter in je bostel.

Ik raad je aan om een brouwprogramma te nemen en van daar uit te gaan werken en je niet (alleen) te baseren op recepten uit een boek. En verder voorafgaand aan het brouwen voldoende te lezen, zodat je jezelf essentiele kennis van het brouwen hebt eigen gemaakt

Frank Cameron

Citaat van: EvdBroek op 21-03-2017  16:04 uEr verdampt water en er blijft water achter in je bostel.

Ik raad je aan om een brouwprogramma te nemen en van daar uit te gaan werken en je niet (alleen) te baseren op recepten uit een boek. En verder voorafgaand aan het brouwen voldoende te lezen, zodat je jezelf essentiele kennis van het brouwen hebt eigen gemaakt

Dank voor je bericht. Daar had ik zelf inderdaad ook aan gedacht. Alleen verklaart dat in mijn ogen niet waarom er gesproken wordt over 'water totaal 33 liter" en water voor beslag en spoelen 42 liter.
Ik zal een foto plaatsen waarop het misschien duidelijker wordt.

Groeten Frank 

Hay

Volgens mij word daar gewoon bedoelt dat je voor de kook 27 l hebt.
En dat kan ook wel kloppen als je in totaal 33 l water hebt in zo ongeveer 6 kg aan mout.
Alleen als je die 6 kg met 15 l in gaat maischen dan word je beslag wel wat dik en ik zou dan ook wat meer l gebruiken om in te maischen en dan met de rest spoelen maar wel 33l in totaal.
Maar een en ander hangt ook weer van jouw installatie af bv hoeveel l je wegkookt maar dat kun je nog niet weten als dit je eerste brouwsel is.

Thamerdal

Houd er rekening mee dat elke kilo mout ongeveer een liter water vasthoud, welke je weggooit na het filteren. Plus bij het koken verdamp je nog een paar liter.
Dat verklaart waarom je in totaal meer liters nodig hebt om op een bepaald volume uit te komen.

Capisce?

Frank Cameron

Citaat van: Thamerdal op 21-03-2017  17:21 uHoud er rekening mee dat elke kilo mout ongeveer een liter water vasthoud, welke je weggooit na het filteren. Plus bij het koken verdamp je nog een paar liter.
Dat verklaart waarom je in totaal meer liters nodig hebt om op een bepaald volume uit te komen.

Capisce?

Dank voor je reactie.

Ik snap dat je water verliest aan het beslag en aan het koken. Ik snap alleen niet dat er gesproken wordt over 33 liter water in totaal terwijl je 42 liter gebruikt voor het beslag en spoelen, en dat er dan 23 liter aan opbrengst is.

Groet Frank

Hay

Nee lees ff wat ik schreef je moet 27 l overhouden voor koken en dat kan kloppen want in je recept staat dat er 23 l in het gistvat komt.
33 l moet je in totaal gebruiken.

springerke

Citaat van: Hay op 21-03-2017  17:09 uVolgens mij word daar gewoon bedoelt dat je voor de kook 27 l hebt.
Ik denk dat er veel meer nodig is dan 27L voor de kook , want stel je verkookt 4L dan ben je al aan je 23L die ze voorstellen en moet je nog beginnen met overhevelen en vergisten, overhevelen voor lageren, overhevelen naar bottelvat, en ze spreken van 23L gebotteld

Franske

Spoelwater moet gewoon 17 liter zijn denk ik. Dan is het totaal ook 33 liter. Gewoon een drukfout. Kijk eens of het bij de andere recepten wel klopt

Brouwers

Je moet het lezen als spoelen tot je 27 liter in de kookketel hebt (wat Hay eigenlijk ook gewoon zegt).
Dit is in dit boek onduidelijk omschreven, je bent zeker niet de eerste die het vraagt.

Met 15L maischwater, 6 liter verlies op de maisch (1 liter/kg mout) heb je dan ~18 liter spoelwater nodig.

Persoonlijk zou ik dunner maischen en minder spoelen, want je spoelt nu vrij veel. Een richtlijn die vaak wordt aangehouden is water/mout verhouding van 3-4,5 L/kg en een maischwater/spoelwater verhouding van 2:1 aanhouden. Let wel dit zijn gewoon grove richtlijnen die helemaal los staan van welk type installatie en brouwtechniek etc... je gebruikt.
Je kan er bv ook voor kiezen om niet te spoelen of dik te maischen wanneer je een zwaar bier maakt

Frank Cameron

Citaat van: Franske op 21-03-2017  18:00 uSpoelwater moet gewoon 17 liter zijn denk ik. Dan is het totaal ook 33 liter. Gewoon een drukfout. Kijk eens of het bij de andere recepten wel klopt

Dank voor je reactie. Het is bij alle recepten zo.
Inmiddels ben ik er achter.  :o

Frank Cameron

Dank voor de reacties allemaal!
Ik ben er inmiddels achter. Er zit een legenda bij de recepten, heb deze wel 5 keer doorgelezen maar waarschijnlijk heb ik er 5 keer overheen gelezen.... :-\

Barreltje

Ik heb dit boek zoals velen anderen ook.
Het is eigenlijk heel simpel.

Je begint met de hoeveelheid maischwater. (Totaal maiswater)
Na het maischen ga je spoelen totdat je de hoeveelheid spoelwater hebt (Totaal spoelwater)
Ofwel: maiswater wat je over houdt + 'spoelwater' = Totaal spoelwater

Het maischwater wat je over houdt is dus minder gezien er water achterblijft in de mout/bostel en wat verdampt.

Totaal water is de daadwerkelijke hoeveelheid water die je gebruikt.
Totaal water = Totaal maischwater + spoelwater  (dus niet totaal spoelwater)

Ik begrijp de verwarring maar zo is het dus bedoeld.

Proost  :proost:

Vergelijkbare Topics (7)

21538

Reacties: 36
Gelezen: 14439

35187

Reacties: 7
Gelezen: 2092

4417

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 11
Gelezen: 5338

28-05-2006 22:34 u
door oranjeboombiertje
26435

Reacties: 31
Gelezen: 12221

37936

Gestart door bramheus

Reacties: 4
Gelezen: 1477

9339

Reacties: 3
Gelezen: 2765

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.