Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier te warm geworden

Gestart door lier, 04-03-2017 00:06 u

Vorige topic - Volgende topic

lier

Tijdens het gisten is mijn stc-1000 blijven hangen en is de temperatuur in mijn gistkast opgelopen tot 53 graden.

Bier (eigenlijk gistvat) uiteraard direct gekoeld naar 20 graden en overgeheveld naar een lagerfles.
Eenmaal in de lagerfles trok het waterslot vaccuum wellicht bier nog iets wamrmer dan de omgevingstemperatuur.

Na een dag of wat geen activiteit in het waterslot zakje gist toegevoegd (US-05) en nu weer lichte activiteit te zien in het waterslot.
Met het overhevelen uiteraard sg gemeten en moet theoretisch nog 6 punten zakken.

Wat denken jullie,
Kan dit nog wat worden? Smaak na hevelen was niet verkeerd.

gr,
Eric

Tjardo

6 punten van je verwachte eind sg, je hebt mazzel dat de hoofdgisting blijkbaar al (bijna) voorbij was toe de temperatuur omhoog ging, biergist overleefd zo'n hoge temperatuur waarschijnlijk niet, in ieder geval zal het gist inactief worden neem ik aan.
Als het sg over 3 dagen niet is gezakt zou ik gewoon gaan bottelen, weggooien kan altijd nog als het echt niet te pruimen is. Wat voor soort bier heb je gebrouwen?

Jukkie

. .  serveren als glühbier  ;)

Henielma

Die 53 ºC was dat de jongbier temperatuur of de temperatuur in de vergistingskast?

Het duurt best wel een dag voordat je 20 liter bier op die temperatuur hebt met bijvoorbeeld een 50 Watt verwarmingselement.

Haagse Wouter

Wellicht eerst een flesje bottelen, kijken of dat enigzins wilt hergisten op fles.
Zo niet, bottelgist toevoegen wellicht.
Wat is het alcoholpercentage? Als dit een bier is wat sowieso al last heeft van hergisten op fles moet je wellicht direct bottelgist toevoegen.

lier

Het was een batch van 10 liter 'kerstbier' dat stond te vergisten op 20 ºC. Was van plan het nog een paar weken te lageren en dan bottelen voor volgend winterseizoen.
Alcohol percentage volgens BrouwVisie was 9,9%

Tijd tussen de laatste controle en het constateren van de fout is max 7 uur geweest, ergens daartussen is het mis gegaan.
Temperatuur was in de kast, maar het bier was wel warm hoor, tijdens het afkoelen trok het waterslot vacuüm.

Heb inmiddels extra gist toegevoegd om de laatste suikers om te zetten en oxidatie tegen te gaan.
Laat het denk ik nog een weekje warm staan om zeker te weten dat de vergisting is gestopt

Heb wel maar ff een nieuwe stc-1000 besteld, wil dit niet nog eens hebben  :huilen:

haicoterbeek

De temperatuur in de gistkast zegt inderdaad niets over de temperatuur in het gistvat. En het duurt inderdaad wel een dag om 20 liter bier d.m.v. Omgevingswarmte, 10 à 15 graden in temperatuur te doen stijgen.
Zonder de temperatuur in het gistvat te meten kun je ook niet spreken van gecontroleerde vergisting. De temperatuur van het geen je wilt laten gisten is immers onbekend. Uit ervaring weet ik dat de temperatuur in het vat hoger of lager kan zijn dan de temperatuur in de kast.
De temperatuur in de gistkast kan afhankelijk van het ingezette vermogen wel snel oplopen.

Om gevaarlijke situaties (oververhitting, brand) te voorkomen is het raadzaam om de stc1000 te voorzien van een thermische beveiliging of alleen gebruik te maken van een verwarmingselement met een ingebouwde thermische beveiliging!

Tjardo

Ik neem aan dat iedereen de temperatuursonde achter een sponsje op het gistvat plakt toch? Dus je meet voornamelijk de temperatuur van het (jong) bier is mijn gedachte...

Henielma

Citaat van: Tjardo op 04-03-2017  13:11 uIk neem aan dat iedereen de temperatuursonde achter een sponsje op het gistvat plakt toch? Dus je meet voornamelijk de temperatuur van het (jong) bier is mijn gedachte...

Die meet inderdaad vooral de biertemperatuur. Dit zie ik ook met de iSpindel die de temperatuur in het gistvat meet. Bijna een constant verschil tussen iSpindel temperatuur en die van onder het sponsje.

lier

Temp is gemeten in de gistkast en niet in het vat.
Het verdient wellicht een andere discussie, maar heb in het begin temp gemeten in het vat en in de kast met 2 sensoren op mijn rasberry pi, na 2 dagen waren deze gelijk en als ik regel op de temperatuur in de gistkast krijg ik een veel regelmatiger temperatuur verloop van mijn bier in het vat dan dat ik de temperaruur op het vat.
Wellicht wordt dit anders als je een temperatuur traject insteld voor de vergisting maar dat gaat boven mijn expertise

Warmte element is uiteraard gezekerd, maar je hebt me wel op een idee gebracht, kan natuurlijk via de rasberry met een relais de stroom onderbreken als de temp boven de zeg 25 graden komt, thanks  :duimop:

bastiaanD

Zo te zien heb je mazzel gehad. Ik zou wel bottelgist gebruiken als je gaat bottelen. Er zal namelijk niet veel levend gist meer aanwezig zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

40541

Gestart door beermenke

Reacties: 3
Gelezen: 960

33396

Reacties: 42
Gelezen: 8504

26034

Reacties: 11
Gelezen: 3392

28455

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 12
Gelezen: 5065

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.