Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wort bewaren: 1 x brouwen voor 2 bieren

Gestart door RuudB, 24-08-2016 08:52 u

Vorige topic - Volgende topic

RuudB

Binnenkort is de verse hop rijp om geplukt te worden. De Willamette hangt al vol met bellen maar de Chinook heeft nog bloemen, er zal denk ik ongeveer 2 weken tijd tussen de oogst van beide zitten.

Nu wil ik als ik brouw met de Willamette een deel van het wort achter de hand houden voor de 2e batch met Chinook. Ik wil het wort na bv. een half uur koken (na de bitterhopgift) splitsen in 2 batches en het te bewaren deel koelen en in een mandfles bewaren om later opnieuw te koken met de Chinook.

Vraag: kan gekookt en gehopt wort zo'n 2 weken bewaard blijven in een schone gedesinfecteerde mandfles bij kamertemperatuur ??? Heeft iemand hier ervaring mee ???

tdp

Ik weet niet hoe dit gaat op kamertemperatuur, zou het zelf in ieder geval niet doen. Afhankelijk van het aantal liters en het voorhanden hebben van een vriezer, zou je het ook in kunnen vriezen wellicht?

RuudB

Citaat van: tdp op 24-08-2016  09:03 uIk weet niet hoe dit gaat op kamertemperatuur, zou het zelf in ieder geval niet doen. Afhankelijk van het aantal liters en het voorhanden hebben van een vriezer, zou je het ook in kunnen vriezen wellicht?

Het zal gaan om 10 tot 15 liter. Gaat niet passen in mijn vriezer (en ook niet in mijn koelkast)...

RienP

2 weken bewaren bij kamertemperatuur is een groot risico op infecties. Ik zou het zelf niet aandurven. Ik zou gewoon 2x een kleinere hoeveelheid brouwen.  :brouwen:

Henielma

Wanneer je het wort niet gekoeld kan bewaren moet je het niet doen. Opnieuw brouwen of pas brouwen wanneer je beide hoppen geplukt hebt. Je kan beter de eerste hop te drogen leggen dan het wort op kamertemperatuur bewaren.

Adrie

Het kan wel als je werkt volgens de Australische "no chill" methode. Giet het nog hete wort (100 ºC dus) in een voedselveilige en tegen hitte bestendige jerrycan, vul deze volledig en sluit af met de dop. Let dus op dat er geen lucht in zit. Laat rustig afkoelen. Proeven hebben uitgewezen dat op deze wijze het wort weken goed blijft.

RienP

Maar dat is echt een andere manier van bewaren dan in een mandfles. Nochillcubes zijn daarnaast ook bestand tegen de onderdruk die ontstaat tijdens het afkoelen. Dit zorgt ook dat de sluiting extra goed afdicht.

mbroek

Wort ongekoeld bewaren gaat echt niet goed. Bij mij ging het na een paar weken gisten, maar dan niet de wel eens gewenste spontane vergisting. Het stinkt ook nog een heel onfris naar verrotte kaas.

Lekker 2 maal gaan brouwen dus.

RuudB

Citaat van: RienP op 24-08-2016  11:24 uMaar dat is echt een andere manier van bewaren dan in een mandfles. Nochillcubes zijn daarnaast ook bestand tegen de onderdruk die ontstaat tijdens het afkoelen. Dit zorgt ook dat de sluiting extra goed afdicht.

Hhhhmm, waar kan ik die nochilcubes kopen ??? Ik zie ze alleen maar in buitenlandse webshops (dure verzendkosten en/of lange levertijd), of heten ze in Nederland anders...?

Jacques

Citaat van: Adrie op 24-08-2016  10:50 uHet kan wel als je werkt volgens de Australische "no chill" methode. Giet het nog hete wort (100 ºC dus) in een voedselveilige en tegen hitte bestendige jerrycan, vul deze volledig en sluit af met de dop. Let dus op dat er geen lucht in zit. Laat rustig afkoelen. Proeven hebben uitgewezen dat op deze wijze het wort weken goed blijft.

De methode brengt wel met zich mee dat het wort niet snel afkoelt. De zogenaamde thermische belasting is hierdoor hoog. Dat wil zeggen dat na het koken nog maillardproducten aan gemaakt worden. Voor een amberkleurig bier (zoals veel Australische bieren) of donkere bieren is dat niet zo zeer een probleem. Maar voor een licht gekleurd bier als een pils, een blond, tripel of een siason raad ik deze methode niet aan.

Zelf heb ik de beginjaren dat ik brouwde de methode gebruikt en mijn bieren werden duidelijk frisser van smaak na het gebruik van een koeler.

Erick

Je kan zo'n no-chill cube natuurlijk best in een bak ijs doen of zo. En gekoeld en kunnen bewaren.

RuudB

Als ik de reacties lees zou het dus het beste kunnen door zo'n nochillcube/jerrycan tot de rand te vullen, af te sluiten, kort heet te laten staan (om te pasteuriseren) en dan te koelen om de thermische belasting tegen te gaan. Zo'n jerrycan past in tegenstelling tot een mandfles wel in de koelkast.... ;)

Dank voor de reacties.

Vergelijkbare Topics (7)

22825

Reacties: 3
Gelezen: 1840

27984

Reacties: 14
Gelezen: 6334

40039

Reacties: 5
Gelezen: 1242

26810

Reacties: 27
Gelezen: 9258

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.