Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lambiek bier brouwen

Gestart door Erwin Warners, 21-08-2016 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Erwin Warners

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het voorbereiden voor het brouwen van bier van spontane gisting.
Nu zit ik echter met 1 vraag.
Na het brouwen wordt het wort buiten gezet voor de bevruchting, daarna zal na verloop van tijd de vergisting op gang komen.
Nu is mijn vraag is het verstandig om de hoofdvergisting gelijk in het eiken vat plaats te laten vinden of of kan ik beter eerst een gistvat gebruiken en na de hoofdvergisting het bier overhevelen naar het eiken vat?

Met vriendelijke groet,

Erwin

jan le mercier

Ik ben nu sinds januari 2014 bezig met lambiek. Ik zou het zo doen: het bier buiten zetten gedurende een nacht. De volgende dag al in het vat doen.

Volgens Jef Van Den Steen mag je wel pas lambiek brouwen tussen de twee drakendoders: zijnde Sint-Michiel (29 september) en Sint-Joris (23 april: mijn verjaardag).

Die regel zou ik zeker respecteren, al was het maar uit bijgeloof of nostalgie.  ;)

Jan.

Erwin Warners

Dank je voor de info.
Ben ook nog aan het voorbereiden daar gaat bij mij altijd wel een tijdje overheen voor ik het werkelijk ga brouwen.
Ik heb gemerkt dat wanneer ik meer tijd neem voor de voorbereiding ik steeds weer punten vind die eerst over het hoofd heb gezien.
Zodra ik niks meer vind ga ik over tot brouwen.
Dus eind september begin oktober haal ik wel.

Battum80

Zijn eiken snipper of blokjes in eeb plastik vat een alternatief voor een eiken vat?

Erwin Warners

Geen idee, ik weet wel dat een eikenvat ademt en dat doet plastic of glas niet.
Zelf ga ik voor een eikenvat.

jan le mercier

Mijn "ervaring" leerde dat de gisting veel sneller van start gaat in een houten vat. Kastanje vb is ook ok. Ik vind ook wel dat het iets veel leukers heeft dan een bolle fles.

Jan.

Erwin Warners

Het hoort wel een beetje bij dit soort bier

Battum80

Vorige week heb ik een witte lambic van Mort subite gedronken. Deze was veel zoeter en frisser dan ik me had voorgesteld. Zijn dit soor smaken haalbaar met spontane vergisting? Kan je die smaak be├»nvloeden of ben je overgeleverd aan wat er (in mij  geval) in de zwitserse berglucht rondzweefd?

Ps ik wil niet je topic kapen, sorry als je dit gevoel krijgt

EvdBroek

Citaat van: Battum80 op 21-08-2016  14:23 uZijn eiken snipper of blokjes in eeb plastik vat een alternatief voor een eiken vat?
Nee voor een lambiek niet

EvdBroek

Citaat van: Battum80 op 21-08-2016  16:11 uVorige week heb ik een witte lambic van Mort subite gedronken. Deze was veel zoeter en frisser dan ik me had voorgesteld. Zijn dit soor smaken haalbaar met spontane vergisting? Kan je die smaak be├»nvloeden of ben je overgeleverd aan wat er (in mij  geval) in de zwitserse berglucht rondzweefd?

Ps ik wil niet je topic kapen, sorry als je dit gevoel krijgt
Die heb ik deze week ook op. Dit is echter geen echte lambiek maar een blend die waarschijnlijk kunstmatig gezoet is

Battum80

Citaat van: EvdBroek op 21-08-2016  16:42 uNee voor een lambiek niet

Devraag was ook al een beetje tegen beter weten in....

EvdBroek

Citaat van: Erwin Warners op 21-08-2016  14:01 uDank je voor de info.
Ben ook nog aan het voorbereiden daar gaat bij mij altijd wel een tijdje overheen voor ik het werkelijk ga brouwen.
Ik heb gemerkt dat wanneer ik meer tijd neem voor de voorbereiding ik steeds weer punten vind die eerst over het hoofd heb gezien.
Zodra ik niks meer vind ga ik over tot brouwen.
Dus eind september begin oktober haal ik wel.
Vergeet tijdens je voorbereiding niet om oude hop te zoeken

Erwin Warners

Nee heb net 6 kg overjarige hop besteld.
Straks droog en warm wegleggen en dan gaan de Alfa zuren wel omlaag.

EvdBroek

Citaat van: Erwin Warners op 21-08-2016  20:46 uNee heb net 6 kg overjarige hop besteld.
Straks droog en warm wegleggen en dan gaan de Alfa zuren wel omlaag.
Je had ook nieuwe hop met laag alfa zuur kunnen nemen en dan een paar uur in de oven kunnen laten verouderen

Erwin Warners

Dat zal de eerste keer ook moeten maar voor de jaren erna heb ik dan alvast

Oscar

Citaat van: EvdBroek op 21-08-2016  21:27 uJe had ook nieuwe hop met laag alfa zuur kunnen nemen en dan een paar uur in de oven kunnen laten verouderen

Of gewoon verse hop gebruiken... ;)

Erwin Warners

Ik had al meer gelezen dat jij dat ook doet en met succes.
En zou je het wort ook direct in het eiken vat laten vergisten. Of pas na de hoofdvergisting?

Oscar

Citaat van: Erwin Warners op 21-08-2016  22:48 uIk had al meer gelezen dat jij dat ook doet en met succes.

En commercieel ook ;-)

Citaat van: Erwin Warners op 21-08-2016  22:48 uEn zou je het wort ook direct in het eiken vat laten vergisten.

Natuurlijk! Vertrouw maar op moeder natuur  :brouwen:

Erwin Warners

Dan gaan we dat doen.
Is je bier ook al buiten Enschede verkrijgbaar? Omgeving Deventer?

Vergelijkbare Topics (7)

33284

Reacties: 6
Gelezen: 1627

44393

Reacties: 7
Gelezen: 616

13451

Reacties: 13
Gelezen: 4932

36330

Reacties: 15
Gelezen: 3286

28358

Reacties: 3
Gelezen: 2136

18801

Gestart door Gerie

Reacties: 12
Gelezen: 6355

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.