Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu


Nou ja, wat doe ik nu weer fout?

Gestart door wilbertd, 31-05-2016 13:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilbertd

Okay, ik gebruik nog niet zo lang een refractometer, ik deed alles met mijn vertrouwde dompelaar, nu is die onlangs gebroken en heb ik bij de winkel om de hoek een nieuwe gehaald.
Doorgaans met het meten van het wort geven beiden hetzelfde resultaat.

Maar nu meet ik een uitgegist bier; met de dompelaar SG 1006, refractometer 4,7 Brix (SG 1018 zegt BrouwHulp)
Het bier bevat geen koolzuur, de refractometer is gekalibreerd. Nu vind ik dit verschil wel heel bizar.

Nu dit een nieuwe dompelaar is weet ik eigenlijk niet wat ik nu moet vertrouwen.
Of ligt het aan mij en doe ik iets stoms?

EvdBroek

Citaat van: wilbertd op 31-05-2016  13:09 uOf ligt het aan mij en doe ik iets stoms?
Je moet de waarde van de refractometer omrekenen.... even zoeken op het forum naar de rekentool

DirkB

BrouwHulp rekent het ook voor je uit, moet je wel je originele SG weten en invoeren.

Succes!

wilbertd

Citaat van: EvdBroek op 31-05-2016  13:15 uJe moet de waarde van de refractometer omrekenen.... even zoeken op het forum naar de rekentool

Ah, BrouwVisie geeft Plato zie ik, wellicht ging het daar al fout, ik ging ervan uit dat BrouwVisie het voor mij zou omrekenen.

wilbertd

Citaat van: DirkB op 31-05-2016  13:25 uBrouwHulp rekent het ook voor je uit, moet je wel je originele SG weten en invoeren.

Succes!



SG 1006, BrouwHulp zegt 1,5 Plato, ofwel 1,6 Brix?

hans_nwk

Je hebt je start SG (of brix) nodig en je eind brix. Dan kun je pas omrekenen.
Gebruik anders in BrouwHulp de berekening rechts op je scherm (staat er altijd, onafhankelijk van de tab).

Het lijkt er op dat je nu geen geen start SG hebt ingevuld.

Als ik 1.040 (10.3 brix) invul als startwaarde en 4.7 als eindbrix geeft BrouwHulp ook 1.006 als eind SG.

In mijn ervaring kan na de vergisting de berekende waarde uit de refractometer en de met hydrometer gemeten waarde een aantal punten uit elkaar liggen en gebruik ik na de vergisting altijd de hydrometer.

Groet,
Hans

wilbertd

Citaat van: hans_nwk op 31-05-2016  14:01 uhet lijkt er op dat je nu geen geen start SG hebt ingevuld.


Ja, tuurlijk wel.



(Als ik naar het rekencentrum van BrouwVisie ga dan kloppen de cijfers een stuk beter zie ik nu)

hans_nwk

Citaat van: hans_nwk op 31-05-2016  14:01 uIn mijn ervaring kan na de vergisting de berekende waarde uit de refractometer en de met hydrometer gemeten waarde een aantal punten uit elkaar liggen en gebruik ik na de vergisting altijd de hydrometer.

Groet,
Hans
Dan denk ik dat je dit bij de hand hebt. Misschien zou ik met BrouwVisie er anders over denken maar dit soort gevallen als jij nu hebt zorgen ervoor dat ik eind sg met de dobber meet.

wilbertd

Citaat van: hans_nwk op 31-05-2016  16:29 u... maar dit soort gevallen als jij nu hebt zorgen ervoor dat ik eind sg met de dobber meet.

Het begin SG meet ik trouwens ook met de dobber :)
Ik gebruik de refractometer voornamelijk tijdens het vullen van de kookketel om te zien of ik al op de gewenste dichtheid zit.

Oscar

Citaat van: wilbertd op 31-05-2016  13:09 uMaar nu meet ik een uitgegist bier; met de dompelaar SG1006, refractometer 4,7 Brix (SG 1018 zegt BrouwHulp)

Beste Wilbert, dit is hier al enkele keren aan de orde geweest. Een refractometer meet je suikergehalte, daar is ie voor bedoeld. Zodra er alcohol in het spel komt geeft de refractometer een afwijkende waarde, waardoor je met BrouwVisie een andere berekening moet gebruiken voor het berekenen van je SG waarde:


wilbertd

Citaat van: Oscar op 31-05-2016  20:48 uBeste Wilbert, dit is hier al enkele keren aan de orde geweest. Een refractometer meet je suikergehalte, daar is ie voor bedoeld. Zodra er alcohol in het spel komt geeft de refractometer een afwijkende waarde, waardoor je met BrouwVisie een andere berekening moet gebruiken voor het berekenen van je SG waarde:

Duidelijk verhaal, maar wat doet die 1,5 Plato onder het SG van 1006 dan precies?

Oscar

Citaat van: wilbertd op 31-05-2016  20:57 uDuidelijk verhaal, maar wat doet die 1,5 Plato onder het SG van 1006 dan precies?

1,5 Plato = SG 1006   :D

goom

Citaat van: Oscar op 31-05-2016  20:48 uBeste Wilbert, dit is hier al enkele keren aan de orde geweest. Een refractometer meet je suikergehalte, daar is ie voor bedoeld. Zodra er alcohol in het spel komt geeft de refractometer een afwijkende waarde, waardoor je met BrouwVisie een andere berekening moet gebruiken voor het berekenen van je SG waarde:


Niet iedereen neemt de moeite om wat te onderzoeken dus.
Oscar, je zegt het erg netjes

wilbertd

Citaat van: Oscar op 31-05-2016  21:01 u1,5 Plato = SG 1006   :D

Pffff... ::)
[edit] Brix en Plato, ik zal ze niet meer door erkaar halen [/edit]

wilbertd

Citaat van: goom op 31-05-2016  21:02 uNiet iedereen neemt de moeite om wat te onderzoeken dus.
Oscar, je zegt het erg netjes

Lekkere dooddoener van Goom.
Ik ben gek op onderzoeken, maar een druk mens besteed dat onderzoek wel eens uit  :P

Eric v B

Citaat van: goom op 31-05-2016  21:02 uNiet iedereen neemt de moeite om wat te onderzoeken dus.
Oscar, je zegt het erg netjes
Ja, je kunt je forumgenoten beter uitkafferen. Dan blijven ze weg en wordt het lekker rustig op het forum. Tjonge wat een antwoord! Goom ten voeten uit!

Oscar

Citaat van: Eric v B op 31-05-2016  21:16 uJa, je kunt je forumgenoten beter uitkafferen.

Daar had ik nu ff geen zin in... Volgende keer ok?   :P ;)

wilbertd

Citaat van: Oscar op 31-05-2016  23:23 uDaar had ik nu ff geen zin in... Volgende keer ok?   :P ;)

Dat is goed, en dan zal ik jou een 'zure brouwer'  noemen ;D

EBC

Brix en Plato zijn gelijk. Of toch tot aan SG 1,115 tot op 0,001.

Probleem zit in de refractometer. Die is gemaakt voor een water-suiker mengsel, en niet voor wort. Wort is anders van samenstelling dan suikerwater en geeft een andere lichtbreking.
De Brix waarde die je meet met wort is hierdoor niet correct, en moet worden gecorrigeerd. Over het algemeen is die correctiefactor ongeveer 1,04, maar zal van refractometer tot refractometer verschillen.
Na de correctie heb je een juiste Brix waarde. En die Brix is gelijk aan Plato.

Alle tabellen die aangeven dat Brix ongelijk is aan Plato zijn gebaseerd op een refractometermeting van wort in Brix.
Meet je met een hydrometer, dan is Brix gelijk aan Plato.

Brix = Plato, of toch voor de praktische kant van het bierbrouwen.

Oscar

Citaat van: EBC op 30-06-2016  23:24 uBrix en Plato zijn gelijk.

Dat dacht ik toch echt niet... En dat weet jij net zo goed als ik... ;)

Citaat van: EBC op 30-06-2016  23:24 uMeet je met een hydrometer, dan is Brix gelijk aan Plato.

Met een hydrometer kun je geen Brix meten...  ;)


EBC

Citaat van: Oscar op 01-07-2016  19:40 uDat dacht ik toch echt niet... En dat weet jij net zo goed als ik... ;)

Echt wel.

EBC

Hobbybrouwers zijn gewend om Brix te meten met een refractometer. Maar die is gemaakt voor suikerwater, niet voor wort.

Als je er wort mee meet, dan krijg je een afwijking. Die afwijking zien hobbybrouwers als het verschil tussen Brix en Plato. Maar dat is onjuist.

Jacques

Citaat van: EBC op 01-07-2016  20:37 uHobbybrouwers zijn gewend om Brix te meten met een refractometer. Maar die is gemaakt voor suikerwater, niet voor wort.

Als je er wort mee meet, dan krijg je een afwijking. Die afwijking zien hobbybrouwers als het verschil tussen Brix en Plato. Maar dat is onjuist.

Het is niet helemaal hetzelfde maar zit er wel heel dicht bij elkaar.

Uit Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Brix
CiteerThe difference between the °Bx and °P as calculated from the respective polynomials is: °P - °Bx = (((-2.81615*S +8.79724)*S - 9.1626)*S +3.18213). The difference is generally less than ±0.0005 °Bx or °P with the exception being for weak solutions. As 0 °Bx is approached °P tend towards as much as 0.002 °P higher than the °Bx calculated for the same specific gravity. Disagreements of this order of magnitude can be expected as the NBS and the ASBC used slightly different values for the density of air and pure water in their calculations for converting to apparent specific gravity. It should be clear from these comments that Plato and Brix are, for all but the most exacting applications, the same. Note: all polynomials in this article are in a format that can be pasted directly into a spreadsheet.
When a refractometer is used, the Brix value can be obtained from the polynomial fit to the ICUMSA table: Bx = (((((11758.74*nD -88885.21)*nD + 270177.93)*nD - 413145.80)*nD + 318417.95)*nD -99127.4536) where nD is the refractive index, measured at the wavelength of the sodium D line (589.3 nm) at 20 °C

EBC

Citaat van: Jacques op 01-07-2016  23:02 uHet is niet helemaal hetzelfde maar zit er wel heel dicht bij elkaar.

Uit Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Brix

Brix en Plato wijken in het gebied voor brouwers maximaal 0,0009 af.

Dat kan je niet meten met de refractometers en hydrometers die wij gebruiken. Onze meetinstrumenten kunnen amper 0,1 meten, en dan heb je al de nauwkeurigste op de markt met temperatuurcorrectie.

Brix en Plato zijn voor brouwers gelijk.

Maar:
Brix is een suikerwater eenheid;
Plato een wort eenheid.

Refractometers zijn gemaakt voor Brix. En wijken per definitie af voor wort, omdat de brekingsindex van wort anders is dan die van suikerwater.

Zodra je een Brix refractometer (en dat zijn ze allemaal) gebruikt voor wort, dan moet je de gemeten waarde corrigeren. Wat je afleest is niet een correcte Brix waarde. Eenmaal gecorrigeerd heb je een juiste Brix waarde. En omdat Brix gelijk is aan Plato in onze bierbrouwtoepassing ...

Alle tabellen die een verschil geven tussen Brix en Plato, ja ook die in het mooie boek van Adrie, zijn niet correct. De Brix waarden zijn refractometer metingen op wort. En de Plato waarden zijn de gecorrigeerde Brix waarden voor wort. Die dus gelijk zijn aan Plato.

En helaas is de correctiefactor voor verschillende refractometers verschillend. Een aanvaardbare startwaarde is 1,04. Dus als je een refractometer gebruikt dien je die eerst te ijken met een hydrometer. En dan niet één keer, maar met verschillende wortsamenstellingen. Eigenlijk is een refractometer een onding om voor brouwen te gebruiken, leuk voor de hobby. Maar als prof brouwer is het ding onnauwkeurig en onbetrouwbaar. De mijne ligt in de kast en wordt niet meer gebruikt.

Oef, myth busted.

William

Citaat van: EBC op 01-07-2016  23:23 uEn helaas is de correctiefactor voor verschillende refractometers verschillend. Een aanvaardbare startwaarde is 1,04. Dus als je een refractometer gebruikt dien je die eerst te ijken met een hydrometer. En dan niet één keer, maar met verschillende wortsamenstellingen. Eigenlijk is een refractometer een onding om voor brouwen te gebruiken, leuk voor de hobby. Maar als prof brouwer is het ding onnauwkeurig en onbetrouwbaar. De mijne ligt in de kast en wordt niet meer gebruikt.

Oef, myth busted.

Kwestie van de instructies uit Promash volgen ;). Those were the times.

Vergelijkbare Topics (7)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.