Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Workshop / introductie / micro bierbrouwen

Gestart door Roodwang, 27-02-2016 01:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Roodwang

Poeh, hoe moet ik beginnen..
De buurman komt net binnen. Die heeft met een aantal vrinden een maandelijkse activiteit en over een paar maanden willen ze bier gaan brouwen.
En of ik dat kan / wil regelen  :-\

Dat vind ik natuurlijk super leuk maar hoe he..
Ik heb er al even over nagedacht en wil graag wat feedback over de haalbaarheid;

mijn idee:
Kleine brouwsels per persoon. Het doel moet zijn 0.75 a 1 liter pp te bottelen.

Maischen: Mout keuze maken, afwegen en schroten (5 ons)  en in een anderhalve liter (cola) fles doen.
In een pan water gooien van 68 graden. Regelmatig schudden met de flessen (roeren)
Na een minuut of 45 moet het wel klaar zijn.
Via een theezeef of kaasdoek in een kookpannetje.
Koken: Keuze van hop erbij (verschillende tijden en zo en in hopzakjes) en koken. Dacht aan 45 minuten.

Terugkoelen in ijs. Geen idee hoe lang dat duurt.

Daarna weer terug in de schoongemaakte Cola flessen. Gist erin. (weet nog niet hoe ik die gist ga afwegen per cola fles. Tips ?) en vergisten maar met waterslot natuurlijk.
Na een dag of 10 in glazen fles, suiker erbij kroonkurk erop en wachten maar.  met 4 weken drinken..

Wat denken jullie? Is dat een beetje een leuke avond? Ik vind het lastig, Tips zijn meer dan welkom!

Dank alvast.. 

Roodwang

hobbybob

Ik heb dat de afgelopen 3 jaar 2x gedaan alleen geen micro brouwseltjes

Ik heb gewoon een volledig brouwsel door de heren laten brouwen, 40 liter

1x een blond en 1x een Saison, recept gebrouwen en de inkoop door hun laten doen.

Ze hebben zelf alles gedaan van schroten tot het uiteindelijk bottelen

William

Leidsch bier (Jan Willem Fukkink) heeft ooit zoiets georganiseerd voor minibrouwers in spé. Ook in colaflessen e.d met uiteindelijk 1 tot 1.5 liter bier pp. Ik kan het even niet terugvinden. Je zou hem een email kunnen sturen.

William

De HaAn

Citaat van: hobbybob op 27-02-2016  08:22 uIk heb dat de afgelopen 3 jaar 2x gedaan alleen geen micro brouwseltjes

Ik heb gewoon een volledig brouwsel door de heren laten brouwen, 40 liter

1x een blond en 1x een Saison, recept gebrouwen en de inkoop door hun laten doen.

Ze hebben zelf alles gedaan van schroten tot het uiteindelijk bottelen
Ik denk dat dit een goede tip is ze zien dan hoe brouwen werkt en het is niet zo houtje touwtje met veel meer kans op mislukken.
Hoe groot is de groep?
Als ze 1 liter brouwen is de kans op afwijkingen groter en hoe wil je ze allemaal tegelijk het brouwsel laten koken? :weetniet:

foz

Een goede alternatief voor watersloten op deze schaal zijn Pat Mack's Homebrewing Caps. Dit zijn doppen die op colaflesjes passen met een simpele overdrukventiel. Hoef je niet eens over te hevelen of te hergisten voor de koolzuur.

http://homebrewingcaps.com/

Roodwang

De groep is een man of 15. En de wens was allemaal zelf brouwen.

Ik snap dat 1 batch makkelijker is. En waarschijnlijk voor een beter resultaat zal zorgen.
Maar ja.. Ik snap de wens wel om allemaal zelf iets te maken.

Goede tip over die Pat Mack's Homebrewing Caps. Ga ik zo even naar kijken.

Ben nog wel benieuwd of het haalbaar is met flessen in een pan warm water.. Het Maisch gedeelte.. Iemand daar een mening over ?

Biermagneet

Mijn gedachte... Hou het simpel 15 man op 1 fornuis is vragen om chaos.
Beter om iedereen met potentieel wat smakelijks weg te sturen als aan het einde van de dag zelf met vraagtekens te zitten of het goed gegaan is.

Vergelijkbare Topics (7)

1470

Reacties: 13
Gelezen: 15713

16828

Reacties: 5
Gelezen: 3829

35508

Reacties: 33
Gelezen: 5633

40027

Reacties: 7
Gelezen: 1241

10892

Reacties: 1
Gelezen: 1666

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.