Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Droog bier en alfa amylase

Gestart door Wil1, 16-12-2015 14:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Wil1

Hallo,
Ik heb nu tot 2x toe gebrouwen door de beta-amylase (63 ºC) over te slaan en te storten op 75 ºC (72 ºC na storten).
Beide bieren waren laag in alcohol (3,5 en 5%) en smaakte zeer droog.
Ik had dus een zoet bier verwacht omdat tijdens de alfa-amylase de onvergistbare (en moeilijk vergistbare) suikers gevormd worden.
Iemand ideeën waarom mijn bier zo droog wordt?
Beide smaakte overigens uitstekend en zeer doordrinkbaar, echte dorstlessers voor in de zomer!

Mvg Wil

Markiej87

Hee Wil,

Sowieso is het moeilijk om een volmondig bier te krijgen met 5% alcohol of minder. Kan je ons wat meer gegevens geven zoals de recepten, je SG-waardes en je maischtijden?

Tjardo

Tevens, welke gist heb je gebruikt?

Jacques

Citaat van: Wil1 op 16-12-2015  14:50 uHallo,
Ik heb nu tot 2x toe gebrouwen door de beta-amylase (63 ºC) over te slaan en te storten op 75 ºC (72 ºC na storten).
Beide bieren waren laag in alcohol (3,5 en 5%) en smaakte zeer droog.
Ik had dus een zoet bier verwacht omdat tijdens de alfa-amylase de onvergistbare (en moeilijk vergistbare) suikers gevormd worden.
Iemand ideeën waarom mijn bier zo droog wordt?
Beide smaakte overigens uitstekend en zeer doordrinkbaar, echte dorstlessers voor in de zomer!

Mvg Wil

Ten eerste merk ik op alfa-amylase in staat is op willekeurige plekken in de zetmeelketens glucosemoleculen van elkaar kan splitsen. Dat betekent dat alfa-amylase zowel moeilijke als onvergistbare suikers kan opleveren als makkelijk vergistbare suiker. Naar mate het enzym langer kan werken worden er meer vergistbare suikers gevormd.
Dankzij de vergistbare suikers die het enzym gevormd heeft heb je alcohol gekregen.

Ten tweede is het een hardnekkig misverstand dat onvergistbare suikers veel zoetigheid geven. De zoetkracht van de grote onvergistbare suikers is laag. Veel restsuikers wil dus niet per definitie zeggen dat je een zoet bier hebt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.