Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wit bier (qua kleur)

Gestart door Christian1990, 29-07-2015 17:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Christian1990

Hallo allemaal,

Ik wil een (experimenteel)bier gaan brouwen, maar dit moet qua kleur echt WIT/kleurloos worden (als het mogelijk is) en dan toch nog naar bier smaken.

SG (begin vergisting): 1060

Ik had in gedachte:
60% pilsmout
20% maisvlokken
20% rijstvlokken (of 40% rijstvlokken)

en dan aanvullen met suiker tot het gewenste alcohol percentage.

Qua hop een Duitse soort Hallertau tradition of zo (alfazuur 5,2) 90 minuten 50gram op 30 liter en dan 10 min voor het einde nog 20 gram voor de aroma's.

Alleen nu ben ik bang dat dit niet gaat resulteren in een drinkbaar biertje vanwege de vlokken. Zou iemand mij hierover wat kritiek kunnen geven.

Alvast bedankt.  :brouwen:

seed7

Vlokken zijn niet smakeloos. Er zijn nog lichtere mouten dan Pils, distilleerdersmout is iets lichter en heeft ook meer enzymen voor een makkelijkere conversie van je vlokken, zou je zelfs wel 60% vlokken in kunnen zetten. Ook gemoute haver is meestal lichter dan Pilsmout.

Een historisch Engels bier (Tally Ho) had meer als 30% suiker.

Verder is er een hele categorie Japanse bieren die zo gebrouwen worden omdat daar de mout belast wordt.

Verder, gewoon brouwen, ben wel benieuwd.

Edit: Bestmalz heeft een hele lichte mout: Heidelberger 2-2,5 EBC en het zgn Chitmout, eigelijk net ontkiemde en meteen gedroogde gerst.

Ingo

Christian1990

Dit is het recept geworden:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBlond
KenmerkBLOND2015001
Brouwdatum6-8-2015
BiertypeBlond(e) op mijn mannier
Aantal liters25
Gewenst begin SG1060 (6,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater35,8 liter
Maischdikte3,7 l/kg
Maischwater20,3 liter
Spoelwater10,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur13 EBC (Randy Mosher)
Berekende bitterheid24 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC50,0 %3030 gr3 EBC
Rijstvlokken40,0 %2424 gr1 EBC
Kandijsuiker (wit)10,0 %606 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Tradition5,2 %40 gr90 minuten20 EBU
East Kent Golding5,0 %20 gr10 minuten3 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander4 gr15 Min.

OpmerkingenKoriander malen met vijzel voor gebruik
(beter te weinig dan te veel).

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortMauribrew Lager 497
Gist toegevoegd alsZakje 12,5 gr.

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
153°C15 minuten3,7 l/kg
263°C30 minuten3,7 l/kg
372°C40 minuten3,7 l/kg
478°C5 minuten3,7 l/kg

Als Gist ga ik Mauribrew Lager 497 gebruiken, een Australische gist die het schijnbaar goed doet bij zomerse temperaturen, sinds ik geen vergistkast heb. Dit stond online: Deze gistsoort heeft weinig zuurstof nodig tijdens de gisting. Vergisting zonder schuimvorming. Vergistingstemperatur: 15° - 30°C. Het bier wordt goed helder op een natuurlijke manier en de gist vormt een compact sediment.

Waarschijnlijk sla ik ook de 53ºC stap over uit het maischschema en ga ik 40 minuten op 63ºC zitten omdat het voorweken tegenwoordig niet meer nodig is.

Wat denkt men over mijn recept?  :brouwen: Geef uw tips, het gaat donderdag a.s. (6-8-2015) gebrouwen worden.

homoeccentricus

Een lagergist die kan gebruikt worden tot bij 30C? Ik zie bij Brouwland staan "Temperature range: 12° - 20°C".

Christian1990

Citaat van: homoeccentricus op 03-08-2015  22:01 uEen lagergist die kan gebruikt worden tot bij 30C? Ik zie bij Brouwland staan "Temperature range: 12° - 20°C".

Ik koop alles bij van der Kooy Jubbega, en deze gaven dit op de website weer. Zie link:

http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/biergist/mauribrew-korrelgist/mauribrew-lager-497-biergist-12-5-gram.html

Maar ik zal het eens opzoeken bij de fabrikant zelf:

http://www.murphyandson.co.uk/datasheets/Data-Sheets2/Mauribrew%20Lager%20Yeast.pdf

Die zegt 10ºC-16ºC.. hmm dan toch eens een koelkast plunderen om daar een vergistingskast van te maken...  :weetniet:

Christian1990

Citaat van: homoeccentricus op 03-08-2015  22:04 uEn 13 EBC geeft geen wit: http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/viewtopic.php?f=2&t=29146

Klopt, maar zoals je ziet staat mijn EBC niet op de meest standaard schaal. Als ik de standaard BrouwHulp schaal neem geeft dit 4EBC aan  ;) Redelijk licht dus in mijn ogen  ^-^

hansHalberstadt

Citaat van: Christian1990 op 29-07-2015  17:23 uIk wil een (experimenteel)bier gaan brouwen, maar dit moet qua kleur echt WIT/kleurloos worden (als het mogelijk is) en dan toch nog naar bier smaken.
Je kunt wel een kleurloos bier brouwen. Wat je dan moet doen is kleurstof bijmengen. De truuk is dat in normaal bier vooral blauw licht wordt uitgefilterd. Daardoor wordt het bier geel omdat ons oog ook rood en groen licht ziet en dat wordt veel minder tegengehouden door het bier. Wat je dus moet doen is ervoor zorgen dat niet alleen het blauwe licht wordt tegengehouden, maar ook het groene en het rode licht. Het groene licht kun je tegenhouden door een kleurstof met megenta kleur (rood-blauw) en het rode licht kun je filteren met een cyaan (groen-blauw) kleurstof. als je die 2 kleurstoffen in de juiste verhouding ment met het bier krijg je een grijs bier.   

hansHalberstadt

ps, dit zou mogelijk ook een manier kunnen zijn om via titreren de EBC kleur van je bier te bepalen. Als het bier grijs is dan is de hoeveelheid kleurstof evenredig met de EBC waarde. waarschijnlijk heb je dan alleen de magenta kleurstof nodig, omdat rood (filteren via cyaan kleurstof) vrijwel ongefilterd doorgelaten wordt door bier.

homoeccentricus

Kalm, Hans, kalm. Neem een koelpil!

Christian1990

Citaat van: hansHalberstadt op 03-08-2015  23:26 uJe kunt wel een kleurloos bier maken. Wat je dan moet doen is kleurstof bijmengen.

Haha Bedankt voor je advies Hans, maar ik wil het echt brouwen zonder chemicaliën (ook al zijn ze voor de voedsel industrie). Ik ga eerst bovenstaand recept proberen, mocht dat niet zijn wat ik in gedachte heb kan ik altijd nog gaan toveren met kleurstoffen; al is dat niet de bedoeling.

William

In het uiterste geval kun je het bier over ontkleuringskool halen (een soort actieve kool). Je voegt niets toe maar verwijdert alleen iets (en waarschijnijk meer dan alleen kleur).

Ik schat in dat dit ook niet binnen jouw ideeën valt. :)

Christian1990

William, Ik denk het ook niet. Hahaha

Vergelijkbare Topics (7)

32191

Reacties: 11
Gelezen: 2325

23633

Gestart door sven

Reacties: 7
Gelezen: 2385

43504

Reacties: 3
Gelezen: 748

8853

Reacties: 11
Gelezen: 5432

34353

Gestart door Pim

Reacties: 2
Gelezen: 3575

14906

Reacties: 13
Gelezen: 6003

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.