Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ondergistend bier?

Gestart door Dante, 16-05-2015 12:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Dante

Ik ga voor het eerst beginnen met het brouwen van bier, en heb een startersset besteld plus  een blik Brewferm pils 12-20L.
Het gaat dan om dit product: http://www.Brouwmarkt.nl/Brewferm-pils-voor-12-20-liter-bier.html

Nu ben ik me verder aan het inlezen en begrijp ik dat er ondergistende bieren zijn en bovengistende bieren, waarbij de ondergistende bieren tussen de 10 a 14 graden het beste werken.

Nu vraag ik mij af, of ik het mij gelijk moeilijk heb gemaakt door de eerste keer met Brewferm pils te beginnen (pils is altijd ondergistend?).
Mislukt het gisten wanneer ik dit toch bij kamertemperatuur dan laat doen, of werkt dat ook alleen met een verminderd resultaat?

EvdBroek

Bij dit blik zit geen ondergist maar een bovengist. Er staat wel aangegeven dat het een pils is, maar technisch gezien brouw (of maak)  ;) je nu een blond bier. Je kunt dit gewoon vergisten bij kamertemperatuur.

Als je een echte pils wilt brouwen heb je een klimaatkast nodig zodat je de temperatuur naar zo'n 10 a 12 graden kunt brengen.

Je krijgt nu zeker een lekker biertje.

Veel succes en ik zou zeggen lees de wiki even door betreffende blikbrouwen

Dante

Citaat van: EvdBroek op 16-05-2015  12:48 uBij dit blik zit geen ondergist maar een bovengist. Er staat wel aangegeven dat het een pils is, maar technisch gezien brouw (of maak)  ;) je nu een blond bier. Je kunt dit gewoon vergisten bij kamertemperatuur.

Als je een echte pils wilt brouwen heb je een klimaatkast nodig zodat je de temperatuur naar zo'n 10 a 12 graden kunt brengen.

Je krijgt nu zeker een lekker biertje.

Veel succes en ik zou zeggen lees de wiki even door betreffende blikbrouwen

in nood had ik al een idee met een oude koelkast, een aquarium pomp en een stut tuinslang, zodat die om het vat gewikkeld zit en het water binnen de koelkast weer gekoeld wordt, maar gelukkig hoef ik dan niet te veel gaan knutselen (mogelijk dat ik dit in de toekomst dan nog een keer zo ga proberen)

bert braadslee

Citaat van: Dante op 16-05-2015  12:50 uin nood had ik al een idee met een oude koelkast, een aquarium pomp en een stut tuinslang, zodat die om het vat gewikkeld zit en het water binnen de koelkast weer gekoeld wordt, maar gelukkig hoef ik dan niet te veel gaan knutselen (mogelijk dat ik dit in de toekomst dan nog een keer zo ga proberen)

Of je zet het hele vat in de koelkast.
 :nut:

Bennemans

Citaat van: bert braadslee op 16-05-2015  17:26 uOf je zet het hele vat in de koelkast.
 :nut:
Dat is een stuk handiger...

bert braadslee

Citaat van: EvdBroek op 16-05-2015  12:48 utechnisch gezien brouw (of maak)  ;) je nu een blond bier.

Is blond bier een type bier of een kleuraanduiding volgens jou?

Bennemans

Ga je het ook verven als er een dom antwoord uit komt?

EvdBroek

Citaat van: bert braadslee op 16-05-2015  17:29 uIs blond bier een type bier of een kleuraanduiding volgens jou?

Wat denk jezelf?

Ik zeg zie: http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/lib/exe/detail.php?id=biertypen%3A1_inleiding&media=biertypen:bierstijlen.jpg

nr14

bert braadslee

Citaat van: EvdBroek op 16-05-2015  17:48 uWat denk jezelf?

Ik zeg zie: http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/lib/exe/detail.php?id=biertypen%3A1_inleiding&media=biertypen:bierstijlen.jpg

nr14

Bedoel je deze?

Niet echt een vervanging van Pils of Kolsch zou ik zeggen...
 :leren:

EvdBroek

bert braadslee

Citaat van: EvdBroek op 16-05-2015  18:31 uHier dan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blond_(bier)

Let op de vermelding van Kölsch  ;D

Precies, dat bedoel ik dus.
Wikipedia bedoelt hier dus bier in de kleur blond. En inderdaad heeft een Kolsch ook een blonde kleur. Tripel ook.
Zijn Tripel, IPA en Saison dan ook allen een blond bier volgens de biertype-aanduiding?
 ;)

Bovendien weten we allemaal hoe betrouwbaar de informatie is die op wikipedia staat

Bennemans

Staat en valt ook met met SG (als type dan) en kleur.

Dante

Citaat van: Bennemans op 16-05-2015  17:28 uDat is een stuk handiger...

Het is zo'n klein koelkastje, camping/koelbox formaat dus daar  past de brouwemmer nooit in :)
En me vriendin ziet me aankomen als ik de koelkast in de keuken ga gebruiken... :P

Bennemans

Misschien als je je meissie lief aankijkt dat je een tafelmodelletje mag aanschaffen. Daar past een 25 liter emmer met gemak in.

Vergelijkbare Topics (7)

31532

Reacties: 2
Gelezen: 1185

22924

Reacties: 48
Gelezen: 10931

8182

Gestart door Nicolaas

Reacties: 32
Gelezen: 17470

40027

Reacties: 7
Gelezen: 1267

33396

Reacties: 42
Gelezen: 8506

25953

Reacties: 5
Gelezen: 2245

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.