Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weinig body, waterachtig bier

Gestart door Vince, 16-04-2015 15:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Vince

Heren,

Begin maart heb ik me voor de eerst keer aan moutbrouwen gewaagd. Het plan was om 20 L van deze La Chouffe kloon (uit Bewezen Recepten) na te maken, met het idee dat eventuele fouten/problemen dan volledig aan mezelf te wijten zouden zijn. Ik heb het recept dus 100% proberen te volgen (teruggerekend naar 20 L, uiteraard). Op zich ging het meeste redelijk goed en naar verwachting. Enkele foutjes, maar daarover later meer. Uiteindelijk kwam ik uit op ~16 L in het gistvat. Mijn brouwsel heeft nu ongeveer 2 weken op fles kunnen hergisten (met 9 gram suiker per liter), op een warme kamer (>20 graden). Gisteren was het prachtig/dorstig weer, hoog tijd om een paar flesjes koud te zetten en even te proeven dus!

Nadat ik een flesje uit de koelkast haalde, merkte ik meteen op dat het bier troebeler was dan op kamertemperatuur. Naar wat ik opgezocht heb, zou dat 'koudewaas' zijn (eiwitten), en helemaal niet problematisch. Goed, flesje open, sist lekker en mooi rookpluimpje. Uitschenken maar! Geur oké, kleur oké, schuim oké (stabiel), koolzuur oké. Ik blij!

Tot ik ging proeven. Mijn kloon mist nogal wat body. Het is bier, maar qua smaak is het nogal flauw. Waterachtig, met momenten. Niet slecht, maar helemaal geen volle smaak. Nogal teleurstellend. Nu ben ik dus op zoek naar de oorzaak, en wat ik volgende keer anders/beter moet doen.

Ik geef alvast enkele van de opmerkingen uit het verslag dat ik heb bijgehouden:
  • Tijdens het maischen heb ik de 60 graden een vijftal minuten overschoten tot 67 graden... Ik heb koud water toegevoegd, en de temperatuur terug laten zakken tot ~60 vooraleer de 45' klok verder te laten gaan.
  • Ik was de koriander vergeten toevoegen tijdens de laatste 5 minuten. Ik heb dus wat extra water gekookt, daarin de koriander even laten meekoken, en dan terug bij het (ondertussen afgekoelde) wort gevoegd.
  • De 2de en derde dag tijdens het vergisten (tussen 20 en 24 graden), hing er een enorm zure/zwavelachtige geur in de kamer waar het gistvat stond. Dag 4: 's morgens was de geurhinder veel minder, 's avonds viel er niets meer van te merken. Ik dacht eerst dat het een infectie was, maar blijkbaar kan dat normaal zijn, en is dat afhankelijk van de gebruikte gist (Wyeast Verboden Vrucht, in mijn geval)

Dat zijn de dingen die (voor mij) buiten verwachting vielen. Kunnen jullie me verder op weg helpen naar de mogelijke oorzaak van flauw bier?

homoeccentricus

Die 3 opmerkingen zullen er wel niets mee te maken hebben. Welke gist heb je gebruikt? Opgekweekt? Procedure?

Vince

De gist was Wyeast Verboden Vrucht. Gesmackt en ongeveer 5 uur laten rusten op ~20-21 graden.
Verpakking stond na 3u al helemaal strak. Daarna rechtstreeks geent op het wort in het gistvat.

Brouwers

Wat was je begin en eind sg?

bierhenkie

Die 60 ºC stap in het oude recept van 2007 zou ik nu vervangen door een vernieuwd schema met 69 en 78.
Je krijgt met die lagere temperaturen veel vergistbare suikers, lekker veel alcohol, maar dus een ' leger' bier.

Oscar

Citaat van: Vince op 16-04-2015  15:28 uIk heb het recept dus 100% proberen te volgen (teruggerekend naar 20L, uiteraard). Op zich ging het meeste redelijk goed en naar verwachting. Enkele foutjes, maar daarover later meer. Uiteindelijk kwam ik uit op ~16 L in het gistvat.

Dit begrijp ik dus niet... In het begin weet je niet exact je verdamping van je kookketel, maar daar kan geen 4 liter verschil in zitten. Als je 20 liter wilt maken heb je dus zeker 24-25 liter voor koken nodig! Wellicht iets meer (i.v.m. andere verliezen).

Dus heb je niet voldoende gespoeld... en/of begrijp je het principe van brouwen nog niet helemaal. Gebruik je wel brouwsoftware?  :)

Vince

Citaat van: Brouwers op 16-04-2015  18:43 uWat was je begin en eind sg?

Begin SG = 1068
Eind SG = 1017 (dat was na het toevoegen van 150 gram bottelsuiker, ik was vergeten om eerder een staaltje af te nemen)

Citaat van: bierhenkie op 16-04-2015  19:31 uDie 60 ºC stap in het oude recept van 2007 zou ik nu vervangen door een vernieuwd schema met 69 en 78.
Je krijgt met die lagere temperaturen veel vergistbare suikers, lekker veel alcohol, maar dus een ' leger' bier.

Kijk, dat is interessante info :)
Maar aangezien ze een prijs gewonnen hebben met dat recept, kan het zo slecht niet geweest zijn?

Citaat van: Oscar op 16-04-2015  21:31 uDit begrijp ik dus niet. In het begin weet je niet exact je verdamping van je kookketel, maar daar kan geen 4 liter verschil in zitten. Als je 20 liter wilt maken heb je dus zeker 24-25 liter voor koken nodig! Wellicht iets meer (i.v.m. andere verliezen).

Dus heb je niet voldoende gespoeld... en/of begrijp je het principe van brouwen nog niet helemaal. Gebruik je wel brouwsoftware?  :)

Ik heb mijn notities er nog even bijgehaald. De bedoeling was inderdaad om ~24 L te hebben om te koken. Ik heb gemaischt met 23,3 L water, en gespoeld met 8,9 L. Blijkbaar was dat niet afdoende; de verdamping, gecombineerd met de restjes die achterbleven bij het filteren en overhevelen naar het gistvat, staaltjes, etc... hebben uiteindelijk geleid tot 17 L in het gistvat (niet 16, zoals ik eerst zei). Ik zal nog even moeten zoeken naar mijn maischrendement, de verdamping, etc. Ik gebruik software, maar ik had geen idee welke parameters ik voor die zaken moest gebruiken; dat was gewoon een berekende gok. Ik heb helaas ook niet gemeten hoeveel liter ik overhield na het filteren etc. Dat ga ik bij een volgende brouwsessie (veel) beter proberen bij te houden :)

Bart LJ

Dit is allemaal heel herkenbaar. Het ging bij mijn eerste poging ook zo. Ik moet zeggen dat ik na 2 weken mijn bier ook dun en waterig vond, maar dat was na een dikke week toch nog helemaal in orde gekomen. Het helpt als je een briefje maakt met alle stappen inclusief het meten van hoevelheden en het nemen van monsters en daar steeds even op kijkt tijdens het brouwen... succes!

Vince

Ik zal het nog enkele weken laten rijpen, en dan eens herproeven. Wie weet... :)

Jacques

Citaat van: Bart LJ op 17-04-2015  14:02 uDit is allemaal heel herkenbaar. Het ging bij mijn eerste poging ook zo. Ik moet zeggen dat ik na 2 weken mijn bier ook dun en waterig vond, maar dat was na een dikke week toch nog helemaal in orde gekomen.

De eerste twee weken na het bottelen kan je bier inderdaad waterig over komen. Na de eerste rijping van zo'n 4 weken wordt dat minder.

Citaat van: bierhenkie op 16-04-2015  19:31 uDie 60 ºC stap in het oude recept van 2007 zou ik nu vervangen door een vernieuwd schema met 69 en 78.

Met het maischschema is denk ik niet zo veel mis. Maischen bij 69 geeft veel restsuikers. Body is echter meer dan alleen veel restsuikers. En bij een sterke blonde wil je niet te veel restsuikers, dat komt de doordrinkbaarheid niet ten goede.

Vince

Ik heb er nog een paar geproefd intussen.
Ik heb de indruk dat het bier nu zoeter wordt, kan dat? :weetniet:
Dat is helemaal niet waar ik de smaak naartoe wil zien gaan...

Jacques

Citaat van: Vince op 24-04-2015  13:08 uIk heb er nog een paar geproefd intussen.
Ik heb de indruk dat het bier nu zoeter wordt, kan dat? :weetniet:

Ja dat kan. Is zelfs gebruikelijk.

Vince

Citaat van: Jacques op 24-04-2015  13:17 uJa dat kan. Is zelfs gebruikelijk.
Interessant. Hoe kan dat dat? Ik ging er vanuit dat hoe langer je het laat staan, hoe meer suikers er vergisten, en hoe minder zoet het bier wordt. Waar komt de zoete smaak vandaan als bijvoorbeeld de bottelsuiker etc. omgezet is naar alcohol/CO2/... ?

bert braadslee

Jacques

Citaat van: Vince op 25-04-2015  15:50 uInteressant. Hoe kan dat dat? Ik ging er vanuit dat hoe langer je het laat staan, hoe meer suikers er vergisten, en hoe minder zoet het bier wordt. Waar komt de zoete smaak vandaan als bijvoorbeeld de bottelsuiker etc. omgezet is naar alcohol/CO2/... ?

Een belangrijke reden is dat de bitterheid minder wordt waardoor het zoetige meer naar voren komt. Verder ontwikkelt zich een karamelsmaak in het bier door de veroudering.

Vergelijkbare Topics (7)

41396

Reacties: 25
Gelezen: 3768

34966

Reacties: 12
Gelezen: 2530

27639

Reacties: 14
Gelezen: 11144

17546

Reacties: 9
Gelezen: 5211

44281

Reacties: 25
Gelezen: 2330

36709

Reacties: 6
Gelezen: 1479

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.