Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zoeter bier

Gestart door sven, 22-08-2013 01:40 u

Vorige topic - Volgende topic

sven

Al mijn brouwsels zijn op dit moment zeer droog, SG 1008-1010 voor het lageren.
Hoe kan ik mijn biertjes zoeter krijgen (het wordt kouder hier dus een iets zoeter biertje kan best)
Vroeger lageren, en of bottelen lijkt me geen oplossing omdat de gist toch verder blijft werken op de fles en dus eerder te veel CO2 zou kunnen geven. (Bommetjes, fonteintjes etc als gevolg)

Christiaan S

Je zou wat niet vergistbare suiker kunnen toevoegen zoals bijvoorbeeld lactose of een andere soort zoetstof kunnen gebruiken.

Herman

Graag wat meer info. Alleen melden dat je op 1.008 - 1.010 zit, zegt niks over te droog zijn. Wat was je begin SG?

Je kunt wat sturen met je maischschema, andere gist gebruiken, receptuur aanpassen. Ik heb wel Westmalle tripelklonen gebrouwen die uitkwamen op 1.006, objectief heel droog, maar qua proeven ook zoet.

Niet vergistbare suiker toevoegen vind ik een noodoplossing, waar ik (gelukkig) geen ervaring mee heb.

goom

Citaat van: Christiaan S op 22-08-2013  06:32 uJe zou wat niet vergistbare suiker kunnen toevoegen zoals bijvoorbeeld lactose of een andere soort zoetstof kunnen gebruiken.
Beter is je maischschema er op aan te passen.

tjleet

Of een ander moutsamenstelling.
Of een combinatie ;)
Maar zoals Herman aangaf, zonder extra info is het algemeen advies.

bierhenkie

Of: warmer vergisten. Er ontstaan dan esters, die een zoetere smaak geven.

Adrie

Of: minder hop gebruiken. Hoe minder bitter, hoe zoeter het bier.

Jacques

Of een gist gebruiken die minder ver doorgist. Dan wel een redelijk percentage carapils gebruiken.

De vergistingsgraad wordt immers voor een heel groot gedeelte bepaald door de gist en de samenstelling van de moutstort naast het gehanteerde maischschema.
Zie ook dit artikel van de wiki.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.